Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken prestige cuvée är bäst enligt er?

Bästast?

  • Dom Perignon

    Votes: 4 11,4%
  • Comtes

    Votes: 5 14,3%
  • La Grande Année

    Votes: 2 5,7%
  • Blanc des Millenaires

    Votes: 0 0,0%
  • Cristal

    Votes: 4 11,4%
  • Winston Churchill

    Votes: 7 20,0%
  • Amour De Deutz

    Votes: 0 0,0%
  • Grande Cuvée

    Votes: 13 37,1%

  • Total voters
    35
Diskussionen om tiden på jästen kontra tiden på korken efter degorgering är högintressant och något vi diskuterat tidigare. Jag blir mer övertygad om att det är tiden på korken som är den viktigaste faktorn med allt annat lika, åtminstone för min smak.

Håller med om att diskussionen är intressant.

Personligen föredrar jag RD över GA men det kan också skilja mellan årgångarna. För 96 tycker jag GA över tiden är ett bättre vin. Ett närliggande år, 1995 är det tvärtom. Vet att många tycker RD får störande champinjontoner men samma individer kan gilla sendegade CdE från Henriot vilket borde få liknande toner.

För övrigt absolut viktigaste är lagringen (vet att du skriver allt annat like men svårt att. kontrollera hela kedjan efter vinet lämnat producenten), kork eller på jäst. Förmånen att få dricka en nydeggad flaska direkt från en källare i Champagne där fräschör kombineras med komplexitet från ålder slår det mesta.

RD 82 är ett mycket bra vin :)
 
Toppen