Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken prestige cuvée är bäst enligt er?

Bästast?

  • Dom Perignon

    Votes: 4 11,4%
  • Comtes

    Votes: 5 14,3%
  • La Grande Année

    Votes: 2 5,7%
  • Blanc des Millenaires

    Votes: 0 0,0%
  • Cristal

    Votes: 4 11,4%
  • Winston Churchill

    Votes: 7 20,0%
  • Amour De Deutz

    Votes: 0 0,0%
  • Grande Cuvée

    Votes: 13 37,1%

  • Total voters
    35

Martinski

Medlem
Vilken av prestige cuvéerna tycker ni är bäst o håller jämnast nivå av dessa? Håller mig inom en rimligt prisnivå så exkluderar VVF, Clos du Mesnil m.m..

Även rosé varianterna då de är ganska nischade.

Moët’s Dom Perignon
Louis Roederer’s Cristal
Pol Rogers’s Winston Churchill
Taittinger’s Comtes de Champagne
Bollinger’s La Grande Année
Charles Heidsieck’s Blanc Des Millenaires
Deutz’s Amour de Deutz
Krugs Grande Cuvée
 

FredrikC

Medlem
Krug vintage hade jag tagit om den var med på listan. Men fick bli grand cuvee då de är slående bra. Har druckit för få årgångar av Winston men gissar att den är väldigt jämn också.
 

Per Stade

Lege artis
Charles Heidsieck’s Blanc Des Millenaires har jag aldrig provat men en eller flera av de övriga.
Det är omöjligt att säga att någon är bäst och årgångarna spelar säkert in också.
Däremot skulle jag gärna lägga till några till på listan:
Cuvée William Deutz
Belle Epoque
Michel Arnould Mémoire de Vignes
Paul Déthune à l'Ancienne
 

Jos

Medlem
Årgångschampagne, som numera tyvärr kostar som en prestige.
Från en hyfsat direkt källa brukar den faktiskt ligga mellan 6-700 - 1000 spänn flaskan vilket motsvarar samma skillnad upp från vanliga som de flesta konkurrenter. Bollinger är bara ett av de dyrare husen. I Sverige är den dock unikt dyr...

Men seriöst, jag tycker faktiskt att definitionen på prestigecuvee kanske inte behöver vara pris i första hand utan den som är husets "special". Dvs VVF eller möjligtvis RD då om man räknar att de har 2. Vad gäller Krug blir det ju i så fall CdM och Collection.
 

Per Stade

Lege artis
Från en hyfsat direkt källa brukar den faktiskt ligga mellan 6-700 - 1000 spänn flaskan vilket motsvarar samma skillnad upp från vanliga som de flesta konkurrenter. Bollinger är bara ett av de dyrare husen. I Sverige är den dock unikt dyr...

Men seriöst, jag tycker faktiskt att definitionen på prestigecuvee kanske inte behöver vara pris i första hand utan den som är husets "special". Dvs VVF eller möjligtvis RD då om man räknar att de har 2. Vad gäller Krug blir det ju i så fall CdM och Collection.

Kan bara hålla med, både vad det gäller din definition på prestigechampagne och vad som är Bollingers prestige.
 

Wintermute

Medlem
Ok men LGA är prestige? ;)

Jag hävdar att det är en årgång som brukar kosta motsvarande upp från standardcuveen som konkurrenternas :D
Jag tror att det finns lite olika idéer om vad som är en prestigechampagne. Vissa gör gällande att det är "den dyraste" från en given producent. Då skulle bara CdA (eller möjligen någon Collection-variant) från Krug vara Prestige; det känns lite konstigt. Det hela ställs på sin kant när ultraprestigesegmentet (i brist på bättre begrepp) blir allt hetare, med produkter som Moët MCIII och liknande enhörningsviner. I mitt huvud är prestigesegmentet i prisläget 900--2500 kr/halvmagnum (vilket exkluderar t ex Cristal Rosé och Alfred Gratien Cuvée Paradis), men gränsdragningen är svår. Jag vill gärna väga in när vinmakaren gör sig lite extra besvär, typ "i vår vanliga cuvée gör vi såhär, men för vår prestige-cuvée använder vi naturkork istället för kronkapsyl/använder vi bara druvor från de här lägena/...". Sammanfattningsvis är gränsdragningen svår.
edit: pucktvåa
 
Trådskapare
Martinski

Martinski

Medlem
Ja jag tänkte dra prisgräns runt 2500kr o inte ta med ultra prestigarna så som CdA m.m för då blir det för stor skillnad m.m.

