Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket standardbubbel?

EuphoniC

Medlem
Tänkte fortsätta att "spara pengar" och hålla mig mer eller mindre borta från Champagne så jag skulle uppskatta lite tips på annat mousserande som står sig bra.

Hur är det med de Crémant d'Alsace, är det något att ha de som finns på bolaget?

Graham Beck läste jag i en annan tråd här, ska provas men finns tyvärr inte på hyllan.

Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut är hyfsad första glaset men tenderar att bli motbjudande efterföljande glas.

Pongrácz Brut funkar ganska bra.

Mer tips?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Rätt forum för den frågan?? :eek:

Ett tips är att testa Cremanterna från beställnings sort, fanns iaf i somras en hel del såg jag.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Absolut rätt forum för denna fråga ;D

Något Prosecco eller Cava som sticker ut från mängden?

Ska lägga lite beställningar, men måste hitta något för ikväll 8)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

När man surfar runt lite slår det en att det finns otroligt lite av det standardbubbel som man hittar rekommendationer på nätet som finns representerat på Systembolaget :-[ ...i princip ingenting faktiskt.
 

v_skogh

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Är man van att dricka champagne tycker jag inte cava är ens i närheten av att vara gott nog. Alldeles för jordigt å jävligt.
 

anders

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Nu när vi har fått tillbaka tråden där den hör hemma nämligen Champagne så känner jag att vi ska ta en titt på en något störande detalj jag fick ögonen på igår i LG. I Melldens genomgång av skumpa fick Louis Roederer inte någon direkt topplacering (samma poäng som Veuve Clicquot Brot vilken jag upplevde som ganska ordinär vid senaste sammanstötningen). Det känns oroväckande eftersom den har varit ett i det närmaste idiotsäkert köp i ett antal år...

Frågan som infinner sig är om:
- Roederer befinner sig i en svacka.
- Mellden provade flaskan sist och vid det här laget var så pass svårt packad att skillnaden mellan Roederer och Explorer knappast hade märkts.

I övrigt synes genomgången stämma i stort med mina egna erfarenheter. I synnerhet Mög & Skändans överlägsna sistaplacering kändes helt rätt. Det enda andra frågetecknet jag har gäller att Taittinger nämns i samma andetag som Bollinger. Senast jag provade Taittinger Brut Reserve, vilket så vitt jag minns faktiskt är över två år sedan, kändes den ganska astringent och spretigt.

Vidare noterar jag att Comtes 98 saknas på listan.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Jag dricker Roederer regelbundet (halvflaska på sista tiden) och jag tycker absolut att den håller stilen!
 

Lando

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

anders skrev:
N Det enda andra frågetecknet jag har gäller att Taittinger nämns i samma andetag som Bollinger. Senast jag provade Taittinger Brut Reserve, vilket så vitt jag minns faktiskt är över två år sedan, kändes den ganska astringent och spretigt.

Både Taittingers vanliga och den halvsöta (snarare toksöta) fick bra betyg vilket är helt galet för mig. Tyckte dom knappt var drickbara på Franska Vindagarna, i synnerhet inte den söta varianten.
 

Lando

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

shorepower skrev:
Söt eller halvsöt champagne är en vämjelig styggelse som borde förbjudas.

Nä exakt och även deras vanliga har i mitt tycke för hög dosage, eller är det kanske för klen syra som inte hänger med liksom?
 
SV: Vilket standardbubbel?

Lando skrev:
Nä exakt och även deras vanliga har i mitt tycke för hög dosage, eller är det kanske för klen syra som inte hänger med liksom?
Vanlig Taittinger har 8g socker och Nocturne 16g.
Största skillnaden mellan vanlig Taittinger och Nocturne är att Nocturnen har legat 2-3 år längre innan buteljering.
Spännande att du anser 16g dosage som sött. Personligen tycker jag Nocturne funkar fint som matskumpa. Mycket bättre än de flesta andra standardskumpor på SB idag.
 
SV: Vilket standardbubbel?

El burro grande skrev:
Vanlig Taittinger har 8g socker och Nocturne 16g.
Största skillnaden mellan vanlig Taittinger och Nocturne är att Nocturnen har legat 2-3 år längre innan buteljering.
16g verkar mycket, har dock inte provat Nocturne. Årgångsvarianten har väl också 8g, sist jag drack den (årgång 2002) upplevde jag den som lite söt men det kändes som vinet behövde några år på ryggen innan det blev helt harmoniskt. Ett bra vin som jag ser fram emot att testa om ett par år, sockret har en tendens att "gifta" sig med vinet över ett par år.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Svärfar har ett gäng vanliga NV Taittinger som legat i 3-5 år och de är riktigt bra nu.
 

Lando

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

El burro grande skrev:
Vanlig Taittinger har 8g socker och Nocturne 16g.
Största skillnaden mellan vanlig Taittinger och Nocturne är att Nocturnen har legat 2-3 år längre innan buteljering.
Spännande att du anser 16g dosage som sött. Personligen tycker jag Nocturne funkar fint som matskumpa. Mycket bättre än de flesta andra standardskumpor på SB idag.

Jag tycker varken 8 eller 16g dosage är "sött" per definition men jag upplever inte den vanliga som riktigt torr och Nocturnen definitivt som söt, så därför undrar jag om det kan vara något annat i vinet jag reagerar på, brist på syra tex? Smaken är som baken såklart, bara hur jag upplever dom.
 

anders

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Var på stora varuhuset i helgen och hittade Heidsieck Blue Top till extrapris, 18 euro. Då jag mindes att Mellden gett den bra betyg i sin genomgång slog jag till på en pava för att se om den levererar. Gör den det så känns det rätt gjutet att lägga upp ett lager för framtida bruk...
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Vill minnas att den var väldigt intetsägande men att den lilla smak som stannade kvar, en kort stund, var hyfsat angenämt dock inget som gjort att jag inte känt för att köpa den igen. Men priset är ju helt OK, finns väldigt mycket som är sämre att köpa för pengarna (249:) och det blir ju inte sämre om det är mindre pengar.

Var det någon som sa prisvärt?
 
Toppen