Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin & mat - hur stor andel dricks direkt i samband med måltid?

Mattias Schyberg

Administratör
Vin som måltidsdryck är såklart lite av ett huvudsyfte med denna ädla dryck, men hur ser era vanor egentligen ut om ni funderar en stund?

För egen del så dricker jag såklart vin till det mesta som är ätbart, men ofta även helt utan. Även när en flaska öppnas till en lördagsmiddag så brukar det nästan alltid slinka ner en slatt innan maten och såklart även efter. Totalt dricker jag med andra ord närmare två tredjedelar av de mesta vin jag öppnar helt utan mat, undantaget diverse enklare tilltugg (stor variation här såklart, ibland dricker man ju upp en hel flaska i ystra sällskap, enbart till mat. Inget är svart eller vitt).

Med detta resonemang så kan man följaktligen fråga sig om jag borde välja vin som utmärker sig bäst med vald mat eller för sig själv? Svaret är enkelt; vinet måste fungera för båda ändamålen om jag skall känna mig optimalt nöjd. Maten kan ju alltid anpassas efter vinet, nästan oavsett hur vinet är uppbyggt, men smakar det inte bra för sig själv, så kommer en stor del av upplevelsen gå förlorad.

Vad är era tankar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vin som måltidsdryck är såklart lite av ett huvudsyfte med denna ädla dryck, men hur ser era vanor egentligen ut om ni funderar en stund?

För egen del så dricker jag såklart vin till det mesta som är ätbart, men ofta även helt utan. Även när en flaska öppnas till en lördagsmiddag så brukar det nästan alltid slinka ner en slatt innan maten och såklart även efter. Totalt dricker jag med andra ord närmare två tredjedelar av de mesta vin jag öppnar helt utan mat, undantaget diverse enklare tilltugg (stor variation här såklart, ibland dricker man ju upp en hel flaska i ystra sällskap, enbart till mat. Inget är svart eller vitt).

Med detta resonemang så kan man följaktligen fråga sig om jag borde välja vin som utmärker sig bäst med vald mat eller för sig själv? Svaret är enkelt; vinet måste fungera för båda ändamålen om jag skall känna mig optimalt nöjd. Maten kan ju alltid anpassas efter vinet, nästan oavsett hur vinet är uppbyggt, men smakar det inte bra för sig själv, så kommer en stor del av upplevelsen gå förlorad.

Vad är era tankar?
Mat är ibland en njutning av rang, men vin är det alltid. Oftast är förtäring av mat, tillagning av mat, diskning efter mat osv bara goda anledningar till varför man skall dricka vin. Om man inte åt mat ibland, så skulle man ju svälta ihjäl innan man druckit upp alla viner i källaren...

...sen kan ju fois gras få vara undantaget som bekräftar regeln...
 

Livermore

Medlem
Den största delen av en flaska vin dricker jag nästan jämt upp utan mat. Oftast tar jag ett glas till maten som äts den kvällen, men det mesta dricker jag upp efter maten.

Jag tycker att det är roligare att dricka ett vin som det är, utan mat. jag har en djupare koncentration på vinet och jag uppskattar det mer för vad det är.

Men såklart, det finns en anledning till att jag tar ett glas till maten och det är för att vin och mat är oerhört gott tillsammans. Speciellt sauternes och roquefort; himmelriket uppenbarar sig i gommen när dessa möts :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mat är ibland en njutning av rang, men vin är det alltid. Oftast är förtäring av mat, tillagning av mat, diskning efter mat osv bara goda anledningar till varför man skall dricka vin. Om man inte åt mat ibland, så skulle man ju svälta ihjäl innan man druckit upp alla viner i källaren...

...sen kan ju fois gras få vara undantaget som bekräftar regeln...

Den största delen av en flaska vin dricker jag nästan jämt upp utan mat. Oftast tar jag ett glas till maten som äts den kvällen, men det mesta dricker jag upp efter maten.

Jag tycker att det är roligare att dricka ett vin som det är, utan mat. jag har en djupare koncentration på vinet och jag uppskattar det mer för vad det är.

Men såklart, det finns en anledning till att jag tar ett glas till maten och det är för att vin och mat är oerhört gott tillsammans. Speciellt sauternes och roquefort; himmelriket uppenbarar sig i gommen när dessa möts :)
Jag håller med er båda. Vinet är prio 1, därefter kombinationen med mat. Trots detta så vet jag inte hur många gånger jag hört: "...detta vin är ett matvin, det upplevs inte balanserat utan mat..."

