Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Villa Anna (Uppsala)

Henrik J

Medlem
Sökte och hittade ingen tråd om detta matställe i Uppsala.

Jag var där för första gången igår tillsammans med min sambo och käkade. Vi tog bara en trerätters var och blev ganska positivt överaskade. Det är väl inte riktigt upp till Michelinstandard men ett riktigt trevligt matställe likväl med bra service och god mat. Man märker att det finns ambition hos restaurangen och de har tydligen även en hyfsad vinkällare som vi dock inte utforskade närmare. Jag nöjde mig med att ögna igenom vinlistan och där fanns det en hel del kul, men mera bredd än djup. De flesta lär nog kunna hitta intressanta viner i sin smak. Tyvärr var det lite dåligt med röd Bordeaux dock. Vi tog ett dryckespaket för att komma lagom billigt undan.

Middagen började med en aptitretare. Minns tyvärr inte exakt vad det var men jag har för mig att det var knaprig oxmärg (knaperstekt eller rostad) och någon soppa. Hembakta små brödbitar, citronbrioche, mörk limpa och något mer, stora som sushibitar ungefär med handkärnat smör och buffelsmör fick vi också innan förrätten.

Till förrätt käkade vi Kalix löjrom med rökt grädde, en hårdnad, svarvad äggula samt syrade grönsaker. Gott och elegant, men tyvärr inte jättebra balanserat i min smak. Jag käkade den rökta grädden med grönsakerna och äggulan så att jag kunde njuta löjromen i ensamt majestät utan att de andra smakerna tog över. Till förrätten fick vi ett galiciskt vitt ekovin som lirade väl till rätten även om det inte var någon smaksensation.

Till varmrätt blev det anka från Hagby Gård. Till denna serverades en utsökt rostad blomkåls- och ankleverkräm, grönsaker och anksky. Mycket gott. Skinnet på ankan var otroligt smaskigt. Servitrisen berättade att det bl.a. var choklad på skinnet. Jag kände då ingen chokladsmak, men det var riktigt gott. Skyn var också otroligt bra. Enda lilla felet var att de inte frågade hur man ville ha ankan. Den var lätt rosa, och för mig är detta för välstekt. Vinet som inmundigades var en Priorat från samma producent som gjorde det vita vinet ovan (har tyvärr glömt namnet). Priorat är normalt inte min kopp te riktigt, men det passade bra till rätten som hade rätt mycket sötma. Då det var en enklare Priorat så tog den heller inte över ankan.

Till efterrätt käkade jag tempererade gårdsostar från olika håll i mellansverige. Till detta serverades ett par skivor grovt, mörkt bröd samt havtornsmarmelad och lokal honung. Otroligt goda ostar, och jag stiftade ny bekantskap med en av de häftigare blåmögelostarna jag smakat, Blå Edda från ett osteri utanför Enköping. Positiv smakexplosion. Till detta dracks en söt Pinot Gris från Alsace. Denna var god men inget speciellt. Hade hellre haft en sauternes till ostarna då detta vin blev lite menlöst. Sambon åt istället en Valrhonachoklad-kulle med körsbärssoppa, mandelmaräng och glass på brända mandlar. Smakade inte denna men det verkar ha varit gott om man uppskattar sötsaker. Vinet som bjöds till detta var dock ingen hit. Nån form av sött, pärlande italienskt svagvin (4-5%) som smakade blandsaft.

Totalt sett en mycket bra upplevelse. Priset blev dryga 2000:- för två pers vilket det var väl värt (inkl. varsin Dry Martini till apertif). Rekommenderas om ni är i Uppsala och vill äta gott. Villa Anna är centralt belägen, ett stankast från domkyrkan. Man har även rum, men jag har ingen aning om hur standarden är på hotellet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tack för en bra recension. Jag har funderat på Villa Anna ett bra tag. Har hört bra saker. Har även hört att man har ett eko- bio- naturvinsfokus på vinerna. Det gör mig lite skeptisk, men nu går jag bara på hörsägen.
 

Gurto

Medlem
SV: Villa Anna (Uppsala)

Trevlig recension - tack för den.

Låter som att det var en Moscato d'Asti som dessertvin. Publikfriande dessertvin så det sjunger om det. Jag tillhör väl iofs publiken i det här fallet för jag tycker det är rätt gott i sin enkelhet (iaf Spinettas d'Asti). Brukar vara mängder av fläderblom och söta mogna bär.
 

El Rey

Medlem
SV: Villa Anna (Uppsala)

Med tanke på ålder och dåligt minne fotade jag dessertflaskan när
Jag åt på Villa Anna. Det är en Bonazza på druvan Croatina (någon som druckit den förut?)
Tyckte den funkade bra med tanke på körsbär mandel och glass kombon.
Även jag nöjd med besöket, sova över rekommenderas mycket bra rum.
 
Toppen