Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket roséland eller region föredrar du?

R.P

Medlem
Eftersom jag bott några år i både Frankrike och Spanien så har jag mest druckit rosé därifrån, systembolagets utbud är ofta skrämmande dåligt tyvärr. Jag föredrar helt klart franska roséviner och helst Bandol eller Cotes Provence, gillar den ljusa färgen och den mer delikata smaken som går mot vitvinshållet, dom spanska är väldigt mörka och överdrivet fruktiga vilket inte faller mig i smaken så där väldigt mycket. Så när det kommer till rosé, vad föredrar ni?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

Egentligen är det inget "äkta" rosévin, mer ett lättare rödtjut, men en god Clairet de Bordeaux är inte fel.

I övrigt har jag också druckit goda viner från Provence.

Tavel gjorde de bästa roséerna för sisådär 10-20 år sedan men nu har många från Bandol och Côte de Provence seglat om.

Det finns en del goda spanska rosados. Agramont gjorde förr om åren en prisvärd rackare om man ska snacka allt om mat språk.

Sen har vi ju roséchampagne men det är en annan femma :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

Mysonoxen skrev:
Egentligen är det inget "äkta" rosévin, mer ett lättare rödtjut, men en god Clairet de Bordeaux är inte fel.

I övrigt har jag också druckit goda viner från Provence.

Tavel gjorde de bästa roséerna för sisådär 10-20 år sedan men nu har många från Bandol och Côte de Provence seglat om.

Det finns en del goda spanska rosados. Agramont gjorde förr om åren en prisvärd rackare om man ska snacka allt om mat språk.

Sen har vi ju roséchampagne men det är en annan femma :)

Jag har testat en del bra spanska rosé men dom franska tycker jag ändå är oslagbara. Mmmmm, rosechampagne, fan vad sugen man blev nu, jag har hittat en fransk vinbutik här i Barca, man kanske skulle besöka den under eftermiddagen. Var förresten på Minuty för cirkus ett och ett halvt två år sen, ett kommersiellt men väldigt trevligt rosé, körde hem över 30 flaskor, höll på att bli roséalkis efter det. :D Dom gör också rätt intressanta vita men deras röda var inget att hänga i julgranen direkt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Egentligen är det inget "äkta" rosévin, mer ett lättare rödtjut, men en god Clairet de Bordeaux är inte fel.

I övrigt har jag också druckit goda viner från Provence.

Tavel gjorde de bästa roséerna för sisådär 10-20 år sedan men nu har många från Bandol och Côte de Provence seglat om.

Det finns en del goda spanska rosados. Agramont gjorde förr om åren en prisvärd rackare om man ska snacka allt om mat språk.

Sen har vi ju roséchampagne men det är en annan femma :)

Jag har testat en del bra spanska rosé men dom franska tycker jag ändå är oslagbara. Mmmmm, rosechampagne, fan vad sugen man blev nu, jag har hittat en fransk vinbutik här i Barca, man kanske skulle besöka den under eftermiddagen. Var förresten på Minuty för cirkus ett och ett halvt två år sen, ett kommersiellt men väldigt trevligt rosé, körde hem över 30 flaskor, höll på att bli roséalkis efter det. :D Dom gör också rätt intressanta vita men deras röda var inget att hänga i julgranen direkt.

Det krävs ofta en del lärpengar innan man hittar det man vill ha. Men vad tusan, gör man ett fynd på varje halvt drickbar flaska får det vara värt det.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

Mysonoxen skrev:
R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Egentligen är det inget "äkta" rosévin, mer ett lättare rödtjut, men en god Clairet de Bordeaux är inte fel.

I övrigt har jag också druckit goda viner från Provence.

Tavel gjorde de bästa roséerna för sisådär 10-20 år sedan men nu har många från Bandol och Côte de Provence seglat om.

Det finns en del goda spanska rosados. Agramont gjorde förr om åren en prisvärd rackare om man ska snacka allt om mat språk.

Sen har vi ju roséchampagne men det är en annan femma :)

Jag har testat en del bra spanska rosé men dom franska tycker jag ändå är oslagbara. Mmmmm, rosechampagne, fan vad sugen man blev nu, jag har hittat en fransk vinbutik här i Barca, man kanske skulle besöka den under eftermiddagen. Var förresten på Minuty för cirkus ett och ett halvt två år sen, ett kommersiellt men väldigt trevligt rosé, körde hem över 30 flaskor, höll på att bli roséalkis efter det. :D Dom gör också rätt intressanta vita men deras röda var inget att hänga i julgranen direkt.

