Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i Wien

nohnohyeh

Medlem
Hej, jag ska eventuellt göra en kortare resa till Wien och då kan det vara lämpligt att ta sig några glas och kanske också köpa med sig ett par flaskor. Jag håller just nu på och letar runt efter lämpliga vinbutiker (om någon känner till en välsorterad butik med sprit, hojta till, förutsatt att priserna ligger under de i Sverige) att besöka.

Första träffen var Wein & Co, en kedja om cirka tjugo butiker i hela landet. Av vad jag har lyckats uttyda än så länge är att priserna verkar ligga högre än på Systembolaget, FX Pichler, Prager och Bründlmayer. Ibland skiljer så mycket som hundra kronor i pris! I vilket fall som helst, har ni som har varit där någon särskilt inbjudande butik att rekommendera? Gärna några producenter och viner värda att hålla utkik efter och som är svåra att få tag i utanför landet.

Vinbarer och priser? Hur ser det ut med bring your own... och så?

Jag kikar lite på Wine Searcher nu men det vore roligt att höra från någon som har besökt butikerna!

vänliga hälsningar,
 
SV: Vin i Wien

Wein & Co (http://www.weinco.at) är strålande och jag går dit varje gång jag är i staden. När jag handlar där är det dock i första hand för sortimentet och inte för att få bättre priser. När de har kampanjer på varor är de ofta billigare än Systembolaget, medan de ordinarie priserna vanligen ligger i paritet med eller något högre än vad vi får betala här. Faktum är dock att just de producenter som du nämner är betydligt större namn på plats än här uppe i Norden, och det är ett faktum som säkert inte gynnar prisbilden. Kedjan har som du nämner många butiker i Wien, men du skall endast bry dig om den mest centrala butiken på Jasomirgottstrasse (alldeles vid katedralen i mitten av staden) samt den alldeles nyöppnade skrytbutiken på Maria Hilferstrasse. Det som är trevligt med dessa butiker är dels att de stänger vid 02.00 och dels att de har baravdelningar med ett trevligt urval av viner på glas. Efteråt kan du sedan utnyttja en del av barnotan som rabatt i butiksavdelningen. Se dock till att välja den rökfria avdelningen om du planerar att prova dig igenom det tillgängliga sortimentet!

Andra trevliga vinotek/vinbarer är Eulennest (http://www.eulennest.at/) på Himmelpfortgasse (intim liten vinbar med huvudsakligen lokalt sortiment), 3 Hacken Magazin/Weinshop Vinum (http://www.vinum-wien.at/) på Riemergasse (kombinerad restaurang och vinbutik, klart bäst sortiment på vita viner från Wachau/Kamptal, varav många aldrig når Sverige) samt Der Wein (http://www.der-wein.at/) som också ligger på Riemergasse (överlägset bäst i staden på internationella viner, dock betydligt dyrare på de lokala produkterna). Vi har också Unger und Klein (http://www.ungerundklein.at/), som har en trevlig mix av lokalt och internationellt. De senare går jag dock inte till så ofta, då själva barlokalen är olidligt varm sommartid, något som förhoppningsvis inte utgör ett problem så här års. Utöver dessa vinbarer ligger det även en trevlig delikatessaffär vid namn Böhle på Wollzeile – be att få titta ner i källaren där man kan fynda en hel del lokala rariteter till rimliga priser. Delikatessbutiken Meinl på Graben har ett stort sortiment av både vin och sprit, men priserna är höga och butiken är lite av en turistfälla. Alla dessa lokaler/butiker ligger i de centrala delarna av staden inom promenadväg från katedralen.

Till sist, flygplatsen i Schwechat brukar ha ett bra sortiment av röda viner från Markowitsch samt ibland även smaragder från Domäne Wachau.

Exempel på sådant som jag själv brukar köpa med mig hem när jag är på besök är vingårdsbetecknade smaragder från Wachau som nästan aldrig når Sverige (t.ex. FX Pichlers Riesling och Grüner Veltliner från Kellerberg samt motsvarande i "M"-serien, eller vilken Grüner Veltliner som helst från Alzinger), Sauvignon Blanc från Steiermark (Erich & Walter Polz, samt de mer exklusiva från Sattlerhof), blandat rött från Pannobile-odlarna i Gols (där jag tycker att Gernot Heinrichs Pannobile, Gabarinza och Salzberg är bäst, i stigande ordning), samt Anton Ibys Blaufränkisch-buteljeringar (Chevalier, Quintus och Dürrau).

