Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinaffärer i London

mmh

Medlem
Verkar som min plan med att hitta "under the radar" supertuscans, valtellina superiore eller överpresterande byviner från typ 2005 var svårare att genomföra än jag trodde.

Hur är det med servisen i butikerna som nämnts? Kan man fråga efter en viss typ av vin sedan letar de upp det som ligger närmst och är mest prisvärt?

Om t.ex. säger att man är ute efter det bästa fullmogna oldworld (ingen ny ekfatssmak) vinet för 30 pund (gärna cab, merlot, nebbiolo, aglianico eller pinot noir) som finns i butiken då tar de fram de vinet som de själva tycker är bäst utan tanke på marginaler etc?

I the Sampler är det precis så. Där får man aldring någonsin en känsla av att de försöker sälja vin till dig. Det är som att diskutera med andra kunniga vinintresserade, och en stor fördel med deras "sampling concept", är att personalen har smakat på det mesta de säljer. Samma gäller nog Handford, Roberson, Lea & Sandeman och andra independent vinbutiker jag har erfarenhet av.

Din plan går säkert att uppfylla, men knappast hittar du allt i en enda butik. Det finns ett enormt utbud vinhandlare, varav många inte har fysiska butiker alls. Lönar sig således lite att kolla på deras hemsidor i förväg om du är ute efter något särskilt.
 

Magikern

Medlem
I the Sampler är det precis så. Där får man aldring någonsin en känsla av att de försöker sälja vin till dig. Det är som att diskutera med andra kunniga vinintresserade, och en stor fördel med deras "sampling concept", är att personalen har smakat på det mesta de säljer. Samma gäller nog Handford, Roberson, Lea & Sandeman och andra independent vinbutiker jag har erfarenhet av.

Låter utmärkt.

Någon butik du speciellt tror på när det gäller det mest prisvärda som finns när det gäller drickfärdiga och komplexa rödviner med lite oldworld karaktär? Kan vara från vilket land som helst.
 

mmh

Medlem
Låter utmärkt.

Någon butik du speciellt tror på när det gäller det mest prisvärda som finns när det gäller drickfärdiga och komplexa rödviner med lite oldworld karaktär? Kan vara från vilket land som helst.
Jag tycker att the Sampler är bäst i detta avseende. De har anmärkningsvärt mycket mogna viner och man kan iblan göra riktiga "under the radar" fynd till rimliga priser (men tyvärr har prisnivån stadigt krupit uppåt de senaste åren). Dessutom har the Sampler ett ganska brett utbud med viner från olika delar av Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och nya världen. Och stort utbud odlarchampagne!
 

Magikern

Medlem
Jag tycker att the Sampler är bäst i detta avseende. De har anmärkningsvärt mycket mogna viner och man kan iblan göra riktiga "under the radar" fynd till rimliga priser (men tyvärr har prisnivån stadigt krupit uppåt de senaste åren). Dessutom har the Sampler ett ganska brett utbud med viner från olika delar av Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och nya världen. Och stort utbud odlarchampagne!

Då kollar jag the sampler och andra bra butiker som ligger i dessa kvarter om det finns några? ;)
 

mmh

Medlem
Då kollar jag the sampler och andra bra butiker som ligger i dessa kvarter om det finns några? ;)
Jo, som sagt finns Handford och Vini Italiani precis runt hörnet från the Sampler i South Kensington, på Old Brompton Road. Det finns en annan Sampler i Islington också. Jag tycker lite mera om den, men i närheten finns inga andra bra vinbutiker vad jag vet (dock några trevliga restauranger med B.Y.O., tex La Petit Auberge).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Åker över i Mars och är främst ute efter röd Bourgogne (2005 helst)...
Optimist där! Marknaden var väl i stort sett dammsugen på 2005or redan 2008? (Nu talar jag inte specifikt om Storbritannien, men det bör ha varit ett globalt fenomen.) Jag var för en del år sedan fascinerad över att jag flera år efter 2005orna var slut fortfarande kunde hitta 2002or (toppårgången före 2005) hos vissa specialvinhandlare.
 

Magikern

Medlem
Befinner mig i London just nu och har hunnit med att prova några viner.

Chateau Lamothe-Bergeron 2009 var överraskande bra tyckte jag. Bra valuta för pengarna.

På Sampler köpte jag Chateau Bas D´Aumelas 2010 från Languedoc. Mycket violer och svarta vinbär med underliggande mineral och kryddtoner. Lång och torr eftersmak. Mycket mint och violpastiller över vinet. Förvånansvärt lite tanniner men rätt komplext men det är tveksamt om de är värt 30 pund. Det lär nog inte utvecklas heller.

