Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbarer i Göteborg

widell

Medlem
Nu brinner det i knutarna.
Är i göteborg och blev akut sugen på lite roligare viner. Finns något som heter http://www.barrique.nu vägg i vägg med hotellet. Är det något att ha? Ingen vinlista på webben?

Vart ska jag gå, nära/på avenyn?
Gärna på glas så vi kan smaka lite diverse.

Tacksam för snabbt svar, sen kan Jimmy vaska tråden! :) :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinbarer i Göteborg

I mina ögon har du åtminstone tre alternativ:

- Barrique, som du redan hittat. Kolla vad de har för tema.
- Björns Bar
- Basements framficka
 

TEGE

Medlem
SV: Vinbarer i Göteborg

Vinbarer där man kan köpa vin /glas med bra utbud i Göteborg??
Någon?
 
SV: Vinbarer i Göteborg

TEGE skrev:
Vinbarer där man kan köpa vin /glas med bra utbud i Göteborg??
Någon?

La ihop en lite äldre tråd med din fråga TEGE. Finns säkert fler tips. Vi har ju en del Göteborgare på forumet
 

TEGE

Medlem
SV: Vinbarer i Göteborg

Anders Landström skrev:
La ihop en lite äldre tråd med din fråga TEGE. Finns säkert fler tips. Vi har ju en del Göteborgare på forumet

Sorry, skulle givetvis gjort en sökning på forumet innan. My bad.!
 
SV: Vinbarer i Göteborg

TEGE skrev:
Sorry, skulle givetvis gjort en sökning på forumet innan. My bad.!

Inga problem. Ett litet tips. Sök via Google så hittar du snabbare och lättare.

Två alternativ

1. Sök direkt på Google och ange site:www.finewines.se före ditt/dina sökord
2. Använd sökrutan längst upp till höger på första sidan av finewines.se. Välj Google från "pull down" menyn.

Finns inga sökmotorer som slår Google, inte ens de inbyggda.
 
SV: Vinbarer i Göteborg

TEGE skrev:
Vinbarer där man kan köpa vin /glas med bra utbud i Göteborg??

Själv brukar jag frekventera följande etablissemang:

Björns Bar (där har man också tillgång till hela vinlistan på Kock & Vin våningen ovanför)
Barrique (som tidigare nämnts, kolla in aktuellt tema)
Heaven 23 (har ett fokus på österrikiska viner, se alltid till att få prata med someliererna från restaurangavdelningen, även om du sitter i baren - det finns ofta helt andra flaskor öppnade än de som står på listan)
Dorsia (förmodligen bäst i stan på exklusivare viner på glas, de hade t.ex. Taittinger 2004 och Winston Churchill 1999 på glas senast jag var där)

Sedan finns ju också Avalon Hotel samt Norda Bar & Grill (som har ovanligt mycket från Oregon) på Hotel Post, men dit har jag inte lyckats ta mig än så jag är lite osäker på hur bra det glasvisa utbudet är.
 
Sv: Vinbarer i Göteborg

Björns Bar får nog aldrig ett besök av mig igen. Attityden där från personalen var tråkig och snorkig. Var rätt mycket folk där men inte allt för fullt. När vi kommer ner för trappan får vi direkt ett 'glatt' mottagande med ett kommentar liknande 'ni ser väl att det är fullt' . Att det är fullt förstår jag, att jag som kund möts av det som första tilltal förstår jag inte. Till saken hör att ett antal var på väg att gå. Men då jag har som princip att inte ge mina pengar till etablissemang som tycker att de själva är viktigare än sina kunder så vi gick vidare

Dorsia var speciellt det får man säga. Riktigt bra service, kitsch och Winston 1999 samt Louis Jadot 2004 vit Bourgogne (kommer inte ihåg läge men det var premier cru) blev betyget. Rekommenderas

Barrique hade bland annat DP 2003 och Gosset på glas. Också ett trevligt ställe mer personligt och riktigt bra personal.
 

Magikern

Medlem
SV: Vinbarer i Göteborg

Jag har varit på Björns bar och fick ett bra bemötande. Vinlistan med viner på glas var inte mycket att hurra för dock. Antar att man speciellt får säga till om man vill ha kock och vins lista.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinbarer i Göteborg

Håller helt med om Barrique som är klart trevligt ställe och med bra mat dessutom.
En annan ganska nyöppnad vinbar är Forsen & Öbergs Champagnebar (http://forssenoberg.com/) med fokus på champagne förstås och med smårätter att äta och ngn enstaka varmrätt har jag för mig.
 

kristerb

Medlem
SV: Vinbarer i Göteborg

Anders, trist att höra om Björns bar - brukar alltid vara toppen och mitt favoritställe när jag är i Göteborg. Hoppas det var ett olycksfall i arbetet.

Vi bodde på Dorsia förra helgen, vilket överdåd. Fantastisk service.

Kan också rekommendera ett besök på Forssén och Öberg - kul med en skumpabar i Göteborg. Knökfullt på fredagkvällen, goda ostron och smårätter. Champagne-listan, rätt mycket standardmärken, t ex Pierre Peters och André Clouet, men det blir säkert en längre lista vad det lider. Vi delade på en Jacquesson 735, deg mars 12, ung men god.
 
SV: Vinbarer i Göteborg

kristerb skrev:
Anders, trist att höra om Björns bar - brukar alltid vara toppen och mitt favoritställe när jag är i Göteborg. Hoppas det var ett olycksfall i arbetet.

Vi bodde på Dorsia förra helgen, vilket överdåd. Fantastisk service.

Kan också rekommendera ett besök på Forssén och Öberg - kul med en skumpabar i Göteborg. Knökfullt på fredagkvällen, goda ostron och smårätter. Champagne-listan, rätt mycket standardmärken, t ex Pierre Peters och André Clouet, men det blir säkert en längre lista vad det lider. Vi delade på en Jacquesson 735, deg mars 12, ung men god.

Under provningen jag deltog i på lördagen så var lokalbefolkningen ytterst förvånade att Barrique valde att ta emot mig. Är ju trots allt begåvad med fel dialekt. Björns Bar tick däremot högsta betyg för sin hantering av utsocknes .

Tack för tipset om Forssén och Öberg . Vi var lite sugna på ostron ett tag och hade gärna stilla den hungern.

chambertin skrev:
Håller helt med om Barrique som är klart trevligt ställe och med bra mat dessutom.
En annan ganska nyöppnad vinbar är Forsen & Öbergs Champagnebar (http://forssenoberg.com/) med fokus på champagne förstås och med smårätter att äta och ngn enstaka varmrätt har jag för mig.

Tack Chambertin. Som jag skrev till KristerB, blir nog ett besök där nästa gång. Har en stark önskan att besöka Fond så det kan bli i närtid
 
Toppen