Och när du säger "sprit", vad menar du då? Den "fulsprit" som ingår i Systembolagets bassortiment hittar du i alla välsorterade livsmedelsbutiker (Interspar, Eurospar, Merkur), till ett betydligt bättre pris. Nästan alla typer av exklusivare sprit (bättre rom, konjak, armagnac, whisky, grappa/marc/tresterbrand och exklusiva fruktdestillat) är dock hutlöst prissatt, så det ser jag ingen poäng i att köpa där nere om det inte handlar om något som är svårt eller omöjligt att få tag i här hemma.
 

hampus86

Medlem
SV: Vin i Wien

Är i Wien just nu, trist bara att man ligger nedbäddad med feber!
Får se om man piggnar till imorgon.
 

Ekdahl

Medlem
Bumpar denna (mycket) gamla tråd - skall till Wien och Bratislava i helgen.
Tips på vinbarer och vinbutiker är uppskattat. Någon som har koll på utbudet på Wiens flygplats?
 

Daniel A

Administratör
Var där i somras och hann utforska vinWien lite.

Bästa butik jag hittade var Vinothek Der Wein (Riemergasse 6). Har mycket, nytt som gammalt. Dock saftiga påslag på mycket. Det är däremot producenten Domäne Müller som äger butiken (tror jag), och det fanns väldigt mycket roligt från dem till salu. En hel del äldre årgångar till rimliga priser.

Bra mat och (natur)vinsbar hade O boufés (Dominikanerbastei 17). Bakfickan till 2-sjärniga Constantin Filippou, som verkade väldigt bra (Krug-ambassadör, för den som gillar sådant).

Lebenbauer (Teinfaltstraße 3) serverade bra mat till rimlig peng. Hade också en hel del (kanske enbart) österrikiska viner.

Villon (Habsburgergasse 4) var en okej vinbar. Ingen mat. Grym lokal, och bra basutbud av Österrikiska viner. Kör sådant där system med "slangar" i flaskor, där du kan välja hur mycket du vill ha. Bra ställe för att få lite koll på Österrike! Längre ner i lokalerna fanns lite kymiga skrymslen...
DSC_0414.JPG


Wein & CO-butikerna ska inte underskattas. Finns ett antal, med lite olika stort utbud. De serverar rätt mycket på glas och kan vara ett bra stopp.

Le Cru (Peterspl. 8) hann jag inte gå till. Champagnebar.

Angående flygplatsen så fick jag intrycket att utbudet berodde lite på terminalen. Tyckte inte det fanns särskilt mycket roligt över huvud taget där jag var, bortsett från några FX Pichlers som reades ut (om dessa finns kvar, köp!).

(Och som något form av halvobskyrt turisttips så finns ett globmuseum i Wien. Jordglober, månglober, stjärnglober, alla möjliga typer av glober. Ett fantastiskt museum!)
 

Ekdahl

Medlem
Var där i somras och hann utforska vinWien lite.

Bästa butik jag hittade var Vinothek Der Wein (Riemergasse 6). Har mycket, nytt som gammalt. Dock saftiga påslag på mycket. Det är däremot producenten Domäne Müller som äger butiken (tror jag), och det fanns väldigt mycket roligt från dem till salu. En hel del äldre årgångar till rimliga priser.

Bra mat och (natur)vinsbar hade O boufés (Dominikanerbastei 17). Bakfickan till 2-sjärniga Constantin Filippou, som verkade väldigt bra (Krug-ambassadör, för den som gillar sådant).

Lebenbauer (Teinfaltstraße 3) serverade bra mat till rimlig peng. Hade också en hel del (kanske enbart) österrikiska viner.

Villon (Habsburgergasse 4) var en okej vinbar. Ingen mat. Grym lokal, och bra basutbud av Österrikiska viner. Kör sådant där system med "slangar" i flaskor, där du kan välja hur mycket du vill ha. Bra ställe för att få lite koll på Österrike! Längre ner i lokalerna fanns lite kymiga skrymslen...
Visa bifogad bild 14132

Wein & CO-butikerna ska inte underskattas. Finns ett antal, med lite olika stort utbud. De serverar rätt mycket på glas och kan vara ett bra stopp.

