Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Bubblaren

Medlem
Kan ngn av er möjligen komma med förslag på vin, till älgfärsbiffar med örtkryddning och rotgrönsaker därtill på max 120 kr? Ska finnas i ordinarie sortimentet på bolaget, tack.

Tar även gärna emot tips på hur laga till älgfärsen på bästa vis.
 

ae

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Bubblaren skrev:
Tar även gärna emot tips på hur laga till älgfärsen på bästa vis.

Jag tycker ett tips när det gäller tillagningen är att tänka: hur skulle de gjort på el bulli? Tycker således du ska göra en glass på älgfärsen. Borde inte vara så svårt. Gör en glasssmet med färsen (skär ner lite på sockret) som du passerar ordentligt. Kör sen i glassmaskin. rotsakerna kan kokas för att sedan köras i torkugn över natten för att till sist malas till ett pulver i en kryddkvarn. Vad hade du tänkt till, en rödvinssås kanske? Enkelt! smaksätt ett nougatineflan med en rödvinsreduktion så är du hemma.

Lycka till!
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

ae skrev:
Jag tycker ett tips när det gäller tillagningen är att tänka: hur skulle de gjort på el bulli? Tycker således du ska göra en glass på älgfärsen. Borde inte vara så svårt. Gör en glasssmet med färsen (skär ner lite på sockret) som du passerar ordentligt. Kör sen i glassmaskin. rotsakerna kan kokas för att sedan köras i torkugn över natten för att till sist malas till ett pulver i en kryddkvarn. Vad hade du tänkt till, en rödvinssås kanske? Enkelt! smaksätt ett nougatineflan med en rödvinsreduktion så är du hemma.
Haha! Har du McGees standardverk på nattduksbordet? ;)
http://www.amazon.co.uk/Food-Cooking-Sc ... 779&sr=8-2
 
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

ae skrev:
Nej, kanske borde köpa iofs. Tveksamt om Vila Santa fortfarande är det lämpliga dryckesvalet... Kanske ett sött rött eller sherry istället?

Till anrättningen du rekommenderade skulle jag köra sherry.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Jahaja,

..och vad rekommenderas till älgfärsbiffar som ska serveras som varmrätt??????????????????????????????????????????????????
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

I normala fall hade jag varit benägen att föreslå en Châteauneuf-du-Pape men det spräcker ju budgeten.
Den i en annan tråd föreslagna Finca Valpiedra borde funka bra om det är acceptabelt med en övertrassering med 9kr.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Du behöver något riktigt smakrikt med kraft. Varför inte något så otippat som en Bandol? Dock spricker budgeten med fyra kr men du får å andra sidan ett schysst vin som matchar maten perfekt...
 

ae

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Bubblaren skrev:
Jahaja,

..och vad rekommenderas till älgfärsbiffar som ska serveras som varmrätt??????????????????????????????????????????????????


Det var en varmrätt. Skrev ju att du skulle dra ner på sockret i glassen...
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Bandol är noterad, bara för att det tjatas så mkt om just Bandol i vinforumet och jag kan intet om vinet, men gillar det jag läste.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Jag klämde en Bandol häromveckan och jag vet inte jag... ???
Gott vin visst, men nej, inte till älg om ni frågar mig!
En Tjattenöffdypapp skulle jag nog hellre sikta in mig på.
Eller, varför inte en bra zinfandel? Till vissa vilträtter tycker jag Ravenswood (99 pix) brukar vara ett givet val, förutsatt att det är lite kraft i både kött och tillbehör.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Sjödin skrev:
Jag klämde en Bandol häromveckan och jag vet inte jag... ???
Gott vin visst, men nej, inte till älg om ni frågar mig!
En Tjattenöffdypapp skulle jag nog hellre sikta in mig på.
Eller, varför inte en bra zinfandel? Till vissa vilträtter tycker jag Ravenswood (99 pix) brukar vara ett givet val, förutsatt att det är lite kraft i både kött och tillbehör.

Meehh, nu ställer du till det för mig i mitt val ju. Dock så står jag över Zinfandel denna gång.
Antar det är skillnad på Bandol beroende på årgång och pris, som med allt annat vin. Nöff de papp kommer väl knappast inom angiven summa?
 

vintjej

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Jag föreslår en Les Hauts du Castellas 2006 (nr 2286), 119 kr. En sjysst vacqueyras som precis klockar in i budgeten.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Sjödin skrev:
Jag klämde en Bandol häromveckan och jag vet inte jag... ???
Gott vin visst, men nej, inte till älg om ni frågar mig!
En Tjattenöffdypapp skulle jag nog hellre sikta in mig på.
Eller, varför inte en bra zinfandel? Till vissa vilträtter tycker jag Ravenswood (99 pix) brukar vara ett givet val, förutsatt att det är lite kraft i både kött och tillbehör.

Bara för att du gick emot min Bandol så går jag emot din Ravenswood. Deras för 99 kr var riktigt tunn och tråkig när jag provade den senast, har tidigare varit bättre. Satsa hellre i så fall på deras från Lodi.

Och apropå Bandol, vilken drack du? Den jag rekomenderade är riktigt fyllig och smakrik.

Nej, vi får inte ha olika uppfattningar, alla ska tycka som jag.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Pomerol skrev:
Bara för att du gick emot min Bandol så går jag emot din Ravenswood. Deras för 99 kr var riktigt tunn och tråkig när jag provade den senast, har tidigare varit bättre. Satsa hellre i så fall på deras från Lodi.

Och apropå Bandol, vilken drack du? Den jag rekomenderade är riktigt fyllig och smakrik.

Nej, vi får inte ha olika uppfattningar, alla ska tycka som jag.

Hmm, kanske ska jag gå på dina smaklökar, för inte heller jag var nöjd med Ravenswood senast, för tunn helt enkelt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Bubblaren skrev:
Hmm, kanske ska jag gå på dina smaklökar, för inte heller jag var nöjd med Ravenswood senast, för tunn helt enkelt.

Men varför säger alla såhär nu helt plötsligt?? Nu är det säkert ett år sen senast, men jag minns den inte alls som tunn.
Jag köpte faktiskt en i förra veckan, nu måste jag ju öppna den snart för att se om ni har rätt.

Appropå Bandolen minns jag inte vad den hette på rak arm. Tror jag pröjsade kring 200, har jag för mig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

Vintjejs tips med en Valréas låter bra. Karaktären borde vara ganska nära en Châteauneuf-du-Pape och då borde det passa utmärkt till örtiga älgfärsbiffar, f'låt glass...
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till älgfärs och rotgrönsaker??

ae skrev:
Nej, kanske borde köpa iofs. Tveksamt om Vila Santa fortfarande är det lämpliga dryckesvalet... Kanske ett sött rött eller sherry istället?
Nu är jag OT, men jag har besrällt boken + en bok av Heston Blumenthal. Nyfiken i en strut... :D
 
Toppen