Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin för nybörjare

Mattias Schyberg

Administratör
Liknande fenomen stötte jag på med en vän som ville ha viner med "kraft", påstod han. Öste på med Bandol, primitivo, malbec, zin, etc. Alltid samma svar: "milt". Vaddå "milt"??? - "Milt. Gott. Men milt". Jag höll på att få en hjärnblödning.

Till slut fattade jag att tanniner och frukt inte förknippades med kraft, utan det var syran som gjorde skillnad. Pinot, sangio, nebbio. Det var "kraftiga" viner...
Själv har jag mycket hög syratröskel och står belåtet och smackar när alla andra ser ut som de svalt ett kilo citroner.

De gustibus non disputandem est....
Syra, obefintlig sötma och rejäla tanniner i kombination, brukar skrämma bort de flesta. ;)

Med lite sötma mildras det mesta, eller som den gode nannyn sjöng: "Just a spoon full of sugar helps the medicine go down..."
 

sunqan

Vinös
Märkligt egentlugen... jag har personligen alltid föredragit sträva rödviner, med måttlig-hög syra. Fylligheten har dock harierat med humlr. Vita viner är en annan sak, där ska syran vara hög. Och i mina ägon var jag nybörjare fram till dryga förti.

En det finns folk som har svårt för grön paprika också...

Min poäng är att det imte handlar så mycket om vana vid vin utan vana vid vissa smaker öht.
 
Toppen