Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket vin passar till exotisk planka

Anna123

Medlem
Exotisk planka består av: Grillad rostbiff, rökt kalkonbröst, potatissallad, brie, cambozola, vitlöksost och 10-12 sorters exotisk frukt beroende på årstid och tillgång.

Plankan ska beställas till nästa vecka och jag undrar vilket vin som kan passa till. Rött eller vitt (inte rosé).
Kan tyvärr ingenting om vinder. Kravet är dock att det ska finnas som bag-in-box.

Med vänlig hälsning
Anna Ekman
 

Tristanqx

Medlem
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Hej,
Det enkla svaret är att det inte finns något vin på plastpåse (bag in box) som passar till din mat eller till någon mat alls
för den delen. Om du är intresserad av ett gott vin som passar till maten så får du släppa på ditt krav.
Av vilken anledning är det ett krav att vinet skall vara på påse?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Anna123 skrev:
Exotisk planka består av: Grillad rostbiff, rökt kalkonbröst, potatissallad, brie, cambozola, vitlöksost och 10-12 sorters exotisk frukt beroende på årstid och tillgång.

Plankan ska beställas till nästa vecka och jag undrar vilket vin som kan passa till. Rött eller vitt (inte rosé).
Kan tyvärr ingenting om vinder. Kravet är dock att det ska finnas som bag-in-box.

Med vänlig hälsning
Anna Ekman

Normalt är det svårt att hitta ett vin som är en bra kombination till både kött och söt frukt. Ska du ha något som går hyggligt till allt skulle jag sikta på en halvtorr tyskt Riesling. Jag tror att det är lättare att "acceptera" vitt vin till kallt kött som plockmat (och söt frukt kan få rött vin att smaka mycket märkligt).

Den dyraste boxen jag hittar med den profilen, var producent är helt OK, är den här:
http://www.systembolaget.se/5844
Innehållet i "premiumboxar" är oftast bättre än de billigaste, därför tittade jag på de dyraste. Motsvarande flaskvin ligger alltså på 75 kr. Du kan ju köpa en flaska och se om du gillar det.

Sedan tror jag det skulle vara trevligare och godare att dricka ett lätt rödvin på flaska, t.ex. en Pinot Noir, till köttet och brieosten, och ett uttryckligt sött vin på flaska, till cambozolan och frukten (av ett sött vin behöver man heller inte servera så mycket), men det är ju inte vad du frågade efter...
 
Trådskapare
A

Anna123

Medlem
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Tack för era svar.

Anledningen är till att jag vill ha bag-in-box är att det kommer väldigt mycket folk och att det då blir dyrt om jag ska köpa vin på flaska (det är inte heller någon "finare bjudning" i sig)... tror jag i alla fall.

Den du skickade länk på vintomas verkar trevlig :)
 
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Anna123 skrev:
Tack för era svar.

Anledningen är till att jag vill ha bag-in-box är att det kommer väldigt mycket folk och att det då blir dyrt om jag ska köpa vin på flaska (det är inte heller någon "finare bjudning" i sig)... tror jag i alla fall.

Den du skickade länk på vintomas verkar trevlig :)

Håller med Vintomas, köp en flaska och se om du gillar vinet. Det är ju en halvsöt variant men det gör att den kommer fungera med den rätt blandade mat du har.

Vad gäller priset så kan du tänka så här också, i varje BiB går det ca 6 flaskor, om du bara dricker upp hälften så kanske resten måste hällas ut. Om du köper flaskor kan du lättare anpassa hur mycket som går åt och lämna tillbaka det som inte dricks upp på Systembolaget (oöppnade flaskor, spar bara kvittot).

Om du nu ändå vmåste ha Bag in Box (som vi på det här forumet inte alls gillar) så häll upp det på karaff när det serveras. Men som sagt, tipset är att köpa på flaska, kanske några olika sorter.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Finns helt ok vita viner för runt 70kr på flaska, Förstår inte varför folk skall envisas med bag in box.
Det är inte konstigt att många föredrar öl framför vin när svensken blir bjuden och uppväxt med vin på påse.
 
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Tristanqx skrev:
Finns helt ok vita viner för runt 70kr på flaska, Förstår inte varför folk skall envisas med bag in box.
Det är inte konstigt att många föredrar öl framför vin när svensken blir bjuden och uppväxt med vin på påse.

Mycket därför vi han en skribentkår som hyllar påsen. Har man inte så stor erfarenhet av vin så är det ju lätt att lyssna på Mölstad, Kronstam eller någon av de andra slentrianskrivarna.

Det är tråkigt att BiB fått sådant fäste i Sverige men vi har ju aldrig haft en riktigt vinklutur.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Anders Landström skrev:
Vad gäller priset så kan du tänka så här också, i varje BiB går det ca 6 flaskor, om du bara dricker upp hälften så kanske resten måste hällas ut. Om du köper flaskor kan du lättare anpassa hur mycket som går åt och lämna tillbaka det som inte dricks upp på Systembolaget (oöppnade flaskor, spar bara kvittot).
Nja, det blir faktiskt bara 4 flaskor per BiB vilket gör att literpriset inte skiljer så j-a mycket mellan flaska och den extrasvavlade varianten på påse.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Anders Landström skrev:
Mycket därför vi han en skribentkår som hyllar påsen. Har man inte så stor erfarenhet av vin så är det ju lätt att lyssna på Mölstad, Kronstam eller någon av de andra slentrianskrivarna.

Det är tråkigt att BiB fått sådant fäste i Sverige men vi har ju aldrig haft en riktigt vinklutur.

Precis, Anledningen till att man själv fick upp vinintresset sent är för att man blev bjuden och introducerad med dåligt fyllevin typ
Liebfraumilch, Jp chenet, Diamant, Vino tinto, Aurora, Kir och liknande.
Dagens vinkultur är skitvin på stora påsar, Går inte ihop med systembolagets policy alls.

Var på besök på Castello di brolio för ett tag sen och fick se deras produktion, Det var pinsamt att höra dem berätta att
deras sämsta vin/tankrens packas på påse och säljs till Sverige.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Tristanqx skrev:
Precis, Anledningen till att man själv fick upp vinintresset sent är för att man blev bjuden och introducerad med dåligt fyllevin typ
Liebfraumilch, Jp chenet, Diamant, Vino tinto, Aurora, Kir och liknande.
Dagens vinkultur är skitvin på stora påsar, Går inte ihop med systembolagets policy alls.

Var på besök på Castello di brolio för ett tag sen och fick se deras produktion, Det var pinsamt att höra dem berätta att
deras sämsta vin/tankrens packas på påse och säljs till Sverige.
"tankrenset packas på påse och säljs till Sverige" Tack för dagens citat ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vilket vin passar till exotisk planka

Tristanqx skrev:
Var på besök på Castello di brolio för ett tag sen och fick se deras produktion, Det var pinsamt att höra dem berätta att
deras sämsta vin/tankrens packas på påse och säljs till Sverige.

Det de fyllt på flaska har inte alltid imponerat heller, om jag ska vara ärlig... ;)
 
Toppen