Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka viner blir ni genuint lyckliga av när ni dricker det?

Jag har ännu inte lärt mig hur jag söker på ett vettigt sätt i forumet så med risk för att tråden redan finns...

2022 är året då jag vill testa nytt. Vad spelar mindre roll - bara det inte är griniga italienare från Piemonte eller att jag måste vänta till 2030 innan jag får dricka upp. Genom åren har jag, inte alltför ofta tyvärr, stött på viner som när man korkar upp får en att bara vilja sniffa i glaset i timmar och sen lättsamt sippa hela kvällen för att man inte vill dricka upp flaskan. Det är dessa viner jag vill få fram.

Frågan blir således:
Om ni själva fick välja, vilka 3 viner blir ni genuint blir lyckliga av när ni får dricka och som ni skulle rekommendera mig att söka upp?

Frågan är extremt bred jag vet men jag är inte ute efter att starta upp ett nytt samlingsprojekt.

För sakens skull kan vi hålla oss till en budget på ca 500:-/flaska och att tillgången till vinet ska vara "enkelt". Inga Bukowskis, inga auktioner i andra obskyra länder och inga "jag-köpte-detta-på-plats-på-vingården"-viner.
 

LarsW

Medlem
Mogen champagne är svårslagen men svårslagen art hitta under 500 kr om man inte lagrar den själv i 5-50 år...

Riesling kabinett!
Min första kärlek bland viner! Jag dricker den gärna ung, 2-4 år, då den har en härlig spritzighet som jag älskar.
Inga problem att hitta inom din budget.

Sherry!
Palo Cortado och Olorosso hör till favoriterna.
Löjligt underprisade.
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Mogen champagne är svårslagen men svårslagen art hitta under 500 kr om man inte lagrar den själv i 5-50 år...

Riesling kabinett!
Min första kärlek bland viner! Jag dricker den gärna ung, 2-4 år, då den har en härlig spritzighet som jag älskar.
Inga problem att hitta inom din budget.

Sherry!
Palo Cortado och Olorosso hör till favoriterna.
Löjligt underprisade.
Tack! Om jag preciserar den ursprungliga frågeställningen till mer inkludera producent och kanske till och med specifika viner för de producenterna. Vilka inom Riesling Kabinett skulle du lyfta fram?
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
För sådana upplevelser du vill ha skulle jag säga att du får lägga på en 0a och sen börja kolla runt :D Iaf om vi pratar champagne.
Nja. För såna summor betalar jag snarare för etikett än kvalitet. Det finns gott om högkvalitativa viner för 500-lappen.
 

LarsW

Medlem
Tack! Om jag preciserar den ursprungliga frågeställningen till mer inkludera producent och kanske till och med specifika viner för de producenterna. Vilka inom Riesling Kabinett skulle du lyfta fram?
Producenter finns många men några stabila favoriter som dyker upp i tillfälligt sortiment är Prüm, Zilliken och Willi Schaefer.
Favoriterna har jag i Mosel, mest för där har jag varit ofta i yngre dagar.
Kommer de från vinglägena Gracher Himmelreich, Erdener Trepchen eller Wehlener Sonnenuhr blir jag lycklig, har stått och klappat på den soliga klockan många gånger.

En introvariant till ganska billig peng, de tre ovan nämnda producenterna gör dock bättre viner (som kostar 50+% mer): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/dr-loosen-7410301/ eller https://www.systembolaget.se/produkt/vin/dr-loosen-7465601/
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Producenter finns många men några stabila favoriter som dyker upp i tillfälligt sortiment är Prüm, Zilliken och Willi Schaefer.
Favoriterna har jag i Mosel, mest för där har jag varit ofta i yngre dagar.
Kommer de från vinglägena Gracher Himmelreich, Erdener Trepchen eller Wehlener Sonnenuhr blir jag lycklig, har stått och klappat på den soliga klockan många gånger.

En introvariant till ganska billig peng, de tre ovan nämnda producenterna gör dock bättre viner (som kostar 50+% mer): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/dr-loosen-7410301/
Dr Loosen har man allt suttit och sippat på i vårsolen :) Keller är väl också en frekvent producent här hemma. Tack för inspelet - Prüm hade jag glömt bort.
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
Nyfiken fråga (och glada förhoppningar), vilka skumpor för 500 kr ger sådan upplevelse? :)
Jag pratar nog mer i generella termer tyvärr. Frågeställningen i inlägget är 500:- och för 5000:- (oavsett champagne, rödvin eller vitt) är jag fast övertygad om att jag betalar åtminstone hälften till etikettdrickandet. Jag vill höra om era favoritviner som är era safe cards den där mulna jäkla kvällen i november eller den krispiga vårdagen.. Jag tyckte Camille Giraud Le Crais https://www.wine-searcher.com/find/...mbertin+cote+de+nuit+burgundy+france/1/europe var helt enastående ett antal år.
 