Bollinger, borde kanske valt R.D istället för LGA men vanliga LGA ’känns’ som en Cuvée som slåss i samma segment som DP o Comtes osv. VVF, samma där som de där ultra prestige clos vinerna.

Hade varit intressant att se... eller framförallt vara med om en Blanc de Blanc vertikal där CdM är med mot t.ex Comtes och BdM från samma årgång.
 

FredrikC

Medlem
Ja jag tänkte dra prisgräns runt 2500kr o inte ta med ultra prestigarna så som CdA m.m för då blir det för stor skillnad m.m.

Bollinger, borde kanske valt R.D istället för LGA men vanliga LGA ’känns’ som en Cuvée som slåss i samma segment som DP o Comtes osv. VVF, samma där som de där ultra prestige clos vinerna.

Hade varit intressant att se... eller framförallt vara med om en Blanc de Blanc vertikal där CdM är med mot t.ex Comtes och BdM från samma årgång.
Nja LGA är inte med mot dompa skulle jag säga. Så hellre RD på listan isåntfall.

CdM skulle köra över de två med hästlängder :D

Från en hyfsat direkt källa brukar den faktiskt ligga mellan 6-700 - 1000 spänn flaskan vilket motsvarar samma skillnad upp från vanliga som de flesta konkurrenter. Bollinger är bara ett av de dyrare husen. I Sverige är den dock unikt dyr...

Men seriöst, jag tycker faktiskt att definitionen på prestigecuvee kanske inte behöver vara pris i första hand utan den som är husets "special". Dvs VVF eller möjligtvis RD då om man räknar att de har 2. Vad gäller Krug blir det ju i så fall CdM och Collection.
Nja på krug skulle jag säga att vintage(vid nysläpp under 2500) är prestige.
Går du sen på collection är det 7-8000 och uppåt och efter det kommer CdM och CdA som är 10000+ redan från släpp så de tre är snarare ultra prestige i mina ögon(och plånbok) iaf.
 
Trådskapare
Martinski

Martinski

Medlem
Jag tänkte antingen vintage eller grande cuvée ett tag men landade till slut på GC eftersom jag tänkte det kan vara kul att ha med en som kör årgångsblandning i prestigesegmentet. Basår + reservviner, men ja ni vet förstås.. men så tänkte jag där.
 
Varierar ju väldigt över olika årgångar. Vissa av dessa görs också nästan varje år, andra mer sällan.

Sedan om man bara går på lite större hus så finns ju också La Grande Dame, Belle Epoque, Piper Rare, William Deutz, Celebris, Clos Des Goisses , Dom Ruinart , Pommery Louise , Femme De Champagne , Cuvee des Enchanteleurs (samt efterföljare), Grand Siecle (och kanske några till)

Om man tar med odlare och kooperativ så kommer listan utökas betydligt. Många av vinerna finns ju också som rosé eller sendegade (som RD)

Enligt mig, de som konsekvent levererar är Comtes, Winston och Clos Des Goisses. Henriot har tyvärr tappat lite med de senaste årens experiment och Billecart föll av listan efter årgång 1998 (sista året med Grande Cuvee)

Krug är Krug och deras nummerserie samt id taggning var en bra förändring. För övrigt, få viner slår Krug GC på magnum (ge den några år). Köpt ett antal utomlands när det varit sänkta priser. som får ligga till sig i källaren. När jag fram dem känns de nästan "billiga" :)

PS. Bollinger RD är samma vin som GA, bara med längre tid på jästen.
 
Last edited:
Trådskapare
Martinski

Martinski

Medlem
Har inte RD lägger dosage också?

R.D ska ju vara exakt samma vin som LGA men sen kom jag ju på att dosage görs ju efter degorgering. R.D är ju extra brut i vilket fall. En LGA 2007 måste ju utvecklats på ett helt annat sätt tills nu.

