Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till köttfärsbiffar?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Idag så serverades det köttfärsbiffar fyllda med fetaost och soltorkade tomater, kryddade med salt och pressad vitlök. Till dessa hade vi potatis, tzatziki och en enkel sallad (tomat, paprika, gurka, chili, lime, majs, olivolja & salladskrydda).

Vad hade ni valt för vin till detta, och varför?

Det kändes svårt att välja. Lite syra från lime, lite fetma från olivoljan och de soltorkade tomaterna, och ett ganska magert kött.

När vi fått några svar så kan jag presentera mitt val! Med risk för att det var "fel", men vi tyckte att det var gott ändå!
 

Larseman

Medlem
Hej!

Idag så serverades det köttfärsbiffar fyllda med fetaost och soltorkade tomater, kryddade med salt och pressad vitlök. Till dessa hade vi potatis, tzatziki och en enkel sallad (tomat, paprika, gurka, chili, lime, majs, olivolja & salladskrydda).

Vad hade ni valt för vin till detta, och varför?

Det kändes svårt att välja. Lite syra från lime, lite fetma från olivoljan och de soltorkade tomaterna, och ett ganska magert kött.

När vi fått några svar så kan jag presentera mitt val! Med risk för att det var "fel", men vi tyckte att det var gott ändå!
Om det var gott så var det inte "fel" :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om det var gott så var det inte "fel" :)

Absolut, det har du helt rätt i!
Det jag menade när jag skrev ut ett citationstecken var att min variant av vad som serverades, mot vad som rent generellt borde ha serverats troligtvis inte kommer att stämma överens!

Återkommer med svar imorgon! Har bilden på mobilen som har 0% batteri.
 

Mats Petri

Österlen
Instämmer i den italienska kören ovan - något robust, absolut!
Tzatziki är väl den komponent i maten som brukar ställa till det lite, med sin ofta ganska speciella syra. Du blev nöjd och det är huvudsaken. Ser fram emot att få läsa om ditt val:)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Lite vinknepiga smaker kanske, som också serveras en hel del hemma hos oss. Typiska "grillsmaker" på sätt och vis, med tzatziki å sånt..
Just Tzatziki tycker jag kan variera väldigt mycket i smak beroende på dagsform, den är svår att alltid balansera "rätt" i förhållandena mellan syra, salt och vitlök. Och kan ju döda alla andra smaker totalt. Men som nämnts, någon italienare alternativt en Nya Världen Shiraz eller kanske en enklare Cote du Rhone..
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vitlök. Salt fetaost. Härligt fett och mycket stora smaker.
Nån mer än jag som blir sugen på en torr sherry till det?
Får dock se till att inte skicka i sig lika stora glas som vanligt vin. Hög risk för att bli riktigt pruttfull då :död:
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
När kommer avslöjandet @Deppodi ?

Nu! Hemma från jobbet :) Ska åka o köpa pizza idag :D
Igår blev det i alla fall detta vin som serverades; Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc (22139)

upload_2015-4-16_17-28-55.jpeg
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur funkade det? Verkar lite wild and crazy :)

Vi tyckte båda två att det var ett bra alternativ! Väldigt gott att dricka ett vitt vin som en omväxling. Jag gillar generellt torra vita viner, och det enda som det skar sig mot var Tzatzikin.

Mycket är väl beroende på hur känslig man är också :) men jag hade gärna kört samma kombination flera gånger om det erbjudits!
 

egonx

Medlem
Så jävla skön tråd. Haha. Först fråga efter råd. Sedan lägga alla goda råd åt sidan dra upp en fumées le blanches. Tadaaaaa!!

Fumes är för mig ett "skäms-vin" som jag kan sitta och smygdricka bort en söndagsångest med, då helst ur boxen. Ett vin som jag kan tänka mig sköljer ner ALL mat bra. Som vatten, fast godare och värmande. Tror dock ett rödvin hade sköljt bort syran och beskan ur yoghurten i tzatikin bätrre.

För mig låter det som en klockren middag, på riktigt. Fler sådana här mat-matchnings-trådar tack!

Jag måste editera: Såg nu att du fick råden EFTER du konsumerat vinet. Vilket gör mitt inlägg meningslöst. Skämshatt på. Skål!
 
Last edited:
Toppen