Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3

Vino fino

Medlem
Är också nyfiken...Kanske inte för denna vecka, men varför inte längre fram...?
Jag har suttit som en dåre nu på Monopolets förbannade hemsida och försökt hitta Mollydooker, Torres Estelado, Wolf Blass' värsta exempel, Vin de Paille, Orangevin, naturvin, söta champagner, röda mousserande, och fan och hans moster. Men allt är slut eller har aldrig existerat.

Nåväl. Nog ska vi väl kunna komma överens om några vattendelare? Cava har nämnts i andra trådar, Carignan, Pinotage, Gewürtz… visst har vi objekt som utlöser starkt hat eller stark kärlek?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?
 

chambertin

Medlem
Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?
Ja vi kör så då.:)
 

Vino fino

Medlem
Vi kör så. Jag tänker hålla mig undan från forumet fr.o.m 18:59 för att inte bli nyfiken och läsa era noter innan jag är klar. Lämnar en förhoppningsvis opåverkad och så-objektiv-som-möjligt-rapport 19:10.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har suttit som en dåre nu på Monopolets förbannade hemsida och försökt hitta Mollydooker, Torres Estelado, Wolf Blass' värsta exempel, Vin de Paille, Orangevin, naturvin, söta champagner, röda mousserande, och fan och hans moster. Men allt är slut eller har aldrig existerat.

Nåväl. Nog ska vi väl kunna komma överens om några vattendelare? Cava har nämnts i andra trådar, Carignan, Pinotage, Gewürtz… visst har vi objekt som utlöser starkt hat eller stark kärlek?
Apropå Mollydooker...köpte en dyr jävel för ett tag sedan. Läste denna anvisning, vilket tydligen bör göras för att vädra bort "svavelångorna":
http://www.mollydookerwines.com.au/MollydookerShake.aspx
Vinet då (Two Left Feet okänd årgång)? Maken till sötsliskigt vin får man leta efter. Knappt någon syra heller. Kul, men inte imponerande, men jag genomförde hela skakningen, helt enligt anvisning. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jobbar till 19:30 på fredag men jag ska försöka hinna med att ordna en flaska så att jag kan prova när jag kommer hem! Riktigt kul initiativ det här! :)
Kul att du är lika entusiastisk som jag. Skall bli skitkul på något konstigt och barnsligt vis. Vi kommer lära oss mycket om varann också, hur vi resonerar, vad vi gillar osv. Kul helt enkelt. Men lite som @Vino fino skrev ovan så är det bra om man undviker att läsa på för mycket. :)
 

Vino fino

Medlem
Läste denna anvisning

Jo tack, jag såg den där videon för något år sedan. Testade också deras instegsmodell (runt en trehundring?) men körde vanlig dekantering. Mkt mkt besviken. Kunde lika gärna köpt en björnbärssorbet och värmt den till 18C. Men vad hade jag väntat mig? Parkers gåva till mänskligheten.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jo tack, jag såg den där videon för något år sedan. Testade också deras instegsmodell (runt en trehundring?) men körde vanlig dekantering. Mkt mkt besviken. Kunde lika gärna köpt en björnbärssorbet och värmt den till 18C. Men vad hade jag väntat mig? Parkers gåva till mänskligheten.
Är det ett Parkervin? Såg vinet mest som ett skämt, är det kritikerrosat med andra ord?
 

chambertin

Medlem
Jo tack, jag såg den där videon för något år sedan. Testade också deras instegsmodell (runt en trehundring?) men körde vanlig dekantering. Mkt mkt besviken. Kunde lika gärna köpt en björnbärssorbet och värmt den till 18C. Men vad hade jag väntat mig? Parkers gåva till mänskligheten.
Gillar du Aussie-Shiraz över huvud taget ?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hade varit mer intressant för mig också. I nuläget försöker jag fokusera på att konsumera sådant som redan finns hemma. Att flytta från skafferi och matkällare kräver vinkylsinvesteringar...
Men va f*n, rör inte till tråden igen när vi precis har styrt upp den. Drick vad du vill, men ta dig gärna tid för vårt kollektiva initiativ om det verkar intressant. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?
Menar du NU på fredag?
Isf måste jag skynda på att fantisera ihop ngt jämförbart. Äger bara en CdN, i Swärje, men kan väl alltid hitta något liknande.

Grupparbete, here I come!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det var något sådant som det skulle vara kul att prova gemensamt online. Gärna med några Parkerfantaster (om det finns såna bland forummedlemmarna….)
Det hade absolut varit kul med den typen av udda viner. Angående Parkerfantaster, så vet jag faktiskt inte vad det innebär? Jag uppskattar ibland rejäla tannin-, frukt-, syra-, eller mineralbomber - är man Parkerfantast då? Jag anser att den som inte vågar lita på sitt eget omdöme, har heller inget att erbjuda i åsiktsväg. Det finns nog inget mer korkat än att hälla i sig vin man inte uppskattar för att det har fått höga poäng.

Nä, den typen tror jag (åtminstone hoppas jag) är ovanlig på finewines.se, dvs den som inte lyssnar till sin egen smak och omdöme. :)
 
Toppen