Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är också på.

Det roligaste är väl om vi öppnar och provar gemensamt vid ett givet klockslag?
Jag håller med, vi kan ju försöka sy ihop ett tillfälle som passar de flesta sen kan övriga haka på när de kan. Förslagsvis fredag 19:00?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Summering: Målsättningen är att så många som har lust dricker vinet på fredag och gärna ca 19:00 om det passar, men om det så blir veckan efter eller liknande spelar ingen roll. Poängen är att ha ett utbyte av våra upplevelser här i tråden och att det sker någorlunda i närtid.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Va fan, nu förstörde du ju hypen, nu blir det till att dricka en till av ren solidaritet! ;)
Spelar ingen roll, för jag kan inte läsa ordentligt. Vinet du ville prova var Ch. Nages inte Negly... :)

Tänkte att jag kör den på vinprovning jag skall hålla på fredag. Då har ni mig och 18 st till som provar den kl 19:00. :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Spelar ingen roll, för jag kan inte läsa ordentligt. Vinet du ville prova var Ch. Nages inte Negly... :)

Tänkte att jag kör den på vinprovning jag skall hålla på fredag. Då har ni mig och 18 st till som provar den kl 19:00. :D
Du får se till att alla 18 registrerar sig här också, annars blir ju deras åsikter inte mycket värda. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ah, det är den typen av vinprovare du har på din hals, trist... :(
Nej, jag är egentligen inte så brydd av det. Ofta är de mer nöjesbetonade provningarna ganska roliga. Folk som inte har provat vin innan är oftast nyfikna och ställer mycket frågor. Blir lite samma diskussioner varje gång, men om jag lyckas få folk att dofta och smaka på det dom dricker och äter, att servera viner vid rätt temperatur och med ordentlig luftning så är jag nöjd! :)

Sen att den generella smaken hos svenskar tenderar att vara rätt så förutsägbar är inget konstigt, men lite tråkigt då den inte direkt tangerar smaken hos oss "vinsnobbar". Det är dock stoff för en helt egen tråd!
 

Vino fino

Medlem
Blir lite samma diskussioner varje gång
Hur många gånger har du fått frågan: "jag har hört att om vinet har tårar så indikerar det kvalitet, stämmer det?"

Vet inte varför, men provningar för amatörer brukar ofta bli ett allmänt forum för vinanekdoter. Det är alltid samma 5-10 myter som skall avhandlas...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur många gånger har du fått frågan: "jag har hört att om vinet har tårar så indikerar det kvalitet, stämmer det?"

Vet inte varför, men provningar för amatörer brukar ofta bli ett allmänt forum för vinanekdoter. Det är alltid samma 5-10 myter som skall avhandlas...
  1. Tårarna/Gardinerna?
  2. Är dyrare vin bättre?
  3. Skall man lagra vitt vin kallare?
  4. Jag har fått höra att man skall lukta på kakao/trycka i sig bröd&vatten mellan varje vin
  5. Champagne går väl inte att lagra?
  6. Skruvkorksviner är bara skit?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sen att den generella smaken hos svenskar tenderar att vara rätt så förutsägbar är inget konstigt, men lite tråkigt då den inte direkt tangerar smaken hos oss "vinsnobbar". Det är dock stoff för en helt egen tråd!

Nu är väl smaken ganska förutsägbar även bland "vinsnobbar" för det mesta kan jag tycka, men det är nog också ett ämne som förtjänar en egen tråd. ;)
 

chambertin

Medlem
Jag håller med, vi kan ju försöka sy ihop ett tillfälle som passar de flesta sen kan övriga haka på när de kan. Förslagsvis fredag 19:00?
Jag skall föröka vara med också då.
Dags att spika ett vin dock så det hinner hem till stugan och landa i lugn och ro för fredag kväll.
Hade kanske föredragit ngt annat än sagda vin från Costières de Nîmes men om det är det som dom flesta vill prova så är jag med på det också.

Personligen så var jag lite nyfiken på den här: http://www.systembolaget.se/95225
och den här: http://www.systembolaget.se/94817
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skall föröka vara med också då.
Dags att spika ett vin dock så det hinner hem till stugan och landa i lugn och ro för fredag kväll.
Hade kanske föredragit ngt annat än sagda vin från Costières de Nîmes men om det är det som dom flesta vill prova så är jag med på det också.

Personligen så var jag lite nyfiken på den här: http://www.systembolaget.se/95225
och den här: http://www.systembolaget.se/94817
Två bra förslag som jag faktiskt har övervägt. Det föll nog på att suget efter PN var lite lågt då jag kommer prova massa PN från USA på onsdag nästa vecka. Men jag är flexibel och föredrar i så fall Felton Road, då den är från NZ och dessutom trevlig. :)

Vad säger ni andra, är Felton Road att föredra, eller skall vi köra på som planerat? Mitt förslag är annars att kombinera och öppna båda...:eek:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Mitt förslag är annars att kombinera och öppna båda...:eek:
Om jag får sticka ut hakan lite så är bägge alternativen ganska säkra, ganska politiskt korrekta.

En alternativ variant är att testa en riktig vattendelare, ett vin som delar kritikerkåren/vinfantasterna. Men det kanske kan vänta till nästa eller näst-nästa onlineprovning...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Två bra förslag som jag faktiskt har övervägt. Det föll nog på att suget efter PN var lite lågt då jag kommer prova massa PN från USA på onsdag nästa vecka. Men jag är flexibel och föredrar i så fall Felton Road, då den är från NZ och dessutom trevlig. :)

Vad säger ni andra, är Felton Road att föredra, eller skall vi köra på som planerat? Mitt förslag är annars att kombinera och öppna båda...:eek:
Tror inte vi ska satsa på två flaskor samma kväll. Känns bättre med en flaska.
 
Toppen