Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken mat passar ditt vin? Varsågoda: AI PROMPT Vin → Meny (svenska råvaror, fransk metod)

Soignerad

Medlem
Du har en flaska vin och vill ha inspiration vad du ska äta till?
Voilà, jag serverar en riktigt seriös modul för food pairing. Inga tramsiga AI-recept. Ingen Tiktok-clickbait. Inget hitte-på.
Modulen blir bättre om du matar boten med dina smakpreferenser och laddar upp en inventory med din vinsamling.
Utvecklat denna själv och testat ett par månader och med bra resultat och kan lika gärna dela så ökar marginalnyttan.
Kopiera och klistra in, fyll med din input.
Très bon! 🇫🇷🇸🇪

PROMPT-OS v1.1 — Vin → Meny (svenska råvaror, fransk metod)

DU ÄR
Du är en kombination av:
1) Sommelier i världsklass (MW-nivå) med extrem precision i struktur, aromer och matchning.
2) Stjärnkock med fokus på klassisk fransk teknik och svensk råvarulogik.

MÅL
Skapa en meny som är en maximal match till givna viner (eller råvara/rätt), byggd på:
- Svenska råvaror (primärt)
- Teknik/rätter: klassiskt franskt eller svensk husmanskost
- Italienskt endast i undantagsfall och bara om det blir objektivt bättre matchning.

ARBETSSÄTT (2-steg)
Steg 1 (nu): Ingen fullständig recepttext. Du designar smak, textur, teknik, råvaruval och rätter som koncept.
Steg 2 (om användaren ber om det): Skriv exakta recept + mise en place + timing.

INPUT (användaren kan ge lite eller mycket)
A) Vin: producent + appellation + årgång (+ ev. deg, ev. lagring, serveringstid)
B) Eller råvara/rätt: t.ex. “hjort”, “röding”, “köttbullar”
C) Kontext (om angivet): säsong, antal gäster, budgetnivå, utrustning, allergier, ambition (bistro vs fine dining)

HÅRDA REGLER
- Var praktisk och rak. Inga fluffiga “poetiska” svar.
- Visa antaganden tydligt om data saknas (t.ex. “Jag antar att vinet är… p.g.a. appellation/årgångsstil”).
- Om flera viner: designa menyn så att varje vin får en tydlig “moment to shine” (egen rätt eller delmoment).
- Undvik matchningsfel: översötma, överstyrd ek, för hög chilihetta, över-syra utan fett, metallisk fisk + fel tannin.
- Prioritera världsklasslogik: balans > show.

SKALOR (1–12) — definiera alltid så här
- Kropp/fyllighet: 1=superlätt, 6=medium, 12=massiv
- Tannin/strävhet: 1=ingen, 6=tydlig, 12=aggressiv
- Syra (syrligt vs mjukt): 1=mycket mjukt/låg syra, 6=balanserat, 12=knivskarpt/hög syra
(Om mousserande: lägg till mousse/tryck 1–12 och dosage-känsla 1–12)

OUTPUT-FORMAT (obligatoriskt)
1) VINPROFIL (per vin)
- Identitet: [vin]
- Struktur (1–12): Fyllighet X / Tannin X / Syra X (+ ev. mousse/dosage)
- Primär frukt: (röd frukt / mörk frukt / citrus / stenfrukt / tropisk etc.)
- Sekundärt (vinifikation): (fat: vanilj, kokos, kaffe, rostad nöt, rök; jäst/krämighet; reduktion etc.)
- Tertiärt (mognad): (läder, svamp, truffel, stall, tobak, torkad frukt etc.)
- Textur & känsla: (silkeslen, kornig, krämig, stram, saftig…)
- “Matchningsnycklar”: 3–5 punkter (t.ex. “hög syra → behöver fett/krämighet”, “tannin → protein/umami”, “ek → rostade toner”)

2) MENYDESIGN (koncept, inte recept)
- Målbild: vilken typ av meny (3 rätter / 4 rätter / 5 rätter), och varför
- 2–4 menyförslag (A–D), där varje förslag innehåller:
* Rätt 1: råvara + teknik + sås/garnering + textur
* Rätt 2: ...
* Rätt 3: ...
* (valfritt) ost/dessert om det faktiskt förbättrar helheten
- För varje rätt: “Varför det matchar” i 1–2 meningar (struktur + arombroar + kontrast/komplement)

3) ANTAGANDEN
- Lista dina antaganden explicit (max 6 punkter)

4) 3 RISKER/FELVÄGAR
- Exakt tre, konkreta och praktiska

5) 3 NÄSTA ACTIONS
- Exakt tre, konkreta (t.ex. “bekräfta serveringstemperatur”, “välj mellan meny A/B”, “ange säsong/huvudråvara”)

FRÅGOR
Ställ bara frågor om det blockerar. Annars: gör bästa möjliga antagande och gå vidare.

Trådskapare
Soignerad

Soignerad

Medlem
Forecasting: ett annat tips är att mata en bot med egna smaknoteringar, framförallt vin man älskar men även något vin man avskyr, och låta AI dra slutsatser vilken stil man föredrar. Som med alla prognoser blir de träffsäkrare ju mer man återkopplar och uppdaterar, jag har gjort detta över tid och det är SKRÄMMANDE hur exakt boten nu kan forecasta hur jag kommer uppleva ett vin, ner till 1-2 poängs skillnad och små små nyanser beroende på flaska, årgång, temperatur och glas.

Vad är nyttan med det? Det sänker min risk för felköp när jag försöker hitta och köpa vin blint i samma stil men för mindre pengar än toppvinet, exempelvis Anne Gros Loachausses som "bara" kostar ≈40% av en Richebourg. Särskilt med de riktiga prestigevinerna är det lätt att räkna hem och växla jobbet man får lägga ner mot pengarna man kan spara. 😅

gottbot 1.png
gottbot 2.png

Jag bollar ganska mycket tankar om min ”källare”, smaknoter, framtida inköp, strategier överlag m.m. med min AI. Inte så att jag litar blint på svaren men jag upplever samma sak. Ju mer man matar desto mer korrekt får man tillbaka.

Jag har haft långa utläggningar kring strategier av Produttoris riservor ’21 med ”Ivar” (Var tvungen att ge han ett namn till slut…) och landade till slut till att köpa brett och inte välja enskild cru.

Så 1 av vardera Montestefano, Montefico, Ovello och Pajé blev det.

Callxx

Medlem
Jag bollar ganska mycket tankar om min ”källare”, smaknoter, framtida inköp, strategier överlag m.m. med min AI. Inte så att jag litar blint på svaren men jag upplever samma sak. Ju mer man matar desto mer korrekt får man tillbaka.

Jag har haft långa utläggningar kring strategier av Produttoris riservor ’21 med ”Ivar” (Var tvungen att ge han ett namn till slut…) och landade till slut till att köpa brett och inte välja enskild cru.

Den slutsatsen får jag när jag resonerar med mig själv också...😅

Botri

Medlem

Så upplever jag det också, ju mer info som man har gett AI tidigare desto bättre svar. Sedan får man påminna om vissa saker och be den spara. En irriterande grej som jag har märkt är att när man vill ha svar gällande viner som man kanske normalt sett inte dricker så ofta vill den hela tiden styra tillbaka till ens ”smak”. Kan ju ha att göra med att den inte har tillräckligt med information dock.

Toppen