Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket standardbubbel?

anders

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Var tvungen att kolla läget och kan till viss del hålla med EuphoniC i hans beskrivning. Standard näsa utan något som egentligen sticker ut, ingen fruktighet att tala om, kort och lite ihålig eftersmak.
Det jag dock gillade var att det fanns en bra balans och en riktigt trevlig struktur och tyngd som dröjde sig kvar i munnen bra mycket längre än de fruktdrivna aromerna. För 18 euro är det en jäkligt bra skumpa, det blir till att bunkra. Känns som att den här champagnen skulle kunna fungera bra i en Creme Ninon också. Det är gott.

Lite trist dock att jag inte hade tillräckligt med is tillgängligt för att få ner temperaturen tillräckligt.
 

anders

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

EuphoniC skrev:
Ismaskin i frysen är en obligatorisk inventarie (!)

Absolut. Problemet här var att ismaskinen/frysen befann sig i Svedala och skumpan och jag i München. Tiggde till mig lite is på sushihaket när jag ändå var där för att hämta tilltugget till skumpan.

Då jag ändå är igång kan jag också nämna att jag provade samma kombo igår fast nu med Piper-Heidsieck Brut. Klara ostronskal i näsan och en närmast rökig ton a la Pouilly Fume i smaken. Gick bra till sushin också men jag gillade Blue Top bättre.
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

El burro grande skrev:
Vanlig Taittinger har 8g socker och Nocturne 16g.
Största skillnaden mellan vanlig Taittinger och Nocturne är att Nocturnen har legat 2-3 år längre innan buteljering.
Spännande att du anser 16g dosage som sött. Personligen tycker jag Nocturne funkar fint som matskumpa. Mycket bättre än de flesta andra standardskumpor på SB idag.

Tycker det är mer spännande om du inte anser Nocturne vara en toksöt "torr" skumpa. :) Har iofs bara provat den en gång men jag tyckte den var för söt för annat än typ till gåslever etc. Eftersom jag upplevde den så söt så hade jag gissat på en högre dosage även om jag nu ser att det är 18g enligt Taittinger.
 
SV: Vilket standardbubbel?

Jos skrev:
Tycker det är mer spännande om du inte anser Nocturne vara en toksöt "torr" skumpa. :) Har iofs bara provat den en gång men jag tyckte den var för söt för annat än typ till gåslever etc. Eftersom jag upplevde den så söt så hade jag gissat på en högre dosage även om jag nu ser att det är 18g enligt Taittinger.
Du har ju rätt, den passar riktigt bra till gåslever m.m., men att dricka den rakt av tycker jag funkar sådär. Dom verkar förövrigt inte ändrat sin webbsida eller vad du nu fick infon om 18g från. 16g är det som gäller sedan ett par månader enligt information från huset.
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

El burro grande skrev:
Du har ju rätt, den passar riktigt bra till gåslever m.m., men att dricka den rakt av tycker jag funkar sådär. Dom verkar förövrigt inte ändrat sin webbsida eller vad du nu fick infon om 18g från. 16g är det som gäller sedan ett par månader enligt information från huset.

Haha.. åh fan... Men alltså..., det är ju en Sec och de börjar på 17 så 16 kan den inte vara. Nu orkar jag inte gå in på Taittingers sida igen men jag kollade sist och de skrev 18. SS skriver 19 i sin beskrivning.

Nu till en annan, kanske lite OT, fråga: Dosage är ju den sockerblandning man slänger in efter degorgering och man anger den i gram socker per liter. Men innebär det att själva dosagen är exempelvis "12 gram per liter efter tillsättning" eller blir vinet 12 gram per liter av dosagen tillsammans med den naturliga sockerhalten som fanns innan dosagen? Här tänker jag på att det i vissa år inte behövs dosage eftersom druvorna innehåller tillräckligt med naturligt socker även om det är sällan.

Min tanke/fundering är alltså om det skulle kunna vara så att Taittingers dosage är 18 men den innehöll redan 1 vilket ger en sockerhalt per liter som är 19 och det är det som SS angett...?
 

Andreas L

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

anders skrev:
Absolut. Problemet här var att ismaskinen/frysen befann sig i Svedala och skumpan och jag i München. Tiggde till mig lite is på sushihaket när jag ändå var där för att hämta tilltugget till skumpan.

Då jag ändå är igång kan jag också nämna att jag provade samma kombo igår fast nu med Piper-Heidsieck Brut. Klara ostronskal i näsan och en närmast rökig ton a la Pouilly Fume i smaken. Gick bra till sushin också men jag gillade Blue Top bättre.

Din förvirrade ingenjör - du menar inte klubben blue top i Munchen eller? Det ante mig att du funnit dit, ditt rikspervo...
 

anders

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Andreas L skrev:
Din förvirrade ingenjör - du menar inte klubben blue top i Munchen eller? Det ante mig att du funnit dit, ditt rikspervo...

Jag gjorde en snabb slagning på Google och de hade då inte hört talas om klubben Blue Top. Vad är det du håller hemligt, ditt världsmästarpervo...?
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Nu fick jag precis ett sms från en polare som ska ha fest i helgen:
"Tips på mousserande vin att supa sina vänner fulla på? Vet du kommer svara Krug 80någonting men där är inte budgeten. 100ingen uppåt."

