Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i fokus - låt oss dela en pava över nätet

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte men vill se omröstningen!

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    3

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men vaffan!
Har relativt nyligen inmundigat tre puteller av 2005 Mollydooker Shiraz The Boxer. Alla tre var makalösa. Nu råkar vi båda två älska detta Australiska uttryck då det är välgjort.
Drar mig till minnes med ett leende den senaste tidens meganjutningar: Mr Riggs, alla underbara Dead Arm, G.A.M, Fox Creek, Clarendon, Torbreck, Greenock Creek, Standish, Kaesler, Balmoral mfl. Swulstiga viner som erövrar kött som inget annat och som växer av att köttas till... Hur kan man inte älska dem?
...och The Grange, som mest bara är dyr och känd...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Menar du NU på fredag?
Isf måste jag skynda på att fantisera ihop ngt jämförbart. Äger bara en CdN, i Swärje, men kan väl alltid hitta något liknande.

Grupparbete, here I come!
Grupparbetet är på fredag 19:00, men det spelar ju ingen jättestor roll när man lämnar rapport, dock blir ju eventuella diskussioner mer givande när man testat vinet ifråga. :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det hade absolut varit kul med den typen av udda viner. Angående Parkerfantaster, så vet jag faktiskt inte vad det innebär? Jag uppskattar ibland rejäla tannin-, frukt-, syra-, eller mineralbomber - är man Parkerfantast då? Jag anser att den som inte vågar lita på sitt eget omdöme, har heller inget att erbjuda i åsiktsväg. Det finns nog inget mer korkat än att hälla i sig vin man inte uppskattar för att det har fått höga poäng.

Nä, den typen tror jag (åtminstone hoppas jag) är ovanlig på finewines.se, dvs den som inte lyssnar till sin egen smak och omdöme. :)
Då det gäller 1982 och kanske ssk 1982 Latour, så är jag absolut Parkerfantast. Det är ett 100-poängsvin som inget annat. Är inte alltid jag håller med honom. Men rätt ofta. Ssk då det gäller Bordeaux. Hans smak i C9P är lite svårare för mig. Michel Rolland håller jag dock knappt med öht. Och tycker att mycket av skulden som lagts på RP egentligen skulle läggas på konsulterna som säljer in sig på att de "knäckt koden". Men, det är ju tack vare (och inte pga) opportunister och kortsiktig ekonomisk vinning i kombo med vinbönder som vill tjäna mer pengar som tex Carmenière ersattes av lite mer karaktärsfulla druvor i Bordeaux. Gott? Ont? Marknaden bestämmer...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grupparbetet är på fredag 19:00, men det spelar ju ingen jättestor roll när man lämnar rapport, dock blir ju eventuella diskussioner mer givande när man testat vinet ifråga. :cool:
Du menar alltså att man inte bör skriva förrän man svalt hela flaskan. Själv?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men vaffan!
Har relativt nyligen inmundigat tre puteller av 2005 Mollydooker Shiraz The Boxer. Alla tre var makalösa. Nu råkar vi båda två älska detta Australiska uttryck då det är välgjort.
Drar mig till minnes med ett leende den senaste tidens meganjutningar: Mr Riggs, alla underbara Dead Arm, G.A.M, Fox Creek, Clarendon, Torbreck, Greenock Creek, Standish, Kaesler, Balmoral mfl. Swulstiga viner som erövrar kött som inget annat och som växer av att köttas till... Hur kan man inte älska dem?
...och The Grange, som mest bara är dyr och känd...
Ja du, jag såg vinet mest som ett skämt och då uppskattar jag vin som Amon-Ra, dvs typisk Barossa-Shiraz. Kanske är Two Left Feet (bortglömt årtal) helt enkelt inte lika bra som The Boxer -05? Dead Arm -08 har jag hemma, men har inte testat vinet eller årgången. Det blir spännande...;) Kanske dyker den upp när du minst anar det...eller så är det en rökig sydafrikan du hyllar i tron att det är Dead Arm...:eek:
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Sen att den generella smaken hos svenskar tenderar att vara rätt så förutsägbar är inget konstigt, men lite tråkigt då den inte direkt tangerar smaken hos oss "vinsnobbar". Det är dock stoff för en helt egen tråd!

