Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

SUPRA

Bäst
Ni har säkert varit med om det, köpbehovet som dyker upp när man ser en flaska/etikett med en
oemotståndlig design. Eller varför inte en oemotståndlig låda?

Lägg gärna in bilder på fler vackra buteljer!

Här är några av mina:

Champs de Venoge Louis XV.

champagne_de_venoge.jpg


Krug Clos d'Ambonnay 1995 - Lila och svart, oemotståndligt. Spana in lådan. Blir inte klok på hur de gjort texten, om det är fräst eller ingjutet.

282_2.jpg


Gosset Rosé är inte så dum, även om det inte är någon högpoängare bland de vackraste.

Gosset%20Gr%20Res.jpg


En annan region som jag tycker har mycket vackra flaskor överlag är Chateauneuf-du-Pape.
 
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Håller med om dessa tre. Speciellt Clos d'Ambonnay är urläckert förpackad. Jag har dock inte köpt dem, men önskar verkligen att jag hade råd med Clos d'Ambonnay.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Inte att förglömma, jag dyrkar nog Dom Perignons etikett mer än vinet ibland. Tycker skölden är otroligt vacker.

dp-96.jpg


För att inte säga Oenotheque :p

dom-perignon-oenotheque-1976.jpg


Den här lite IKEA-praktiska lådan är ju svår att motstå också, speciellt på Tax Free.

dompe-giftpack2.jpg
 

Elvis

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Just vad gäller champagne så tycker jag att många champagnehus är väldigt duktiga på att utforma både flaskor och kartonger.

Jag tycker att Krug har lyckats väldigt bra med öppningen på sina kartonger, där öppningen har exakt samma kontur som flaskan. Till exempel denna läckerbit:
2s9du00.jpg
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Trams och äckliga och perversa bilder bortagna!

//Krug
 

CH

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Krug skrev:
Trams och äckliga och perversa bilder bortagna!

//Krug

Vem var det som lyckades denna gången?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Jag stod för tramset, de perversa bilderna var... Damn... don't remember! Vem det nu var, erkänn dina synder!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Krug skrev:
Jag stod för tramset, de perversa bilderna var... Damn... don't remember! Vem det nu var, erkänn dina synder!

Det var jag!!!

(försöker ändra min approach från präktig till syndig....eller nått... kan vara värt att ta på sig ngt man inte gjort)
 

weezer

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

"Räcker upp en hand"

En bild på Claude Val och en Chenet har väl ingen dött av...eller, eehm, vet vet. :-\
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Faktum är att jag tycker Claude Vals etikett är snygg, dock förstörs helhetsintrycket av skruvkapsylen.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

SUPRA skrev:
Faktum är att jag tycker Claude Vals etikett är snygg, dock förstörs helhetsintrycket av skruvkapsylen.
...för att inte nämna innehållet... ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

weezer skrev:
"Räcker upp en hand"

En bild på Claude Val och en Chenet har väl ingen dött av...eller, eehm, vet vet. :-\

Inte dött av, men väl blivit gravt illamående. Både fysiskt och psykiskt.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

kayaker skrev:
...för att inte nämna innehållet... ;D

Även ett skitvin kan ha en snygg etikett och intressant flaska. Så de diskvalificerar sig inte i tråden.

Cristal är ytterligare ett exempel. Orange plast, genomskinlig flaska, platt botten. I pråligaste laget, men ska det passa en Tsar så.

682085374_small.jpg
 

weezer

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Plasten fyller dock en funktion; då flaskan är genomskinlig och känslig för ljus, right?
 

Elvis

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

weezer skrev:
Plasten fyller dock en funktion; då flaskan är genomskinlig och känslig för ljus, right?

Ja, plasten tar bort UV-strålar.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Början på 90-talet, när SS portar öppnades för undertecknad, då kan det tänka sig att några "kompisar" köpte de här vinerna bara för färgens skull... Vill minnas att jag fick den första i present vid något tillfälle i alla fall.

products(x121).jpg

 

kayaker

Cyklist
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

SUPRA skrev:
Även ett skitvin kan ha en snygg etikett och intressant flaska. Så de diskvalificerar sig inte i tråden.
Kanske inte, men han nämnde "helhetsintrycket" och då kommer allting in i bilden... :)
 
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

kayaker skrev:
Kanske inte, men han nämnde "helhetsintrycket" och då kommer allting in i bilden... :)
Håller med SUPRA i sak. Tråden handlar om snygg ettikett/flaska, inte om bra vin.

Å andra sidan är väl det att ta i att man bara måste köpa en flaska för att ettiketten/ eller flaskan är snygg, speciellt om innehållet är kasst, men det är ju så man pratar i talspråk.
 
Toppen