Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinaffärer i London

bosse1961

Medlem
Jag ska till London nästa vecka med ett par smågrabbar. Hoppas få lite tid över att handla några flaskor vin. Har någon tips på några bra affärer, och då menar jag inte de stora varuhusen? The Sampler sägs vara bra, men finns det tips på någon annan. Det är främst franska viner som är intressanta, gärna med lite ålder och rimliga priser.
Tack på förhand!
 

frommen

Medlem
SV: Vinaffärer i London

Berry bros på st james street 3 är trevlig. butiken är charmig men inte jättestor men de har ett grymt stort lager på undervåningen så vet man vad man vill ha finns det goda möjligheter. bäst på frankrike och speciellt bdx, de är ju trots allt britter....
 
SV: Vinaffärer i London

bosse1961 skrev:
Jag ska till London nästa vecka med ett par smågrabbar. Hoppas få lite tid över att handla några flaskor vin. Har någon tips på några bra affärer, och då menar jag inte de stora varuhusen? The Sampler sägs vara bra, men finns det tips på någon annan. Det är främst franska viner som är intressanta, gärna med lite ålder och rimliga priser.
Tack på förhand!

The Sampler som du nämner, BBR som Frommen nämner är två bra ställen. Av varuhusen är Harvey Nichols klart bäst.

Janice Robinson släppte precis (30 april) en uppdatering av hennes artikel - London for wine lovers. Där finns ett stort antal tips http://www.jancisrobinson.com/articles/ ... 50228.html
 
Trådskapare
bosse1961

bosse1961

Medlem
SV: Vinaffärer i London

Tack för värdefulla tips. Nu har jag lite bättre koll! :)

P.S. Kan man handla hos Fine & Rare Wines? D.S.
 
SV: Vinaffärer i London

bosse1961 skrev:
Tack för värdefulla tips. Nu har jag lite bättre koll! :)

P.S. Kan man handla hos Fine & Rare Wines? D.S.

Fine & Rare har inget lager. Det mesta av deras viner ligger hos andra leverantörer. Så det är ofta en leveranstid.

Roberson Wine skrev:
Hej,
du är också välkommen till vår butik på 348 Kensington High Street:

http://www.robersonwine.com/contact/visit-our-store

Trevlig resa!

Får klart bli ett besök nästa gång jag är i London
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Vinaffärer i London

Roberson Wine skrev:
Hej,
du är också välkommen till vår butik på 348 Kensington High Street:

http://www.robersonwine.com/contact/visit-our-store

Trevlig resa!

Glömmer aldrig när jag skickade min syrra för att köpa 2005 Silex på magnum åt mig för flera år sedan. Hon var väldigt imponerad av butiken. Känns konstigt att jag själv inte varit inne trots att jag måste ha åkt förbi med bussen tio gånger.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Vinaffärer i London

Jag tycker Fortnum & Masons vinbutik i källaren är värd ett besök. Harvey Nichols har blivit mkt sämre senaste åren tycker jag. Sampler på Upper st är mycket bättre (men mindre!) än South Ken. I norra London finns Highbury vintners, en trevlig liten butik. Handford, Lea & Sandeman och nån liten i Chelsea som heter Last Drop (2006 Grivot Clos Vougeot för £65 enl. hemsidan får väl betraktas som fynd, har dock för mig att den listan är dåligt uppdaterad) är övriga tips.
 

mmh

Medlem
SV: Vinaffärer i London

The Sampler ar min absoluta favorit, och jag haller med Martin Berggren att den i Islington ar battre. Dock ar inte South Kensington dalig heller, och om du har ont om tid och vill sla 3 flugor pa en small kan du besoka Handford och Vini Italiani pa samma gang. Bada ligger pa Old Bromton Road, nagra minuters promenad fran the Sampler. Vini Italiani har, som namnet antyder, endast italienska viner och trots att priserna ar i hogsta laget ar det vart ett besok (om man tycker om italienska viner, forstas) eftersom man kan smaka ett antal viner fran likadana enomatic maskiner som i the Sampler. For smagrabbarna finns naturhistoriska museet dessutom runt hornet.
 

Magikern

Medlem
Tyvärr. Intressant sortiment dock. Ska du åka över?

Åker över i Mars och är främst ute efter röd Bourgogne (2005 helst), supertuscans med merlot, valtellina superiore och även andra Italienska viner runt 30 pund sträcket .

De bästa röda som finns att uppbringa för konsumtion idag för 30 pund flaskan i London. ;)

Svårt att hitta affärer som säljer flaskor till bra priser så man får gå efter viner med låg efterfrågan antar jag?
 

Elvis

Medlem
Känner någon till http://www.winebear.com ?
Är det en bra butik?