Sorry, det duger inte för mig, ett vin skall alltid vara gott oavsett om det finns mat på tallriken eller ej. Om inte så tar jag hellre ett dugligt "Plonk", typ La Bastide blanche (SB-årgång x) och dricker mitt olämpliga matvin vid sidan om i stora njutningsfulla klunkar. :cigarr:
 
Last edited:

Swedish

Medlem
För egen del; när det gäller rödvin: 99,9% till mat (typ en klunk innan för att provsmaka), när det gäller vitt vin: 85% till mat (ett glas innan brukar slinka ner). Vin är helt klart en måltidsdryck för mig...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För egen del; när det gäller rödvin: 99,9% till mat (typ en klunk innan för att provsmaka), när det gäller vitt vin: 85% till mat (ett glas innan brukar slinka ner). Vin är helt klart en måltidsdryck för mig...
Det blir ju så satans mycket man måste äta om man vill sitta och dricka vin en helkväll, men all respekt för att du resonerar på det viset. Tror dessutom att det finns många som resonerar likadant. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag njuter som mest av mitt vin när jag står och lagar mat och dricker vin samtidigt.
Det är något speciellt att ta ett glas när man är småhungrig och står och ryddar ihop något gott i köket, vinet är så jäkla njutbart just då och där.
Då det ofta blir långkok har jag dock vissa problem att få vinet att räcka tills maten är klar (och till frun som också vill ha) vilket förstås enligt mig enkelt kan lösas med att hämta en flaska till... Eller inte eftersom frun då morrar ondsint åt mig, åtminstone om det är vardag.

(Har försökt förklara för fru att det inte finns några vardagar eftersom jag ju alltid är ledig när jag är hemma och således håller Lördag varje dag men så kan man tydligen inte göra)

Jag älskar förstås att dricka vin till maten också och gör det allt som oftast men det är något speciellt med de där första glaset vid spisen som jag gillar så mycket...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Verkar som att alla hittar sina egna sätt att optimera njutningen på.
Skoj att läsa hur ni andra gör.
Aj säj potaato, jo säj potäjto.
 

ekolle

ekologist
Det blir ju så satans mycket man måste äta om man vill sitta och dricka vin en helkväll, men all respekt för att du resonerar på det viset. Tror dessutom att det finns många som resonerar likadant. :)

Just därför man ska köra med apéro innan maten: ost, oliver, jordnötter, kanske lite tonfiskdipp och snacks som man äter i evigheter innan man ätar huvudrätten. Sedan blir det lite vin mellan maten och desserten och sedan mer vin till desserten. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Just därför man ska köra med apéro innan maten: ost, oliver, jordnötter, kanske lite tonfiskdipp och snacks som man äter i evigheter innan man ätar huvudrätten. Sedan blir det lite vin mellan maten och desserten och sedan mer vin till desserten. :)
Det är alltid trevligt såklart, men jag ser inte dessa inslag av mat som annat än lite tilltugg.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har inga problem att förstå vin som måltidsdryck, och för stora delar av världen, och i vinproducerande Europa i synnerhet är det helt givet att dricka vin till mat.

Själv kan jag bli lite trött på att folk är lite besatta vid vilken mat som skall ätas till vinet och på vinnördar som precis som @Matlen skriver ursäktar vin som "matviner". Provar nästan aldrig vin ihop med mat och skall jag vara helt ärlig dricker jag inte mycket vin till mat heller.

Visst finns det tillfällen där 1 + 1 (vin + mat) blir 3, men min erfarenhet är att det sällan blir mer än 2.

Problemet ligger i att det för mig är väldigt svårt att bedöma viner ihop med mat, det finns så otroligt många kombinationer och alla kommer att påverkar vinet i olika riktningar. Här håller jag också med @Matlen, ett bra vin skall kunna stå på egna ben. Tycker jag det är för stramt, surt eller fruktigt så passar det mig inte helt enkelt.
 

ekolle

ekologist
Man kan ju vända på det och fråga sig vad man ska dricka till en viss maträtt. Oftast faller valet för egen del på vin med lite finare mat, kanske också öl. Det är ju tråkigt att dricka mjölk till en entrecôte...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju vända på det och fråga sig vad man ska dricka till en viss maträtt. Oftast faller valet för egen del på vin med lite finare mat, kanske också öl. Det är ju tråkigt att dricka mjölk till en entrecôte...
Jag gör ingen som helst skillnad när det gäller hur fin maten är och vad jag tycker är lämpligt att dricka till. Om något så dricker jag enklare (mindre komplexa) viner då maten skall vara i centrum och tvärtom när vinet skall vara i centrum. Dricker gärna rödvin till Spagetti och köttfärssås och har heller inga problem att öppna ett vin som kostar tio gånger mer än maträtten om det är var jag är sugen på.

Mjölk dricker jag endast till Pannkakor och kanelbullar, där är det överlägset godast. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men grabbar!
...inte kan man väl ta med sig ett bara medelgott vin till tex La Rochelle? Där vill man ju kunna förundras av mer än maten...
Och visst kan man absolut dricka sina största dyrgripar med en klutt olivolja och en välbakt baguette lika gärna som rätt-upp-och-ned. Eller i pappmugg med en peanutbutter sandwich.
image.jpg
 
Toppen