Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Billecart-Salmon 96 horisontalprovning

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Billecartprovning med alla 96or förutom rosén som var från 98. Har länge gillat Billecart men detta var den första rena Billeprovningen jag varit med om. Deltagare från forumet var @Jos, @Elvis, @Thirsty, @vintomas, @Stefan J och @v00alex som stod för de flesta flaskorna och lokal.

20200221_224200.jpg


Billecart 08 serverades som apertif och den visar både på potenial och kvalité i dagsläget. @Ekdahl du får dock vänta minst 10 år;).

I första flighten serverades sedan alla 75or halvblint.

Grande Cuvée 96
Fram tills nu den bästa Billen jag druckit tidigare. Mogen stil med honung och nötter. Bra syra och längd med lite sälta i avslutet. Tyvärr lite oxiderad men ändå god. Några hade den som bästa vin vill jag minnas. Valde mellan GC och BdB men valde GC efter att ha provat igenom alla viner.

Elisabeth 98
Fantastisk doft av choklad, kakao och maraschinobär. Bra balans och till början potentiell WOTN men den tappade betänkligt i smaken efter några timmars luft. Märktes att det inte var en 96a. Alla gissade som tur var rätt här.:p

Nicolas Francois 96
Fruktig men mer åt det torkade hållet. Den friskaste och lättaste av alla viner den här kvällen vilket fick många att gissa BdB. Själv hade jag druckit en flaska förra våren som var lika pigg så jag var rätt övertygad om att det var NF. Bra vin men blev akterseglat den här kvällen...

Blanc de Blanc 96
Honung och lite smör på doften som pekade på en BdB. Perfekt balans och mognad med en svag eftersmak av citrus. Närmast ett perfekt vin och jag hoppades att det inte skulle vara en BdB eftersom jag inte har några flaskor men gissade BdB. Kvällens vin för mig så långt.

Le Clos Saint-Hilaire 96
Kvällens mest avvikande vin både till färg, doft och smak. Örtig med mynta och sötfruktig med melon och litchi på näsan. Bra balans även här men kändes ändå torr. Lång och intensiv kraftig smak. Den rödaktiga färgen gjorde att de flesta gissade rätt här. Kommer hålla på mina flaskor några år till innan jag korkar upp. Känns som vinet precis har kommit in i drickfönstret nu. Måste ha varit svårdrucket nysläppt vilket bekräftades av min bordsgranne. Gissade rätt även här.

Flight 2 bestod av de udda flaskstorlekarna.

Grande Cuvée 96 mg
Hjälp vilken doft! Svagt rökig, bröd, paj med lite rostad toner av hasselnötter och citrus. Hur komplex som helst. Pigg syra men ändå balanserad. Kommer vänta även här med att öppna mina magnum. Gillar man syra så är det bara att öppna. Trots allt kvällens vin för mig enligt anteckningarna även om jag trodde jag hade BdB som etta. Oavsett två toppenflaskor som blir svåra att överträffa i år.


Egentligen var magnumen fullkomligt odrickbar men jag kan offra mig om du behöver göra plats i källaren för andra flaskor.;)

NF 96 ½ flaska 1 och 2

Inga anteckningar här. Hade fullt upp med att njuta av magnumen.:D Halvflaskorna presterade dock förvånansvärt bra. Mina två sista drack jag för flera år sedan och de hade då nått zenit. Båda flaskorna levde verkligen och spöade helflaskan.

Min ranking:
  1. Grande Cuvée 96 mg
  2. BdB 96
  3. Le Clos Saint-Hilaire 96
  4. Nicolas Francois 96 ½
  5. Elisabeth 98
  6. Grande Cuvée 96
  7. Nicolas Francois 96
Tog inga anteckningar på den totala rankingen men det var mycket jämnt vad jag minns vilket tyder på en hög nivå på alla viner. Bland de bästa provningarna jag varit på de senaste åren. Två närmast perfekta viner i BdB och GC magnum med en fantastisk intensiv BdN som trea. Efter det här så seglar Bille upp på förstaplatsen före Roederer i den rena fruktiga husligan. Har en del Bille men tydligen för lite och BdB som numera heter Louis måste jag fylla på med!:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick även tag på omröstningen som gjordes enligt Auzonestandard. Poäng = Antal bästa röster - Antal sämsta röster.

  1. BdB 2 poäng (3-1)
  2. Le Clos 1 p (3-2)
  3. NF 0 p (3-3)
  4. GC -1 p (1-2)
  5. Elisabeth 98 - 2 p (1-3)
Endast första flighten bedömdes.
 
Toppen