Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till kokta havskräftor

Mattias Schyberg

Administratör
Bra där! Visste du eller letade du? Vi har kräftskiva på lördag och jag ska nog faktiskt prova den tillsammans med Leitz Eins Zwei Dry som ligger på 7g/l
Övervägde det vinet till kräftorna senast, men ändrade mig i sista sekund då amerikansk Riesling inte riktigt brukar vara i nivå med fransk och tysk. :)
 

Larseman

Medlem
Vi kanske ska utfärda en mediumwines-varning eller kanske till och med plonk-varning för den här tråden nu ;)
I mitt fall så handlar det enbart om vilka gäster som kommer på lördag, måttligt vinintresserade men som gillar sån't som smakar "gott". Ingen idé att gå på tyngre saker :rolleyes:
 

Per Stade

Lege artis
Det finns nog inte bara ett svar på frågan. Dels beror det på hur salta kräftorna är.
Havskräftor har ganska lite smak i sig och köttet är lite sötaktigt.
Min granne, som fiskar kräftor, och jag brukar därför ha rejält med salt i kokvattnet.
Då matchar kräftorna syran i vinet.
Sen kan man ha olika tillbehör till som hetsås eller aioli. Hetsås förstärker syran så
då passar lite restsötma bra men till aioli skulle jag nog föreslå ett lite torrare vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns nog inte bara ett svar på frågan. Dels beror det på hur salta kräftorna är.
Havskräftor har ganska lite smak i sig och köttet är lite sötaktigt.
Min granne, som fiskar kräftor, och jag brukar därför ha rejält med salt i kokvattnet.
Då matchar kräftorna syran i vinet.
Sen kan man ha olika tillbehör till som hetsås eller aioli. Hetsås förstärker syran så
då passar lite restsötma bra men till aioli skulle jag nog föreslå ett lite torrare vin.
Nä, det finns säkert lika många svar som bedömare om man hårddrar det. :)

Först och främst så har vi inte samma smaklökar och tolerans/känslighet för olika separata grundsmaker. Vad som uppfattas som balans skiljer sig på så vis åt. Även vad man önskar för slutresultat spelar roll, dvs våra smakpreferenser. Om man älskar syra så kanske man subjektivt föredrar att vinet balanseras med mat som förstärker syran även om det inte var så vinmakaren hade tänkt sig (mat som har mer sötma än vinet till exempel), medan om man strikt inte vill förändra vinets eller matens balans så behöver sötman/syran mer eller mindre matcha varann (om den finns i båda) för att inte förminska den del av helheten som har lägst andel, som annars riskerar bli odetekterbar på grund av grundsmaksadaption (gäller dock inte beska som förstärks vid matchning). Ibland är det önskvärt med adaptionseffekter (alldeles för unga och sträva rödtjut till en blodig biff t.ex), men det kan också bidra till att en produkt upplevs annorlunda än som det var tänkt. På gott och ont.

Målsättningen med en perfekt match är för mig att varken vin eller mat skall förändra sin grundsmaksbalans för mycket när de kombineras samtidigt som båda lirar skönt ihop även arommässigt. Inga regler utan undantag dock.

Egen erfarenhet är således det enda rätta i slutändan och att som du, anpassa maten efter det vin man vill dricka i så hög grad som möjligt. :)
 
Toppen