Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till bär

SV: Vin till bär

Jimmy Forsman skrev:
Om att se ut som pojkansiktet på en Kalles Kaviartub är att betrakta som snyggt. Ja, då är han den snygga.
Passande beskrivning

kalles_randiga_med_banan.jpg


Vad dricker man för vin till denna delikatess?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

shorepower skrev:
Passande beskrivning

kalles_randiga_med_banan.jpg


Vad dricker man för vin till denna delikatess?

Eftersom han har bott på samoa så lär han väl ha utvecklat en faibless för jäst kokosnötsmjölk. Och som alla vet så är ju kokosnöt och banan en match made in heaven.
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
SV: Vin till bär

Jag startade den här tråden för att få en diskussion om viner till sommarens bär. Mycket för att få inspiration till egna köp men också av nyfikenhet på vad andra dricker. Det startade bra, men nu tycks det ha utvecklat sig till något helt annat. När det då är ledande personer för Forumet som står för den i mitt tycke avvikande utvecklingen blir jag lite fundersam på om Forumet bara är en lite mer sofistikerad variant av"Vinklubben".

Hur som helst så har jag själv provat följande viner till Bären(och så här långt har bären enbart varit jordgubbar):
Ch Menota
Nivole
Bricco Quglia
Ingen var en riktig höjdare precis men Nivolen var nog ändå den som kändes bäst dvs friska, pigga smaker.

Gjorde även som Lando skrev och hällde lite Bricco över jordgubbarna men det blev ju vämjeligt.
Champagneälskarna har kanske något förslag på vilken ni tycker passar bäst.
Jag förstår att det gärna drar iväg prismässigt, men ändå intressant att läsa vad ni tycker.
Finns det någon under tusenlappen så kan även jag köpa den.
 
SV: Vin till bär

jcj49 skrev:
Jag startade den här tråden för att få en diskussion om viner till sommarens bär. Mycket för att få inspiration till egna köp men också av nyfikenhet på vad andra dricker. Det startade bra, men nu tycks det ha utvecklat sig till något helt annat. När det då är ledande personer för Forumet som står för den i mitt tycke avvikande utvecklingen blir jag lite fundersam på om Forumet bara är en lite mer sofistikerad variant av"Vinklubben".

Tror nog du överreagerar lite, forumet ligger inte alls på samma höga nivå som vinklubben, saknar allt för många av deras kvalitéer. Sedan är det ju så att på finewines spårar trådarna ur och någon plockar tillbaka dem, lite som en bra middagskonversation

jcj49 skrev:
Champagneälskarna har kanske något förslag på vilken ni tycker passar bäst.
Jag förstår att det gärna drar iväg prismässigt, men ändå intressant att läsa vad ni tycker.
Finns det någon under tusenlappen så kan även jag köpa den.

Jag tycker att champagne generellt sett inte passar till bär. Söt champagne är enligt min syn en styggelse och sötman behövs ju. Taittinger Nocturne som några på forumet gillade (inte min smak) kanske passar och så finns ju alltid Selosse Cuvee Exquise (som jag inte druckit dock).

Till jordgubbar naturell funkar champagne, välj en lite lättare , fruktig variant.

Vill man ha kombination med bär och champagne så prova foie Gras Scandinave - anklever med hjortron.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till bär

Nivole fungerar utmärkt till kompott på rabarber, jordgubb, vanlijstång och lite socker. Till det läggs en kula citronglass/sorbé.
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
SV: Vin till bär

Tack Shorepower och Bubblaren för intressanta svar.
Shorepower har du ngt förslag på champagne som passar till jordgubbar naturel. Gärna under tusenlappen.
 
SV: Vin till bär

jcj49 skrev:
Tack Shorepower och Bubblaren för intressanta svar.
Shorepower har du ngt förslag på champagne som passar till jordgubbar naturel. Gärna under tusenlappen.
Champagnes starkaste sida är inte att matchas med bär så jag skulle inte ta en prestigechampagne

Prova Nocturne för all del, har för mig att bland annat CH gillade den så lyssna inte bara på mig. Andre Clouet kan kanske vara en annan variant att testa. Gillar Silver Brut mest men till jordgubbar skulle jag ta en Grande Reserve. Har druckit Bollinger 2003 nyligen till jordgubbar och den fungerade också ok. Kanske Gosset Rosé.

Diebolt-Vallois Rosé men lite osäker om det går att få tag i via SB (hittade den inte när jag sökte men man kan ju alltid kolla via Primewines)

Som sagt, sötare varianter är att föredra till bär. Spara prestigechampagnen till andra rätter ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

jcj49 skrev:
Jag startade den här tråden för att få en diskussion om viner till sommarens bär. Mycket för att få inspiration till egna köp men också av nyfikenhet på vad andra dricker. Det startade bra, men nu tycks det ha utvecklat sig till något helt annat. När det då är ledande personer för Forumet som står för den i mitt tycke avvikande utvecklingen blir jag lite fundersam på om Forumet bara är en lite mer sofistikerad variant av"Vinklubben".

Hur som helst så har jag själv provat följande viner till Bären(och så här långt har bären enbart varit jordgubbar):
Ch Menota
Nivole
Bricco Quglia
Ingen var en riktig höjdare precis men Nivolen var nog ändå den som kändes bäst dvs friska, pigga smaker.

Gjorde även som Lando skrev och hällde lite Bricco över jordgubbarna men det blev ju vämjeligt.
Champagneälskarna har kanske något förslag på vilken ni tycker passar bäst.
Jag förstår att det gärna drar iväg prismässigt, men ändå intressant att läsa vad ni tycker.
Finns det någon under tusenlappen så kan även jag köpa den.