Jag ogillar skarpt uttrycket "+1" men här får det faktiskt bli en +1 från min sida.... I 9 fall av 10 går det att gissa sig till vinnaren av en provning man ska hålla oavsett konkurrensen... Men ibland blir man glatt överraskad...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag anser att Grange och Hill of Grace är två av världens bästa viner. Blev frälst när jag provade Dead Arm '93 när den släpptes (och kostade 9 pund). Visst gillar jag bra Shiraz från Oz. Men Mollydooker hör inte till dem.
Det är väl viner som WA/Parker också gillar!;)
 

Vino fino

Medlem
Det är väl viner som WA/Parker också gillar!;)
Absolut! Skillnaden är bara att de alltid har smakat så (i alla fall de jag har druckit), de har inte anpassats till Robert Parker Jr och hans hantlangare.

Jag gillar inte när viner drivs mot en stil som Parker gillar (La Mission Haut-Brion, 15.4%!! Vad fan är det som händer?). Jag ogillar när vinmakare och vinkonsumenter tar hans smak som någon slags referens och driver utvecklingen mot sockerstinna monster. När allt handlar om "hang time". Jag vill ha ursprungstypiska viner. Sen kan jag erkänna att han är en bra skribent, faktadriven, relativt konsekvent över tid. I alla fall om vi pratar om de kapitel han själv skriver. Jag äger flera av hans böcker.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag anser att Grange och Hill of Grace är två av världens bästa viner. Blev frälst när jag provade Dead Arm '93 när den släpptes (och kostade 9 pund). Visst gillar jag bra Shiraz från Oz. Men Mollydooker hör inte till dem.
Min erf av Mollydooker är just den som vi druckit 3 fl av. Så kan inte uttala mig om utifall de hittade RÄTT m just bara den eller om våra CNS bara är skapta på det viset...

Hill of Grace finns det fl som väntar på mig utanför Melbourne... Trånar :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åh! Nu kör de antialkoholreklam på tv! Tur att du slipper se eländet @StefanAkiko
Är det om att utan SB så skulle vi inte ens få eller ens kunna återgå till sommartid?
Misshandel?
Grått?
Gråt?

I Japan har man inte SB. Och inte heller sommartid/vintertid. Stackars japaner!
 

Vino fino

Medlem
Är det om att utan SB så skulle vi inte ens få eller ens kunna återgå till sommartid?
Misshandel?
Grått?
Gråt?
Det här var något trams om ett gäng som satt runt ett bord i syrénbersån och alla hetsade en person att ta en kaka till från kakburken.

Parallellen skulle då vara att jag tar ännu en klunk av Hill of Grace därför att mitt kära fruntimmer sitter och hetsar vid köksbordet: "en till! en till!"

(Dvs snart är jag så alkoholiserad att jag hamnar i rännstenen, julen ställs in, jorden byter omloppsbana kring solen..)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite väl många bud och tråden känns helt splittrad. Jag röstar för ursprungstanken och så planerar vi de andra förslagen till senare veckor, då det finns en hel del bra förslag. :)

Det vill säga: Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Jag kommer att köpa och dricka detta vin fredag kl 19:00 och kommer därefter rapportera mitt omdöme i denna tråd. Ni som vill vara med är med. Ni behöver inte dricka det vid samma tillfälle om ni inte önskar, det går lika bra närsomhelst.

Vad tror ni, är vi överens?
En liten påminnelse om beslutat upplägg...fler är såklart välkomna att vara med på vår virtuella samdrickning. :)
 

Vino fino

Medlem
Nu har jag inhandlat nämnda pjäs. Vi stackars stockholmare får konstatera att vinet bara finns på Passagen, Mörby C och Lidingö.

En liten ordningsfråga @Matlen : hur gör vi med dekantering och temperatur? Ska vi förtydliga vad som gäller här? Rumstemperatur (18-20), högst två timmars dekantering? Ingen dekantering?
 
Toppen