Provade även några viner på The Sampler bland annat Cos D´estournel 2003. Detta vinet hade jag höga förväntningar på men tyckte det smakade som ett 10 år gammalt Bordeauxvin från en utmärkt årgång och prismässigt strax under 500 sträcket. Mycket sammet och jord och klassiska Bordeauxtoner mindre tanniner än väntat. Väntade mig ett komplexare vin.

Skippade Mouton 90 som de hade som smakprov på The Sampler för 20 pund.

Vet inte om de hade varit värt pengarna? Blev lite besviken på Cos så jag skippade Mouton som jag trodde var lite ungt fortfarande men det är kanske värt att gå dit igen och testa?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Befinner mig i London just nu och har hunnit med att prova några viner.

Chateau Lamothe-Bergeron 2009 var överraskande bra tyckte jag. Bra valuta för pengarna.

På Sampler köpte jag Chateau Bas D´Aumelas 2010 från Languedoc. Mycket violer och svarta vinbär med underliggande mineral och kryddtoner. Lång och torr eftersmak. Mycket mint och violpastiller över vinet. Förvånansvärt lite tanniner men rätt komplext men det är tveksamt om de är värt 30 pund. Det lär nog inte utvecklas heller.

Provade även några viner på The Sampler bland annat Cos D´estournel 2003. Detta vinet hade jag höga förväntningar på men tyckte det smakade som ett 10 år gammalt Bordeauxvin från en utmärkt årgång och prismässigt strax under 500 sträcket. Mycket sammet och jord och klassiska Bordeauxtoner mindre tanniner än väntat. Väntade mig ett komplexare vin.

Skippade Mouton 90 som de hade som smakprov på The Sampler för 20 pund.

Vet inte om de hade varit värt pengarna? Blev lite besviken på Cos så jag skippade Mouton som jag trodde var lite ungt fortfarande men det är kanske värt att gå dit igen och testa?
Hängde inte riktigt med i din logik här?
A [skilt från] B
Ogillar A
Slutsats: B blir ointressant
 

Elvis

Medlem
Är det någon som har lite färska tips på vinaffärer i London? Jag ska dit i nästa vecka och vill gärna hitta någon affär med ett bra utbud av champagne och helst lite mer humana priser än Hedonism Wines...
 

Daniel A

Administratör
Är det någon som har lite färska tips på vinaffärer i London? Jag ska dit i nästa vecka och vill gärna hitta någon affär med ett bra utbud av champagne och helst lite mer humana priser än Hedonism Wines...

Är själv på snabbvisit i London (mån-tis) nästa vecka och tänkte inhandla lite pavor. Har ingen superkoll på bra vinaffärer, ärligt talat. Ingen aning om champagneutbud (eller humana priser), men jag brukar pallra mig till Berry Bros & Rudd samt The Sampler (den i South Kensington - inte besökt andra). Den förra har jag alltid upptäckt något nytt kul på råd från kunnig personal, och på den senare är det alltid kul att testa igenom ett gäng viner och sedan finns det alltid något intressant på hyllorna att plocka hem.

Det vill säga, typ samma som nämnts tidigare i tråden, fast färskare. ;) Besökt båda ett par gånger i år bara.
 

elfort

Vinös konsult
BBR besökte jag för några veckor sedan för att hämta ut mina lagrade viner. Mycket trevlig butik. Kan kombineras med en klippning och rakning på Truefitt & Hill samt en cigarr på JJ Fox. De ligger på snubbelavstånd från varandra.
image.jpeg
 

MarkusJ

Medlem
Liten bump på denna tråd. Ska till London på fredag - någon som sitter inne på lite updates? The Sampler och BBR känns ju givna. Är egentligen inte ute efter något speciellt, mest trevliga upplevelser. Prismässigt gissar jag att man inte direkt hittar så mycket fynd?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Liten bump på denna tråd. Ska till London på fredag - någon som sitter inne på lite updates? The Sampler och BBR känns ju givna. Är egentligen inte ute efter något speciellt, mest trevliga upplevelser. Prismässigt gissar jag att man inte direkt hittar så mycket fynd?
Hedonism Wines i Mayfair är värt ett besök om du vill ha en upplevelse. Har/hade kompletta vertikaler av exempelvis SQN och CdM som kan vara roliga att se. Finns även riktigt bra viner på glas.

Inte billigt men det gör ju samtidigt att det finns många roliga viner på hyllan.
 

Magikern

Medlem
Liten bump på denna tråd. Ska till London på fredag - någon som sitter inne på lite updates? The Sampler och BBR känns ju givna. Är egentligen inte ute efter något speciellt, mest trevliga upplevelser. Prismässigt gissar jag att man inte direkt hittar så mycket fynd?

Skriv gärna lite om The Sampler i Kensington om du skall dit. Deras smakprover var jättebra men sortimentet var begränsat när jag var där för några år sedan. Jag hoppas att de har mer intressanta grejer idag.
 
Toppen