Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till kokta havskräftor

Winerer

Medlem
god morgon alla vinälskare!
Jag ska avnjuta lite kokta havskräftor i helgen, med lite vitlöksbröd och aolidipp till det. Kräftorna har en väldigt tydlig sälta. Jag tänkte mig ett Sancerre Comte de Charme, 2012, (70712). Vad tycks?
 

Mattias Schyberg

Administratör
god morgon alla vinälskare!
Jag ska avnjuta lite kokta havskräftor i helgen, med lite vitlöksbröd och aolidipp till det. Kräftorna har en väldigt tydlig sälta. Jag tänkte mig ett Sancerre Comte de Charme, 2012, (70712). Vad tycks?
Mycket sälta och aoli får mig att tänka på ett vitt vin av halvtorrt format. En god Riesling spätlese borde fixa biffen. Kanske detta: www.systembolaget.se/5801
 

Magnus L

urydhtfilgukj
god morgon alla vinälskare!
Jag ska avnjuta lite kokta havskräftor i helgen, med lite vitlöksbröd och aolidipp till det. Kräftorna har en väldigt tydlig sälta. Jag tänkte mig ett Sancerre Comte de Charme, 2012, (70712). Vad tycks?
Finns ju gott om Sommelierer & kockar här som har bra koll på detta, @Gurto, @johan1279?

Hög sälta brukar fungerar fint till syrligare viner, så en Sancerre är nog inte fel alls.

Sen är det även väldigt gott ihop med sötma, så @Matlens förslag på en halvsöt riesling är nog absolut inte fel. Dom brukar också vara lite kraftigare i karaktären, medans ett slankt friskt vitt vin kanske kan köras över av den kraftiga vitlöken.
 

kayaker

Cyklist
Riesling, Chenin blanc och Muscadet är nog ofta bättre till havskräftorna än en Sancerre. Det finns en hel del undantag, men de flesta billigare på SB brukar bli ganska överkörda av umamin. Då smakar de mer som citronvatten.
 

Per Stade

Lege artis
Nicklas-Nilsson-Strand%C3%B6-440x293.jpg



Vi äter nog mer kräftor än någon annan på forumet eftersom min granne fiskar burfångade kräftor.
Kräftor är sötare i smaken än vad man kan tro och ofta inte så salta, inte ens när jag kokar dem, varför en
viss restsötma i vinet rekommenderas, så som @kayaker skriver.
Riesling utan olja letar jag som bekant efter till kräftorna.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
god morgon alla vinälskare!
Jag ska avnjuta lite kokta havskräftor i helgen, med lite vitlöksbröd och aolidipp till det. Kräftorna har en väldigt tydlig sälta. Jag tänkte mig ett Sancerre Comte de Charme, 2012, (70712). Vad tycks?
Kokar du dem själv ?
tycker jag du ska tänka om helt då kräftor är så lätt att göra grymt mkt godare!
kokta skaldjur i all sin ära, kan va gott men är lite väl tråkigt!
Avliva kräftorna genom att dra kniven genom dess huvud. dra sedan loss stjärten hel, skala den så att du har hela kräftstjärten. Sedan så steker du dem råa i svinhet panna med massor med smör o salt, tänk dock på att de bara ska stekas hastigt i pannan så att de inte blir överstekta.
får du bra kräftor ifrån västkusten går de utmärkt att äta mediumstekta - då smakar de som bäst!
Vitlöksbörd & aioli är absolut ingen dålig kombo men du kan så lätt liva upp dethela genom att bara tex skiva ned lite lök i en panna och gå på med en skvätt olja o salt och låt den gå på låg värme länge tillslut kommer det naturliga sockret ut löken ut och de kommer börja karamellisera och bli bruna o dofta härligt! då är det bara smaka av med en klick smör, salt, peppar, citron och mixa ihop allt så har du en underbar bryntlökkräm som är ett så mycket godare kompliment till dina kräftor!

tycker även du ska höjja ribban när du tänker vin en ytterst tafatt o tråkig Sauvignon Blanc är inte så himla skojj till havskräftor.
Tänk istället lite större, smörigare o rostade toner !