Producenter finns många men några stabila favoriter som dyker upp i tillfälligt sortiment är Prüm, Zilliken och Willi Schaefer.
Favoriterna har jag i Mosel, mest för där har jag varit ofta i yngre dagar.
Kommer de från vinglägena Gracher Himmelreich, Erdener Trepchen eller Wehlener Sonnenuhr blir jag lycklig, har stått och klappat på den soliga klockan många gånger.

En introvariant till ganska billig peng, de tre ovan nämnda producenterna gör dock bättre viner (som kostar 50+% mer): https://www.systembolaget.se/produkt/vin/dr-loosen-7410301/ eller https://www.systembolaget.se/produkt/vin/dr-loosen-7465601/

Bra tips!
Håller även jag Mosel högst.
Kan tillägga Fritz Haag, Kerpen, Maximin Grünhaus, Sibylle Kuntz, Markus Molitor, Peter Lauer samt Thanisch
Vad gäller Prüm vill jag från min sida förtydliga att det gäller Joh Jos, och inte S.A Prüm. S.A är ojämna och håller inte lika hög kvalitet.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
viner jag blir genuint glad utav,
den bubblande kategorin glir jag alltid barnsligt glad utav Savart's Rosé bara den fått ligga minst tre år på korken,
hans vanliga millésime också fantastiska inom denna budget.
På den vita sidan tycker alltid att Loire/Chenin ifrån Francois Chidaine & Clos Naudin alltid leverar på topp, gillar man syra går de bra att dricka unga.
Av den Röda sidan Tycker jag Martin gör ett kanon jobb med de mesta han släpper via Caviste, finns i väldigt många olika stilar. Men håll även utkik på Panache som har TS släpp på bolaget med jämna mellanrum, allt jag testat har varit bra valuta för pengen.
 
Trådskapare
B

Barolonissen

Medlem
viner jag blir genuint glad utav,
den bubblande kategorin glir jag alltid barnsligt glad utav Savart's Rosé bara den fått ligga minst tre år på korken,
hans vanliga millésime också fantastiska inom denna budget.
På den vita sidan tycker alltid att Loire/Chenin ifrån Francois Chidaine & Clos Naudin alltid leverar på topp, gillar man syra går de bra att dricka unga.
Av den Röda sidan Tycker jag Martin gör ett kanon jobb med de mesta han släpper via Caviste, finns i väldigt många olika stilar. Men håll även utkik på Panache som har TS släpp på bolaget med jämna mellanrum, allt jag testat har varit bra valuta för pengen.
Tack för ett bra svar
 

jrick

Medlem
Bucciarelli Chianti Classico riserva är ett typiskt vin jag kan bli lycklig av att dricka som kostar väldigt lite.

Crozes-Hermitage Les rouges des baties från Dard & Ribo. Lite knepiga att få tag på dessa, tyvärr. Man får hålla utkik på wine-searcher när ny årgång släpps.

Pattes Loup Chablis.

Marcel Lapierre Morgon kan ha den effekten också.

Luigi Spertino Grignolino d’Asti 2020 nyligen var en riktig humörhöjare.
 

Henrik_L

Medlem
Hej,
Här kommer några kring femhundringen!

Några röda:
- Le Serre Nuove dell'Ornellaia
- Clos I Terrasses Laurel
- Paul Sauer Kanonkop Estate
- Ciacci Piccolomino BdM Pianrosso

Några vita:
- By Farr Chardonnay GC
- Schäfer Fröhlich Felseneck GG (Strömberg också fantastisk)
- Trimbach Riesling Cuvee Frederic Emile
- All form av kabinett, e.g. Selbach-Oster, Ziliken, Van Volxem, Schäfer Fröhlich, Schloss Lieser m.fl.

Bubbel:
- Henriot 2008
- Bonnaire Variance

Sherry:
- Don Gonzalo Oloroso Valdespino VOS

De flesta ovan tenderar att dyka upp på Bolaget med jämna mellanrum...
 

Daniel A

Administratör
Jag blir genuint lycklig av vin jaune. Det ligger inom din budget. T.ex. Den här https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-rolet-5005001/

Annars är det bara att köpa valfri flaska som det står Château-Chalon på. Appelation för vin jaune som alltid levererar.

Det kanske inte kommer vara ditt glas vin, men om det är en fullträff så har du mycket dryckesglädje att se framemot.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag pratar nog mer i generella termer tyvärr. Frågeställningen i inlägget är 500:- och för 5000:- (oavsett champagne, rödvin eller vitt) är jag fast övertygad om att jag betalar åtminstone hälften till etikettdrickandet. Jag vill höra om era favoritviner som är era safe cards den där mulna jäkla kvällen i november eller den krispiga vårdagen.. Jag tyckte Camille Giraud Le Crais https://www.wine-searcher.com/find/...mbertin+cote+de+nuit+burgundy+france/1/europe var helt enastående ett antal år.
Sancerre...
 
Toppen