Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin med fondue

mmh

Medlem
Vad brukar ni dricka med ostfondue? Jag brukar oftast ha vit Bourgogne (typ Meursault), men har lust att variera mig lite i helgen da slaktingar kommer pa besok. Tips pa bade rott och vitt skulle uppskattas, och snarare omraden an specifika viner fran SB (jag bor utomlands och kommer att anvanda mig av vad jag har hemma). Tysk riesling, rod bourgogne, Vouvray, trousseau, Beaujolais, annat...?
 

Larseman

Medlem
Ostfondue är ju ganska fet och krämig, borde funka bra med lite enklare Nebbiolo. Har tyvärr ingen egen fondue-gryta så jag har inte provat själv :oops:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är inte vitt vin vanligt till fondue i alptrakterna? Jag skulle kunna tänka mig ett inte alltför lätt, något matigt vin med hygglig syra som inte behöver vara ekat. Silvaner? Grüner Veltliner? Eller något hyggligt vitt från Schweiz eller Savoie, om du kan få tag på sådant? En möjligen lite kraftigare Riesling även om jag inte i första hand tänker på tydligt blommiga eller aromatiska viner i detta fall.
 
Trådskapare
M

mmh

Medlem
Tack for tipsen hittills. Jag tycker nog ocksa att vitt passar bast, men jag maste bjuda pa ett rott ocksa eftersom svarmor inte dricker vitt. Champagne hade jag inte tankt pa, och arligt talat ar jag lite skeptisk till hur bra det skulle passa med fondue. Har nagon provat?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Tack for tipsen hittills. Jag tycker nog ocksa att vitt passar bast, men jag maste bjuda pa ett rott ocksa eftersom svarmor inte dricker vitt. Champagne hade jag inte tankt pa, och arligt talat ar jag lite skeptisk till hur bra det skulle passa med fondue. Har nagon provat?

Champagne kan nog funka beroende på vilken ost du tänkt att använda
 
Trådskapare
M

mmh

Medlem
Champagne kan nog funka beroende på vilken ost du tänkt att använda
Ostexperten i var familj ar min fru, sa jag maste kolla med henne. Gruyere + nagon annan ost tror jag det blir. Valdigt fett och valdigt gott var det i alla fall senast...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vilket vin du än väljer så är det nästan ett måste ha någon form av starksprit nära till hands. Grappa tycker jag är att föredra.
 
Tack for tipsen hittills. Jag tycker nog ocksa att vitt passar bast, men jag maste bjuda pa ett rott ocksa eftersom svarmor inte dricker vitt. Champagne hade jag inte tankt pa, och arligt talat ar jag lite skeptisk till hur bra det skulle passa med fondue. Har nagon provat?

Champagne och ost är en bra kombination. Naturligtvis beroende på ost men feta ostar fungerar ofta bra, blåmögel inte alls
 

kayaker

Cyklist
Tack for tipsen hittills. Jag tycker nog ocksa att vitt passar bast, men jag maste bjuda pa ett rott ocksa eftersom svarmor inte dricker vitt. Champagne hade jag inte tankt pa, och arligt talat ar jag lite skeptisk till hur bra det skulle passa med fondue. Har nagon provat?
Har inte provat men till en klassisk ostfondue, t.ex. fondue moitié-moitié eller en fondue comtoise, som är gjord på lagrad hårdost så borde det fungera fint. Jag föredrar nog en ofatad eller milt fatad chardonnay eller en riesling. Om man vill ha rött så rekommenderar jag en hyfsat stram pinot noir. En Domaine Philippe Gilbert Les Renardières 2005 funkade väldigt bra till en fondue moitié-moitié för några år sedan.
 
Trådskapare
M

mmh

Medlem
Tack for alla kommentarer. Det blev slutligen Fritz Haag 2010 Brauneberger Riesling Kabinett Trocken. Funkade riktig bra med hog syra och ganska stor kropp med en liten, liten aning av restsotma. Fritz Haag 2010 Riesling Trocken och lite kirsh i sjalva fonduen.
 
Toppen