Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin från 1963

Söker ett vin från 1963 att ge bort. Om jag tittar lite i tabeller verkar det säkraste kortet vara port och eventuellt Sauternes. Någon som har synpunkter och idéer om var jag bäst kan finna det.

Tack på förhand
 

Silex

Medlem
SV: Vin från 1963

Jag noterade att det finns ett par poster med portvin från 1963 på kommande auktionenen (stadsauktion/SB). Port brukar inte dra iväg i pris på samma sätt som ex champagne tenderar att göra. 1963 brukar räknas som ett av de bästa åren de senaste 100 åren.
 
Trådskapare
A
SV: Vin från 1963

Silex skrev:
Jag noterade att det finns ett par poster med portvin från 1963 på kommande auktionenen (stadsauktion/SB). Port brukar inte dra iväg i pris på samma sätt som ex champagne tenderar att göra. 1963 brukar räknas som ett av de bästa åren de senaste 100 åren.

Stort tack, kollade listan och en av posterna som är listade 1963 verkar vara från 1970. Någon som vet ett annat bra ställe att köpa äldre port på?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin från 1963

Anders Landström skrev:
Stort tack, kollade listan och en av posterna som är listade 1963 verkar vara från 1970. Någon som vet ett annat bra ställe att köpa äldre port på?

Det finns en handlare som avhandlats här tidigare vet jag. Vill minnas att det var en butik i benelux eller tyskland... Jag kollade runt och hittade en del men handlade aldrig vid det tillfället. Du borde hitta den efter lite trådarkeologi.
 

kristerb

Medlem
SV: Vin från 1963

Har inte provat några 63-or vad jag kan minnas. Sauternes, Port och t ex Rivesaltes borde väl funka. Niklas J har väl säkert årgångsinfo om Madeira.

Finns en sajt i Frankrike, baserad i Beaune, som är fokuserad just på äldre årgångar:
De har två 1963-or:

http://www.monmillesime.com/catalogue.p ... pellation=

(även om en så gammal generisk Bourgogne kanske inte är vad du letar efter!)
Har ingen aning om hur seriösa de är.

En annan är:
http://www.chateau.fr/vin/
De är så vitt jag vet seriösa, jag delar källare med dom i Paris. Däremot har de inte några 1963-or just nu.

Ytterligare en fransk sajt, ingen aning om seriositeten:
http://www.vieux-millesime.com/index.php
De har flera 1963-or, kanske en Chambertin från Rousseau skulle passa - men jag skulle nog kolla väldigt noga på flaskan med tanke på risken för fake. Finns en artikel i senaste RVF om fakes där de intervjuar just Rousseau om problemet.

Lycka till!
 
Trådskapare
A
SV: Vin från 1963

Tack för alla svar. Ett antal butiker jag inte kände till. Uppskattat. Det kommer troligen bli en port då det känns som det mest säkra kortet
 
Toppen