Har de ens någon butik? Som jag förstår handlar man online och får levererat. De hade en fysisk butik för några år sedan, vet jag, i Knightsbridge någonstans. Jag handlade där och har sedan dess fått deras nyhetsmail och blivit inbjuden till en rad intressanta provningar utan att kunna gå på någon. En pålitlig vinhandlare!

Jag föreslår att du mailar dem i förväg och berättar vad de är ute efter för de är bra på att leta reda på flaskor åt en.
 

Magikern

Medlem
Har de ens någon butik? Som jag förstår handlar man online och får levererat. De hade en fysisk butik för några år sedan, vet jag, i Knightsbridge någonstans. Jag handlade där och har sedan dess fått deras nyhetsmail och blivit inbjuden till en rad intressanta provningar utan att kunna gå på någon. En pålitlig vinhandlare!

Jag föreslår att du mailar dem i förväg och berättar vad de är ute efter för de är bra på att leta reda på flaskor åt en.

Bra uppmärksammat, frågan är om de är den bästa affären i London för de vintyper jag är ute efter överhuvudtaget?

Man kan väl knappast räkna med att hitta de bästa byvinerna från t.ex. 2005 till vettigt pris i vanliga livsmedelsbutiker eller någon riktigt prisvärd supertuscan för den delen?
 
Bra uppmärksammat, frågan är om de är den bästa affären i London för de vintyper jag är ute efter överhuvudtaget?

Man kan väl knappast räkna med att hitta de bästa byvinerna från t.ex. 2005 till vettigt pris i vanliga livsmedelsbutiker eller någon riktigt prisvärd supertuscan för den delen?

Det finns ett antal bra butiker att gå till. Många är nämnda ovanför.

Vad gäller "vanliga" affärer så hittade jag en hel del viner på Whole Foods Market. Bästa affären var den på Kensington High Street. Roberson Wine ligger ju också i närheten.
 

Magikern

Medlem
Det finns ett antal bra butiker att gå till. Många är nämnda ovanför.

Vad gäller "vanliga" affärer så hittade jag en hel del viner på Whole Foods Market. Bästa affären var den på Kensington High Street. Roberson Wine ligger ju också i närheten.

Har kollat sidorna till allt som nämnts i tråden.

Hittade ingen vinlista på whole foods market men den verkar rolig att kolla in.

Robertson wine verkar ju ha ett utbud som gör ett besök värt om man nu kan gå in och köpa en flaska av de bästa för pengarna utan andra krav.

Doudet Naudin cote de savigny les beaune 1976 för knappt 30 pund reagerade jag på får jag nog säga.

Hur mycket liv där är i vinet det är frågan dock.
 
Har kollat sidorna till allt som nämnts i tråden.

Hittade ingen vinlista på whole foods market men den verkar rolig att kolla in.
.

De har framförallt inriktning på odlare som är biodynamiska. Naturligtvis en djungel och man får kolla lite noggrannare. De har inte så mycket äldre men innanför Champagne hade de odlare som David Leclapart, Cedric Bouchard, Agrapart med flera.

BBR och The Sampler är andra butiker som du borde gå till men de är ju redan nämnda i ämnet.
 

mmh

Medlem
+1 för Whole Foods om man nu vill handla vin i en matbutik i London. Magikern är intresserad av bla Italienska runt 30£ sträcket och senast jag tittade in i Whole Foods vid High Street Kensington hade de bla mycket intressant från Fenocchio, COS, Foradori och Roagna.

2005 Bourgogne tror jag man borde hitta i Handford, och som redan nämnts ovan ligger the Sampler och Vini Italiani alldeles i närheten. The Sampler har för tillfället ingen 2005 Bourgogne, men är definitivt värt ett besök pga det stora utbudet, det stora antalet mogna viner, möjligheten att alltid kunna smaka 80 olika viner och inte minst den trevliga personalen.
 

Magikern

Medlem
De har framförallt inriktning på odlare som är biodynamiska. Naturligtvis en djungel och man får kolla lite noggrannare. De har inte så mycket äldre men innanför Champagne hade de odlare som David Leclapart, Cedric Bouchard, Agrapart med flera.

BBR och The Sampler är andra butiker som du borde gå till men de är ju redan nämnda i ämnet.

Verkar som min plan med att hitta "under the radar" supertuscans, valtellina superiore eller överpresterande byviner från typ 2005 var svårare att genomföra än jag trodde.

Hur är det med servisen i butikerna som nämnts? Kan man fråga efter en viss typ av vin sedan letar de upp det som ligger närmst och är mest prisvärt?

Om t.ex. säger att man är ute efter det bästa fullmogna oldworld (ingen ny ekfatssmak) vinet för 30 pund (gärna cab, merlot, nebbiolo, aglianico eller pinot noir) som finns i butiken då tar de fram de vinet som de själva tycker är bäst utan tanke på marginaler etc?
 
Toppen