Väldigt intressant att se en jämförelse.
 
Har inte RD lägger dosage också?

Det vet jag faktiskt inte. Skiljer sig inte dosage mellan årgångar också?

R.D ska ju vara exakt samma vin som LGA men sen kom jag ju på att dosage görs ju efter degorgering. R.D är ju extra brut i vilket fall. En LGA 2007 måste ju utvecklats på ett helt annat sätt tills nu.

Väldigt intressant att se en jämförelse.

Champagnesweden har provat en del årgångar mot varandra

https://www.champagnesweden.se/bollinger-provning/

Håller med hans åsikter. I grunden så kommer RD upplevas yngre direkt efter släpp men mognar sedan lite snabbare. Sedan påverkar lagring mer än något annat när åldern blir högre på vinerna.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Nja LGA är inte med mot dompa skulle jag säga. Så hellre RD på listan isåntfall.

CdM skulle köra över de två med hästlängder :D


Nja på krug skulle jag säga att vintage(vid nysläpp under 2500) är prestige.
Går du sen på collection är det 7-8000 och uppåt och efter det kommer CdM och CdA som är 10000+ redan från släpp så de tre är snarare ultra prestige i mina ögon(och plånbok) iaf.
I klartext så struntar jag i pris utan tittar på vad som är prestige för respektive producent. Sen har några producenter flera prestiger, kan ju såklart diskuteras men det är många som gör så. Pierre Peters Chetillons är deras prestige men det är även Montjolys och M.K.... En prestige kan vara både fokus på selection eller enskild vingård men jag ser det generellt som deras top of the line. Sen kan det ju vara "specialutgåva" istället för prestige också...

Därav blir Bollinger VVF deras prestige, Krug CdM motsvarighet men även CdA då de gör fler.

Prestige är mao respektive producents "toppvin" oavsett pris. För mig är självklart Saint-Vincent en prestige men iom att jag brukar köpa den för 5-700 så kvalar den inte in som prestige i ovan diskussion för andra....
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte förvånande att det skulle bli ett allmänt namndroppande av exkluderade prestiger, men ordningsregeln borde vara att man endast får nämna en saknad prestige om det är en favorit. Annars blir det en lååång lista...

Glad över att se GA på listan. För mig är det lika klart en prestige som att Södermalm inte är en förort.:rolleyes: Fast konsensus om vad som är definitionen av en prestige lär vi aldrig få. Påminner mig om när @Trydebull uttalade; jasså du menade SQN:s bulkvin på köpta druvor, själv köper jag bara vingårdsvinerna. (Förvanskat citat men andemeningen kunde tolkas så.):cool:

Utifrån listan väljer jag GC. En champagne som i vissa upplagor som bas-06 och 10 kan leverera redan från start för att bara bli bättre, bättre och bättre. Mina bästa Krugupplevelser har varit GC med en magnum 80-talare på förstaplats. Är även det vin jag druckit flest gånger och med några års flaskmognad kan det inte bli fel! Krug är nästan själva definitionen av komplexitet för mig.

Håller med @Anders Landström om att nivån på magnum är ytterligare ett snäpp närmare himlen. Håller även med om Billecart GC fast jag har inget emot övriga viner i portföljen heller. BdB 96 var gudomligt god och vann medan den var näst bästa vin för mig på en Bille 96-horisontal förra året.

Ska jag välja en prestige för omedelbar konsumtion från butik skulle jag däremot välja Dompa som är gjord i en publik och reduktiv stil som oftast funkar som ung utan att vara tajt, knuten eller en syrabomb. Omvänt gäller Cristal om jag ska välja en prestige med mest potential för flaskutveckling. Vänta 10 år och räkna med att bli hänförd, framförallt om enda referensen är nysläppta Cristal.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nja LGA är inte med mot dompa skulle jag säga. Så hellre RD på listan isåntfall.

CdM skulle köra över de två med hästlängder :D


...
Varför skulle CdM köra över Dompa och RD. För att du gillar BdB, den är dyrare eller att det är Krug?


Har inte RD lägger dosage också?

