Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i blender?

Trådskapare
J

john b

Medlem
Lite wild and crazy gjorde vi detta med en lattevisp på Nicolas Joly Clos de la Coulee de Serrant, och vilken skillnad! Det var odrickbart när vi korkade upp det, men med luft, luft, luft blev det magiskt bra. Jag hittar inte min video-fil, så jag länkar till där jag la upp det på fejan.

Kul!
Med lattevispteknik ökar ju möjligheterna till blindtester dramatiskt mycket
 

Stina

Medlem
@Stina Vilken årgång av Coulee de Serrant? Och på vilket sätt var det odrickbart? Tror du man kunnat lufta sig till samma resultat med säg 24 h luftning?
Minns inte vilken årgång det var, men jag öppnade först en flaska som jag köpt för två år sedan, men den var korkad. Jag hade den öppnad en timme innan jag bestämde mig för att den verkligen var korkad eftersom jag vet att Coulee de Serrant doftar mysko i början, så jag tog en som jag inhandlat på bolis samma vecka, dvs i våras. Det var alltså en ny årgång. Den doftar, nej osar ( ;) ), svavel, instängd gammal källare och gödsel när man korkar upp den. När man köper en låda brukar det ligga med en lapp att vinet måste öppnas långt i förväg. Att hälla upp på karaff, snurra runt ett dygn i förväg rekommenderas. Man får samma resultat som med vispning.
Resten av vinet hällde jag på karaff och snurrade och snurrade i en timme, hällde tillbaka på flaskan och åkte iväg och höll kurs. Väl där hällde jag på karaff igen och snurrade och snurrade i en dryg timme till. Det blev nästan lika bra som med vispen. Hade 2-3 cl kvar i flaskan efteråt, och den slatten var fantastisk en vecka senare.
 

ChristianB

DipWSET
När jag började ha lite provningar för mina vänner så började jag med att spela upp den här:
Har ju tyvärr aldrig gått hela vägen och provat.
Jag förstår att det ska vara med glimten i ögat, men det blir lite väl mycket Rudi Kurniawan (vinbedragre för den oinvigde) när han börjar prata om att hälla över vinet på en flaska med dyr etikett. Dessutom måste det enklaste sättet att lufta ett vin vara genom att dekantera det, inte öka på mängden disk med en blender?

Nä, tummen ned för booze-hacks...
 

matage

Medlem
Nathan Myrvold är lite av en perifer husgud (även om jag med begränsad tid och budget mest får läsa Kenji Lopez)....

Kan inte annat än hålla med. Jag förbeställde och fick hem en förstaupplaga av Modernist Cuisine via UPS i en låda märkt "Heavy - 2 person lifting" vilket känns helt rätt för en kokbok :)

Något av en personlig dröm som gick i uppfyllelse när jag lyckades få besöka Intellectual Ventures och Modernist Cuisine Labs i våras när de jobbade för fullt med Modernist Pizza.

Även om jag inte träffade Nathan själv så fick jag dryg timmeslång 1:1-guidning av Scott Heimendinger aka SeattleFoodGeek. Först efteråt får jag veta att de egentligen inte tar emot besökare för show and tell..
Tyvärr var det mestadels no-no att fotografera men jag fick se några av deras specialbyggda fotoriggar för bilderna till böckerna - däribland sabreringsriggen... och de har en fungerande Tesla-coil i entren :)
 
Toppen