Jag har redan svarat "Krug kostar över hundringen" men antar att jag får tillbaka lite mer specifierat att det kanske är ett maxtak på tvåhundringen. Vad ska jag svara? Tänker inte tipsa om något Rotariaktigt så det får bli billigaste skumpan i så fall. Har ni någon erfarenhet av de absolut billigaste på SS?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilket standardbubbel?

Jos skrev:
Nu fick jag precis ett sms från en polare som ska ha fest i helgen:
"Tips på mousserande vin att supa sina vänner fulla på? Vet du kommer svara Krug 80någonting men där är inte budgeten. 100ingen uppåt."

Jag har redan svarat "Krug kostar över hundringen" men antar att jag får tillbaka lite mer specifierat att det kanske är ett maxtak på tvåhundringen. Vad ska jag svara? Tänker inte tipsa om något Rotariaktigt så det får bli billigaste skumpan i så fall. Har ni någon erfarenhet av de absolut billigaste på SS?
Ja, och det kan inte rekomenderas ;D
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

magnum skrev:
Ja, och det kan inte rekomenderas ;D

Otippat att jag skulle få samma svar som jag precis gett honom :D

Billigaste jag har erfarenhet av är Raoul Collet Carte Noire Brut som vi hade på julfesten. Det enda jag kommer ihåg är att jag tyckte den smakade tvål och typ mera tvål men jag var iofs inte nykter.. Vet att någon annan sa att den var ok.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Han måste upp till 249 kr för att det ska finnas något drickbart på SS. Om de vill ha billigare så finns Roederer på halvflaska för 185 kr.
 
SV: Vilket standardbubbel?

Jos skrev:
Nu fick jag precis ett sms från en polare som ska ha fest i helgen:
"Tips på mousserande vin att supa sina vänner fulla på? Vet du kommer svara Krug 80någonting men där är inte budgeten. 100ingen uppåt."

Jag har redan svarat "Krug kostar över hundringen" men antar att jag får tillbaka lite mer specifierat att det kanske är ett maxtak på tvåhundringen. Vad ska jag svara? Tänker inte tipsa om något Rotariaktigt så det får bli billigaste skumpan i så fall. Har ni någon erfarenhet av de absolut billigaste på SS?
Det här är det två bästa av de lägst prissatta enligt min mening (alltid kul att få svara på sådana här frågor som "champagneexpert" ;D )

7591
7342
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Elvis skrev:
Han måste upp till 249 kr för att det ska finnas något drickbart på SS. Om de vill ha billigare så finns Roederer på halvflaska för 185 kr.

Fast då blev det ju knappast billigare om han nu ämnar att supa oss fulla som han skrev..
 
SV: Vilket standardbubbel?

Elvis skrev:
Han måste upp till 249 kr för att det ska finnas något drickbart på SS. Om de vill ha billigare så finns Roederer på halvflaska för 185 kr.
239 kronor, Michel Turgy är faktiskt strået vassare än Bonnaire i den här prisklassen enligt min mening.. Sedan gillar ju inte alla Mesnil som by (som person kan man inte låta bli att gilla honom dock ;D ) och rena BdBs
 

v_skogh

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Tycker Bonnaire är riktigt bra för de pengarna.
Sen borde väl Pierre Peters ligga i den prisklassen?
 
SV: Vilket standardbubbel?

Pratade precis med Andreas om bästa standarchampagnen i den här prisklassen. Förutsättningen var att den skulle användas till matlagningen, eller hur?
 

Lando

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Jos skrev:
Nu fick jag precis ett sms från en polare som ska ha fest i helgen:
"Tips på mousserande vin att supa sina vänner fulla på? Vet du kommer svara Krug 80någonting men där är inte budgeten. 100ingen uppåt."

Jag har redan svarat "Krug kostar över hundringen" men antar att jag får tillbaka lite mer specifierat att det kanske är ett maxtak på tvåhundringen. Vad ska jag svara? Tänker inte tipsa om något Rotariaktigt så det får bli billigaste skumpan i så fall. Har ni någon erfarenhet av de absolut billigaste på SS?

Graham Beck är klart drickbar 149 kr: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... a%3a%3a%3a

Annars är 2002 Palmer ett kap för sina 264 pix http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

Jos

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Lando skrev:
Graham Beck är klart drickbar 149 kr: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... a%3a%3a%3a

Annars är 2002 Palmer ett kap för sina 264 pix http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Jo jag känner till Palmer men den är såklart inaktuell om det handlar om att ligga strax över hundringen eller kanske strääääcka sig till 200.

Hade tänkt att föreslå att han skiter i bubbel om han ändå inte vill lägga stålar på champagne och tipsa om någon bra Riesling istället för dryga hundringen men säger du att Graham Beck går att dricka så kanske jag föreslår den då.
 

Lando

Medlem
SV: Vilket standardbubbel?

Jos skrev:
Jo jag känner till Palmer men den är såklart inaktuell om det handlar om att ligga strax över hundringen eller kanske strääääcka sig till 200.

Hade tänkt att föreslå att han skiter i bubbel om han ändå inte vill lägga stålar på champagne och tipsa om någon bra Riesling istället för dryga hundringen men säger du att Graham Beck går att dricka så kanske jag föreslår den då.

Jo då för fan, den är klart drickbar, inte värre än "your average 150 kr vittjut" men det är ju knappast en prestigeskumpa om man säger så.. ;) Ger säkert lite lyxkänsla om man inte brukar dricka champagne också. Köp en flaska och prova, den är ju billig och du kan i värsta fall göra nån drink på den eller ha den i käket!
 
Toppen