Det krävs ofta en del lärpengar innan man hittar det man vill ha. Men vad tusan, gör man ett fynd på varje halvt drickbar flaska får det vara värt det.

Jag köpte aldrig några röda testade dom bara på gården, blev 20 rosé 4 magnum, Minutys rosé har så sjukt sköna flaskor också, och sen ca 10 vita.
Vi bilade från Spanien till Frankrike och var i krokarna runt St Tropez, det här var i Maj månad förra året tror jag, lungt och skönt där då, efter en vinfylld lunch och glada i hågen så bestämmer vi oss för att åka till Minuty eftersom det ligger i närheten, efter ett par förklaringar senare från kringstrykande fransmän så sladdade vi in på gården. Helt tomt, ingen som jobbade, bara en unge på en liten cykel, efter en kvart kommer en ung tjej springade, hon öppnar upp och vi står och smakar av vinerna tillsammans med henne, vi fyller bilen med rosé och fortsätter tillbaka mot Nice där vi hade hq, på vägen åker vi förbi en strutsfarm och bestämmer oss för att köpa lite kött, blev stor fest på kvällen med grillad strutsfilé och en jävla massa rosé. En liten anekdot om en trevlig dag med god mat och en impulsprovning i Provence.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

R.P skrev:
Jag har testat en del bra spanska rosé men dom franska tycker jag ändå är oslagbara. Mmmmm, rosechampagne, fan vad sugen man blev nu, jag har hittat en fransk vinbutik här i Barca, man kanske skulle besöka den under eftermiddagen. Var förresten på Minuty för cirkus ett och ett halvt två år sen, ett kommersiellt men väldigt trevligt rosé, körde hem över 30 flaskor, höll på att bli roséalkis efter det. :D Dom gör också rätt intressanta vita men deras röda var inget att hänga i julgranen direkt.


Det krävs ofta en del lärpengar innan man hittar det man vill ha. Men vad tusan, gör man ett fynd på varje halvt drickbar flaska får det vara värt det.


Jag köpte aldrig några röda testade dom bara på gården, blev 20 rosé 4 magnum, Minutys rosé har så sjukt sköna flaskor också, och sen ca 10 vita.
Vi bilade från Spanien till Frankrike och var i krokarna runt St Tropez, det här var i Maj månad förra året tror jag, lungt och skönt där då, efter en vinfylld lunch och glada i hågen så bestämmer vi oss för att åka till Minuty eftersom det ligger i närheten, efter ett par förklaringar senare från kringstrykande fransmän så sladdade vi in på gården. Helt tomt, ingen som jobbade, bara en unge på en liten cykel, efter en kvart kommer en ung tjej springade, hon öppnar upp och vi står och smakar av vinerna tillsammans med henne, vi fyller bilen med rosé och fortsätter tillbaka mot Nice där vi hade hq, på vägen åker vi förbi en strutsfarm och bestämmer oss för att köpa lite kött, blev stor fest på kvällen med grillad strutsfilé och en jävla massa rosé. En liten anekdot om en trevlig dag med god mat och en impulsprovning i Provence.

Hehe, nu gjorde du mig sugen på strutsfilé också.
Det måste vara 3-4 år sedan jag käkade struts sist.
Jag får väl korka upp en Coonawarra CS till och dra på mig ett khakiställ så jag får den där äkta outbackkänslan :)
 

weezer

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

Personligen tycker jag Gran Caus Rosado/Penedes är en sjuhelsikes bra rosévin...dessutom på rea på Bolis nu, från 169:- till 99:-!

HPIM7325.JPG
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

weezer skrev:
Personligen tycker jag Gran Caus Rosado/Penedes är en sjuhelsikes bra rosévin...dessutom på rea på Bolis nu, från 169:- till 99:-!

HPIM7325.JPG

Den har jag druckit, min vinaffär har rekommenderat den, den är god vad jag minns.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vilket roséland eller region föredrar du?

Jag vet inte riktigt, jag har aldrig varit så värst stor på Roséviner rent generellt, men jag drack en i somras som jag banne mig inte minns namnet på, den varväldigt smaskig med massor av is och lite sprite. ;)

Skämt åsido, Ch9 gör ju vassa rosé, och sen får man ju i den här diskussionen inte glömma bort roséchampagnen. Helvete så bra Bolly G.A 1996 Rosé var. Det var så att tårarna rann!
 
Toppen