Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till midsommar

Elvis

Medlem
Det blir en västkustsk midsommar för min del i år, med skaldjursbuffé (räkor, havskräftor, skagenröra, etc). Först talades det om att vi skulle ha knytkalas vad gäller vinet, men jag vill inte dricka BiB eller motsvarande så jag har åtagit mig att ordna vinet. Jag kan inte så mycket om vin (förutom champagne) men jag uppskattar verkligen bra viner och vi är så få att jag har råd att bjuda på något bra.

Så kära forum, jag skulle vilja ha tips på något bra vitt vin, som 1) passar till skaldjursbuffé och 2) finns att köpa på Systembolaget.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vin till midsommar

Ja, men du har ju redan svarat med det klockrena och mest festliga av allt - champagne! Passar ju ypperligt till menyn dessutom ;)
 

anders

Medlem
SV: Vin till midsommar

Chablis kan vara ett alternativ. Finns i diverse olika prislägen och kvalisorter. Om det är orutinerade vindrickare kan det vara läge att försöka välja ett vin som inte har den absolut samurajsvärdsvassaste syran dvs försöka hitta något som har fått en liten anstrykning av ek bara för att runda av det något. Det borde de flesta kunna hantera.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vin till midsommar

EuphoniC skrev:
Ja, men du har ju redan svarat med det klockrena och mest festliga av allt - champagne! Passar ju ypperligt till menyn dessutom ;)

Jag vet, men det finns vissa i sällskapet som inte tycker om att dricka mer än en halv flaska champagne. Jag har inga sådana begränsningar själv. ;)

Men jag kommer att bjuda på Pierre Peters Cuvée de Réserve 1999 och sedan Palmer 1996 magnum för de som vill fortsätta med champagne.
 

ae

Medlem
SV: Vin till midsommar

varför inte köra samma tema med vinet som med maten - dvs buffé. då kan du dricka champagne hela kvällen, eller i a f tills man i sann midsommaranda "blir lite trött", och så får förhoppningsvis övriga gäster sitt lystmäte även de. chablis har ju redan nämnts, men kom ju även ett gäng tyskar i maj-släppet (tror jag i af, kan varit april). många av dessa finns kvar på SS.
 

anders

Medlem
SV: Vin till midsommar

Ett vin som ofta missas i Sverige är muscadet (västra Loire). Kan vara ett annorlunda alternativ.
 

anders

Medlem
SV: Vin till midsommar

EuphoniC skrev:
Ah, Champagne-buffé, det vattnas i munnen :p :-*

Japp, skit dessutom i skaldjuren så blir det
1) mer plats för skumpan i magen
2) billigare, eller rättare sagt mer pengar till champagne
3) det slår bättre dvs bättre alkoholutnyttjande

:D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vin till midsommar

Jag följde tipset om Chablis och inhandlade några flaskor Chablis 1er Cru Vaillons till i morgon.
 

Krug88

Medlem
SV: Vin till midsommar

Elvis skrev:
Jag vet, men det finns vissa i sällskapet som inte tycker om att dricka mer än en halv flaska champagne. Jag har inga sådana begränsningar själv. ;)

Men jag kommer att bjuda på Pierre Peters Cuvée de Réserve 1999 och sedan Palmer 1996 magnum för de som vill fortsätta med champagne.
Gjorde de en 99:a reserve?
Eller menar du Cuvée Speciale?
 

v_skogh

Medlem
SV: Vin till midsommar

Krug88 skrev:
Gjorde de en 99:a reserve?
Eller menar du Cuvée Speciale?

Är ganska säker på att han menar Cuvée Speciale då han tidigare plockat ut en sådan låda.
Btw blir det samma sak för mig på fredag... Förväntningarna är höga.
 
Toppen