Krug brukar finnas i de flesta butikerna http://www.systembolaget.se/7494
En ung Bolly är något jag personligen tycker är riktigt bra till arbetade skaldjursrätter www.systembolaget.se/7579
Eller om budgeten är knaper så är alltid Henriot ett säkert kort! www.systembolaget.se/7789
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Vi äter nog mer kräftor än någon annan på forumet eftersom min granne fiskar burfångade kräftor.
Kräftor är sötare i smaken än vad man kan tro och ofta inte så salta, inte ens när jag kokar dem, varför en
viss restsötma i vinet rekommenderas, så som @kayaker skriver.
Riesling utan olja letar jag som bekant efter till kräftorna.
Nu var det dock jag som föreslog vin med restsötma, men @kayaker håller nog med ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Kokar du dem själv ?
tycker jag du ska tänka om helt då kräftor är så lätt att göra grymt mkt godare!
kokta skaldjur i all sin ära, kan va gott men är lite väl tråkigt!
Avliva kräftorna genom att dra kniven genom dess huvud. dra sedan loss stjärten hel, skala den så att du har hela kräftstjärten. Sedan så steker du dem råa i svinhet panna med massor med smör o salt, tänk dock på att de bara ska stekas hastigt i pannan så att de inte blir överstekta.
får du bra kräftor ifrån västkusten går de utmärkt att äta mediumstekta - då smakar de som bäst!
Vitlöksbörd & aioli är absolut ingen dålig kombo men du kan så lätt liva upp dethela genom att bara tex skiva ned lite lök i en panna och gå på med en skvätt olja o salt och låt den gå på låg värme länge tillslut kommer det naturliga sockret ut löken ut och de kommer börja karamellisera och bli bruna o dofta härligt! då är det bara smaka av med en klick smör, salt, peppar, citron och mixa ihop allt så har du en underbar bryntlökkräm som är ett så mycket godare kompliment till dina kräftor!

tycker även du ska höjja ribban när du tänker vin en ytterst tafatt o tråkig Sauvignon Blanc är inte så himla skojj till havskräftor.
Tänk istället lite större, smörigare o rostade toner !

Krug brukar finnas i de flesta butikerna http://www.systembolaget.se/7494
En ung Bolly är något jag personligen tycker är riktigt bra till arbetade skaldjursrätter www.systembolaget.se/7579
Eller om budgeten är knaper så är alltid Henriot ett säkert kort! www.systembolaget.se/7789
Så där ja ! Nu snackar vi.
Satan vad sugen jag blev på mat och skumpa nu....
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Seriös fråga till kocken. Tips på hur detta går till? Tycker alltid smör bränner så lätt.
smör bränner lätt om du inte har något annat som tex kött i pannan som kyler ned. men i dethär fallet kan du ha en riktigt het panna och gå i med smör och kräftan direkt när smöret smält då skaldjur släpper mycket vätska så har jag själv aldrig lyckats bränna när jag kör kräftor i smör :)
 
Trådskapare
Winerer

Winerer

Medlem
Jag tänkte testa Sancerre Les Pierris, 2013, sauvignon blanc (2259) och Stoneleigh, 2013, Riesling (6498) till mina kräftor. För att jämföra lite smaker på de olika druvorna. Vad tror ni om se jag har valt?

Sen @johan1279 så drack jag "foot of Africa's" chenin blancvin igår. Ingen höjdare. Har du något annat tips på ett gott vin med den druvan?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänkte testa Sancerre Les Pierris, 2013, sauvignon blanc (2259) och Stoneleigh, 2013, Riesling (6498) till mina kräftor. För att jämföra lite smaker på de olika druvorna. Vad tror ni om se jag har valt?

Sen @johan1279 så drack jag "foot of Africa's" chenin blancvin igår. Ingen höjdare. Har du något annat tips på ett gott vin med den druvan?
Det blir nog strålande, om inte annat för utbildningens skull. Ganska enkla viner. Du kommer dock snart vilja gå upp en del i pris för att få lite mer fart i galoscherna. Rieslingen från NZ är oprövad, du kan försöka leta efter en tysk eller fransos i lite högre prisklass med likvärdig sötma som alternativ. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag tänkte testa Sancerre Les Pierris, 2013, sauvignon blanc (2259) och Stoneleigh, 2013, Riesling (6498) till mina kräftor. För att jämföra lite smaker på de olika druvorna. Vad tror ni om se jag har valt?

Sen @johan1279 så drack jag "foot of Africa's" chenin blancvin igår. Ingen höjdare. Har du något annat tips på ett gott vin med den druvan?
Jag vet inte om du såg mitt tidigare svar?
men nej du kommer inte få nån större upplevelse utav dem då de är massproducerat blask helt utan textur o karaktär...

Men ska vi snacka Chenin finns det verkligen ingen mening med att dricka den druvan överhuvudtaget utanför Loire.
Av de olika producenter ja kan rekommendera som alla gör bra viner raktigenom är mina favoriter
Domaine Clos Naudin (Vouvray)
Domaine Huet (Vouvray)
Domaine Belliviere (coteaux du loir)
Francois Chidaine (Montlouis)
Joly - Coulée de Serrant (Savennieres)
Ludovic Chanson (Montlouis)

Caviste.se släpper Chansons viner i en årlig allokering, som dock är liten men de är relativt enkla och mycket drickvänliga för en nybörjare, håll utkik på sidan tills nästa gång de säljs!

Annars tror jag det brukar säljas lite Huet ibland i mindre exklusiva allokeringar på bolaget.
 
Toppen