Provade du Bacetto d'Aqui?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

Har personligen aldrig förstått meningen med jordgubbar till champagne. Färska bär till torra viner är en styggelse och det gäller i allra högsta grad även till champagne. Ett kvalitetsvin har en hög syra och en låg dosage och mogna bär innehåller alltid en ansenlig mängd socker vilket kommer att fucka upp champagnen totalt.

Om man vill envisas med att ha champagne och jordgubbar så antar jag att man uteslutande vill imponera på kvinnfolk och det gör man garanterat inte genom att servera en sur och jävlig skumpa (även om man i det här fallet dricker mer med ögonen och upplevelsen än själva smakkombinationen). Satsa på en moscato d'Asti eller en Brachetto d'aqui istället om du vill att det ska smaka gott.

Vill du impa så kan du köpa vad som helst i standardsortimentet.
 

CH

Medlem
SV: Vin till bär

shorepower skrev:
Prova Nocturne för all del, har för mig att bland annat CH gillade den......

??? Nej tyvärr, söta champagner är inget som jag gillar speciellt mycket och när det gäller vin till bär så är champagne bland det sista jag skulle rekommendera.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin till bär

Enig med Forsman och CH, skumpa skulle jag ICKE fylla glasen med.
(jag får rysningar så fort jag hör någon nämna "Jordgubbar & champagne, ååååhhh så romantiskt och gott". Fy fan)

Nivole har jag köpt några gånger å den äää vääl okej... Men jag tycker den lämnar en sötslibbig hinna och eftersmak i stil med Kopparbergs Cider, om ni förstår hur jag menar.
Ett långskott kanske, jag vet inte. Men vad tror ni om att gå upp på nån Tokaji?

(själv tycker jag bär i allmänhet och jordgubbar i synnerhet är jävligt överskattat. Hjortron, det har jag på gröten, men sen kan det kvitta.... så det så.)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

Personligen är jag av den barndomsromantiska åsikten att färska svenska bär skall inmundigas tillsammans med iskall gräddmjölk.

Bär till vin blir en helt annan sak då de är tillagade; gele, i en pannacotta eller en brûlée, glass, parfait et cetera (med brasklappen att jag inte heller är speciellt förtjust i söta viner till frusna desserter).

Det är inte alltid lätt.

@Sjödin: e'la? har du gått i regression? Är inte du från landets mer mygginfesterade delar? Det där lät mer som någonting byggmästare CH skulle kunna klämma ur sig.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vin till bär

Jimmy Forsman skrev:
@Sjödin: e'la? har du gått i regression? Är inte du från landets mer mygginfesterade delar? Det där lät mer som någonting byggmästare CH skulle kunna klämma ur sig.

Oj, så det kan bli.... Jag vet inte vad som tog åt mig!? Jag har nog varit nykter alldeles för länge. Men nu är det åtgärdat, så tack för att du uppmärksammade mig!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

Sjödin skrev:
Oj, så det kan bli.... Jag vet inte vad som tog åt mig!? Jag har nog varit nykter alldeles för länge. Men nu är det åtgärdat, så tack för att du uppmärksammade mig!

I got your back homie.
 
SV: Vin till bär

Jimmy Forsman skrev:
Vill du impa så kan du köpa vad som helst i standardsortimentet.
Nja, det håller jag väl inte med om. Jag är heller ingen stor fantast av champagne tillsammans med bär men vilken som helst är nog fel. Stor skillnad på en Pierre Peters och en Andre Clouet.
CH skrev:
??? Nej tyvärr, söta champagner är inget som jag gillar speciellt mycket och när det gäller vin till bär så är champagne bland det sista jag skulle rekommendera.
Det var El Burro Grande, kan inte hålla reda på alla lallare på forumet och den första jag tänker på då jag inte håller med är dig CH ;D

El burro grande skrev:
Vanlig Taittinger har 8g socker och Nocturne 16g.
Största skillnaden mellan vanlig Taittinger och Nocturne är att Nocturnen har legat 2-3 år längre innan buteljering.
Spännande att du anser 16g dosage som sött. Personligen tycker jag Nocturne funkar fint som matskumpa. Mycket bättre än de flesta andra standardskumpor på SB idag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till bär

shorepower skrev:
Stor skillnad på en Pierre Peters och en Andre Clouet.

För dig ja. Men om man bara köper det för att impa så kan man ge sig blanka faaaaaan på att den man impar på är en sådan människa som säjer "sjampanche" och tycker att det är "lyxigt" med bubblor, oavsett om dessa kommer från en åkesson eller en rotari. En bra skumpa skulle bara vara sur och äcklig tillsammans med BÄR (ok så? ;) ) (av anledningar ovan angivna) varav en billig skitchampagne med en dosage runt 12g för att täcka defekterna hos en bristfällig frukt och överproduktion faktiskt gör att det inte blir helt debilt med jordgubbar. Sen att det är billigt och att människan antagligen får dåndimpen av "riktig sjampanche" är ju bara plus i kanten.

Om det inte är så att det är någon som man vill ta saker vidare med, då kan det rekommenderas att man lägger på en krona eller hundra. Inte minst för att minska risken för att föremålet för ens uppmärksamhet inte ska se hur man grinar illa vid varje klunk.
 
SV: Vin till bär

Jimmy Forsman skrev:
För dig ja. Men om man bara köper det för att impa så kan man ge sig blanka faaaaaan på att den man impar på är en sådan människa som säjer "sjampanche" och tycker att det är "lyxigt" med bubblor, oavsett om dessa kommer från en åkesson eller en rotari.
Då rekommenderar jag en Moët. Det brukar impa.

Jimmy Forsman skrev:
En bra skumpa skulle bara vara sur och äcklig tillsammans med en bra skumpa (av anledningar ovan angivna)

eeeh , håller helt med ??????????????????
 
Toppen