R.D ska ju vara exakt samma vin som LGA men sen kom jag ju på att dosage görs ju efter degorgering. R.D är ju extra brut i vilket fall. En LGA 2007 måste ju utvecklats på ett helt annat sätt tills nu.

Väldigt intressant att se en jämförelse.

Det vet jag faktiskt inte. Skiljer sig inte dosage mellan årgångar också?



Champagnesweden har provat en del årgångar mot varandra

https://www.champagnesweden.se/bollinger-provning/

Håller med hans åsikter. I grunden så kommer RD upplevas yngre direkt efter släpp men mognar sedan lite snabbare. Sedan påverkar lagring mer än något annat när åldern blir högre på vinerna.
RD är samma vin som GA och har lägre dosage. Mig veterligen separerar inte Bollinger flaskorna under andra andra jäsningen. Således vet inte Bollinger exakt vilka flaskor som blir RD på förhand.

Har bara provat RD och GA mot varandra två gånger.
https://www.finewines.se/threads/champagnemiddag-prestige-96-med-martin-moses.6428/
https://www.finewines.se/threads/champagneprovning-mat-av-stefan-karlsson-2017.4909/#post-121751

Båda gångerna var det årgång 96 och öppet. Resultatet var olika för egen del men RD fördrogs av majoriteten båda gångerna. Fast det var jämnt skägg vid omröstningen. Blir mer en smakfråga beroende på om premierar mognad (GA) före fräschör, frukt och syra (RD).

Vet att RD anses mer tillgänglig vid släpp och noterade nyligen att Julle tycker att RD håller sämre med tiden. Jag håller inte med, generellt föredrar jag GA när de är unga medan jag haft två toppupplevelser av äldre RD i form av en 82a och en 64a. Ingen hade några oxidativa negativa drag eller trötthetstecken även om 64an mer upplevdes som ett halvsött stilla vin med sina söta aromer.

Diskussionen om tiden på jästen kontra tiden på korken efter degorgering är högintressant och något vi diskuterat tidigare. Jag blir mer övertygad om att det är tiden på korken som är den viktigaste faktorn med allt annat lika, åtminstone för min smak.
 

FredrikC

Medlem
Varför skulle CdM köra över Dompa och RD. För att du gillar BdB, den är dyrare eller att det är Krug?
För att det är en än mer avancerad champagne och sen såklart att det är Krug :D
Inte förvånande att det skulle bli ett allmänt namndroppande av exkluderade prestiger, men ordningsregeln borde vara att man endast får nämna en saknad prestige om det är en favorit. Annars blir det en lååång lista...

Glad över att se GA på listan. För mig är det lika klart en prestige som att Södermalm inte är en förort.:rolleyes: Fast konsensus om vad som är definitionen av en prestige lär vi aldrig få. Påminner mig om när @Trydebull uttalade; jasså du menade SQN:s bulkvin på köpta druvor, själv köper jag bara vingårdsvinerna. (Förvanskat citat men andemeningen kunde tolkas så.):cool:

Utifrån listan väljer jag GC. En champagne som i vissa upplagor som bas-06 och 10 kan leverera redan från start för att bara bli bättre, bättre och bättre. Mina bästa Krugupplevelser har varit GC med en magnum 80-talare på förstaplats. Är även det vin jag druckit flest gånger och med några års flaskmognad kan det inte bli fel! Krug är nästan själva definitionen av komplexitet för mig.

Håller med @Anders Landström om att nivån på magnum är ytterligare ett snäpp närmare himlen. Håller även med om Billecart GC fast jag har inget emot övriga viner i portföljen heller. BdB 96 var gudomligt god och vann medan den var näst bästa vin för mig på en Bille 96-horisontal förra året.

Ska jag välja en prestige för omedelbar konsumtion från butik skulle jag däremot välja Dompa som är gjord i en publik och reduktiv stil som oftast funkar som ung utan att vara tajt, knuten eller en syrabomb. Omvänt gäller Cristal om jag ska välja en prestige med mest potential för flaskutveckling. Vänta 10 år och räkna med att bli hänförd, framförallt om enda referensen är nysläppta Cristal.
Kunde inte sagt de bättre själv! Skål för Krug:cool:
 
Toppen