Le Cru (Peterspl. 8) hann jag inte gå till. Champagnebar.

Angående flygplatsen så fick jag intrycket att utbudet berodde lite på terminalen. Tyckte inte det fanns särskilt mycket roligt över huvud taget där jag var, bortsett från några FX Pichlers som reades ut (om dessa finns kvar, köp!).

(Och som något form av halvobskyrt turisttips så finns ett globmuseum i Wien. Jordglober, månglober, stjärnglober, alla möjliga typer av glober. Ett fantastiskt museum!)
Tack Daniel, mycket trevligt inlägg - finns en hel del att botanisera i här :)

Min strategi sedan några år tillbaka när det gäller weekendresor är att inte alls förbereda mig utan ta det lite som det kommer (vilket inte alls ligger för mig egentligen), men ändå skönt att ha några pitstop att kolla upp väl på plats, någon måtta på spontanitet får det ändå vara när det gäller viktiga saker som vin :D
 

Ekdahl

Medlem
Var där i somras och hann utforska vinWien lite.

Bästa butik jag hittade var Vinothek Der Wein (Riemergasse 6). Har mycket, nytt som gammalt. Dock saftiga påslag på mycket. Det är däremot producenten Domäne Müller som äger butiken (tror jag), och det fanns väldigt mycket roligt från dem till salu. En hel del äldre årgångar till rimliga priser.

Bra mat och (natur)vinsbar hade O boufés (Dominikanerbastei 17). Bakfickan till 2-sjärniga Constantin Filippou, som verkade väldigt bra (Krug-ambassadör, för den som gillar sådant).

Lebenbauer (Teinfaltstraße 3) serverade bra mat till rimlig peng. Hade också en hel del (kanske enbart) österrikiska viner.

Villon (Habsburgergasse 4) var en okej vinbar. Ingen mat. Grym lokal, och bra basutbud av Österrikiska viner. Kör sådant där system med "slangar" i flaskor, där du kan välja hur mycket du vill ha. Bra ställe för att få lite koll på Österrike! Längre ner i lokalerna fanns lite kymiga skrymslen...
Visa bifogad bild 14132

Wein & CO-butikerna ska inte underskattas. Finns ett antal, med lite olika stort utbud. De serverar rätt mycket på glas och kan vara ett bra stopp.

Le Cru (Peterspl. 8) hann jag inte gå till. Champagnebar.

Angående flygplatsen så fick jag intrycket att utbudet berodde lite på terminalen. Tyckte inte det fanns särskilt mycket roligt över huvud taget där jag var, bortsett från några FX Pichlers som reades ut (om dessa finns kvar, köp!).

(Och som något form av halvobskyrt turisttips så finns ett globmuseum i Wien. Jordglober, månglober, stjärnglober, alla möjliga typer av glober. Ett fantastiskt museum!)
Dags att ge lite återkoppling efter min helg i Wien (och Bratislava). Försökte besöka Villon och Le Cru - den förstnämnda tyvärr stängd och den andra hade ett event by invitation only.

Så det blev att leta andra vattenhål, hittade några helt ok ställen där vis a vis var ett kul ställe. Ett väldigt personligt litet hål i väggen med mycket traditionell känsla. Äldre kvinna i baren som bara pratade tyska och allt vin på glas skrivet på lite olika griffeltavlor. Alla som varit i Tokyo och besökt Golden Gai förstår känslan. Provade lite kul Gruner Veltliner men det som stack ut där var Brundlmayer brut rose. @Sörplarn hade ju med den senast som dark horse och den presterade då otroligt bra mot högklassiga skumpor. Kan igen konstatera att det är ett extremt bra bubbel. Så rådet är KÖP om ni får chansen, finns inte på bolis och verkar kosta ca €25 i Europa. Bli inte avskräckta, bättre än många rosechampagner för minst det dubbla. Och då brukar jag faktiskt avfärda bubbel utanför Champagne.

Sedan hade de fortfarande rea på FX Pichler på flygplatsen. Så det blev 3 st F.X. Pichler Dürnsteiner Liebenberg Grüner Veltliner Smaragd 2013 och 5 st F.X. Pichler Dürnsteiner Kellerberg Riesling Smaragd 2013. Alla för €25 st vilket är väldigt bra pris. Tack för tipsen @Daniel A :)
 
Toppen