Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till Julmaten

gece

Man vänjer sig.
Friskt vågat att rekommendera Amarone, men jag tror det ligger lite i vad du säger!
En annan positiv egenskap, nu när jag tänker efter, är att det går hem hos folk som inte är lika insyltade i vinets värld som en själv, så det går att lura vanligt populas att dricka finvin.

Tur för dig att du kompenserade inlägget med lite Champagne. ;)
Balans är det enda mitt liv handlar om. Sen har jag förstås en Graham's "Selection of Finest Ports" som ligger hemma och väntar också... du vet, ifall amaronesaknaden blir för stor :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltså, denna tråden återuppstår ju på forumet varje jul och mitt svar är enkelt:
Skulle jag någonsin få för mig att plocka upp en Amarone ur källaren så skulle det väl vara just till julbordet.
Nu får jag förvisso inte för mig det för jag tycker att bra öl passar överlägset bäst men Amarone till Jansson, flottiga prinskorvar och annat gojs känns som en plan.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Jag tror jag backar och går tillbaka till Öl. Champagne verkar vara vinnande koncept oavsett tillfälle
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Alltså, denna tråden återuppstår ju på forumet varje jul och mitt svar är enkelt:
Skulle jag någonsin få för mig att plocka upp en Amarone ur källaren så skulle det väl vara just till julbordet.
Nu får jag förvisso inte för mig det för jag tycker att bra öl passar överlägset bäst men Amarone till Jansson, flottiga prinskorvar och annat gojs känns som en plan.

Säkert? jag tror just Amarone är vinet som "fastnar" längst i källaren. Tar liksom aldrig rätt tillfälle
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Säkert? jag tror just Amarone är vinet som "fastnar" längst i källaren. Tar liksom aldrig rätt tillfälle
Ja, köpte själv en del när jag började intressera mig för vin och sedan får man ju dom rackarna i present hela tiden då ju alla vet att man är vinintresserad och då är ju endast Amarone gott nog som gåva.
Nu väntar jag istället på att de skall bli sådär riktigt gamla och murriga att de som @Mattias S beskrev det är som att få en blöt kyss av en mullig desperat frånskild trebarnsmorsa klockan fem en lördagskväll på Harrys. Typ. Jag kan ha förvanskat detta citatet något och har kanske inte riktigt samma erfarenhet som vissa av detta men det låter kul så de får ligga där i källaren i några år till :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, köpte själv en del när jag började intressera mig för vin och sedan får man ju dom rackarna i present hela tiden då ju alla vet att man är vinintresserad och då är ju endast Amarone gott nog som gåva.
Nu väntar jag istället på att de skall bli sådär riktigt gamla och murriga att de som @Mattias S beskrev det är som att få en blöt kyss av en mullig desperat frånskild trebarnsmorsa klockan fem en lördagskväll på Harrys. Typ. Jag kan ha förvanskat detta citatet något och har kanske inte riktigt samma erfarenhet som vissa av detta men det låter kul så de får ligga där i källaren i några år till :)
Den som har tålamod blir oftast rikligt belönad. Mumma! :)

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror jag backar och går tillbaka till Öl. Champagne verkar vara vinnande koncept oavsett tillfälle
Nä, så fort ger du väl inte upp!

Det är ju jul trots allt, då drycken flödar och maten finns i överflöd. Varför inte se till att det både finns bra öl och snorgott vin på julbordet! Jag menar, snapsen kan du ju alltid skippa och den där trista glöggen bör du ändå låta bli.

Tänk vad mycket du lär dig dessutom, detta samtidigt som du dricker massa gott. Om något inte funkar till maten, sträck bara handen efter vattenkannan! :)
 

kayaker

Cyklist
Tvärtom, jag vill ha anklever och Sauternes hellre än glögg och pepparkaka. Detta oavsett om smaklökarna tar stryk och det saknas tradition. :)

Apropå Blossa; har ett gäng flaskor som lagrats under mer 10 år i brist på drickintresse. Mogen glögg kanske kan vara något! ;)
Så gammal glögg har jag inte testat, men av erfarenhet så vet jag att några års lagring gör gott även för glögg. Nästan all glögg jag dricker hemmavid brukar ha stått och samlat damm i åtminstone ett år.
 

Magikern

Medlem
Tycker nog att en Westvleteren 12 med 6-7 år på nacken hade passat bättre än vin.

Undantaget är väl till blåmögelost och pepparkakor där jag valt en riktigt bra Recioto.
Recioto kan ersätta glöggen utan tvekan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
God Jul och Gott Nytt År från villa VillerkullaVisa bifogad bild 5857

Arkitekt i år var min dotter, som också byggde huset tillsammans med några kompisar.
Imponerande byggnadsverk må jag säga!

Då får väl jag säga God Jul från en fjord i Norge där jag firar jul med att vakta en båt i vinterupplag.

Fördelen med detta är förstås att man får hela asken med "Kong Haakon" för sig själv när man är ensam ombord, nackdelen är å andra sidan att det blir en vit jul :)
20151224_135608[1].jpg
 

Per Stade

Lege artis
Som någon har skrivit tidigare i den här tråden, det är svårt att matcha vin till julmat. I alla fall om det gäller ett traditionellt svenskt julbord med sill, skinka, korv, Janzons frestelse, gravlax och ris a la Malta. Öl och nubbe är för en gångs skull rätt. I år tänkte jag prova glutenfri öl eftersom jag fick diagnosen celiaki häromåret.
Livsmedelsverket har gjort en analys av glutenmängden i en mängd maltdrycker, men eftersom det var några år sedan och ölbryggning är mer hantverk än vetenskap, så bestämde jag mig för att prova några som enligt etiketterna skall vara glutenfria.
Först ut var en flaska som jag hittade på ICA, GRAIN D'ORGE Ekologisk & Glutenfri:

image.jpeg


GLUTENFRI med STORA bokstäver och för säkerhets skull två gånger.
Smaken var inte lika stor, i själva verket doftade den och smakade nästan ingenting. Det positiva var väl att den var frisk, men det är ju vatten också.
Fortsättning följer.
 

Per Stade

Lege artis
Det går rykten om att det har blivit inne med glutenfritt i den stora världsmetropolen på östkusten så det kanske är intressant att få lite smaknoter även för den dem dem som tål gluten. Här kommer den spännande finalen.

Det finns ett danskt mikrobryggeri som heter Mikkeller och delvis är ett nomadbryggeri, de hyr bryggutrustning på andra bryggerier. Jag har druckit några öl från dem tidigare och Peter, Pale and Mary
image.jpg

är en typisk Mikkeler-Ale. Citrus och en metallisk beska. Det har blivit populärt hos en del mikrobryggerier att överhumla ölen och de har fått framgång hos ölnördar med inställningen ju beskare, ju bättre. Kan vara kul en gång men inte mer enligt min uppfattning.
(Ungefär som ordvitsen i namnet)

image.jpeg

Zatec är mer i min smak, en lika typisk tjeckisk lager. Rätt låg alkoholhalt, tjeckerna brygger öl för smaken, inte för alkoholen. Bra beska, klart godkänt öl, till och med riktigt bra.
 
Last edited:
Toppen