Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

Stormsson

Medlem
Någon som har tips på
Böcker för att börja navigera sig inom världen av pinot noir?

Finns det någon bra bok som gått brett i termer av geografi eller bör man köpa böcker för olika regioner?
 

buteljen

Medlem
Någon som har tips på
Böcker för att börja navigera sig inom världen av pinot noir?

Finns det någon bra bok som gått brett i termer av geografi eller bör man köpa böcker för olika regioner?

in-search-of-pinot-noir.jpg


(dock 10 år gammal)
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Det börjar bli dags att se över önskelistan inför den kommande julen och vinlitteratur är ju alltid högintressant.

Jag skulle gärna ha någon bra bok om Piemonte med producentprofilen och kartor över byar och vingårdslägen, i stil med Inside Burgundy. Är det någon som har några bra tips?
 

buteljen

Medlem
Det börjar bli dags att se över önskelistan inför den kommande julen och vinlitteratur är ju alltid högintressant.

Jag skulle gärna ha någon bra bok om Piemonte med producentprofilen och kartor över byar och vingårdslägen, i stil med Inside Burgundy. Är det någon som har några bra tips?
Då är det väl dessa böcker du skall ha (finns två volymer tror jag)?
Copertina-draft3-small.jpg

" ...more than 200 maps with new details and layout
11 in-depth analyses of the individual townships
170 fact sheets on each MGA with NEW and MORE detailed descriptions
over 700 names explained and catalogued
(place names, brand names, historic zones)
  • TIRHD EDITION HIGHLIGHTS
  • COMPLETELY REVISED AND REWRITTEN
  • communal maps showing the distribution of the grape varieties
  • new MGA maps with stunning details and producers breakdown
  • vintage chart (expanded)
  • a detailed research on the first vintage produced for each MGA
  • more than 50 new producers added
  • more than 300 new wines added, included those to be released for the first time in the next 3 years
  • production data updated to the 2022 vintage"
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Då är det väl dessa böcker du skall ha (finns två volymer tror jag)?
Copertina-draft3-small.jpg

" ...more than 200 maps with new details and layout
11 in-depth analyses of the individual townships
170 fact sheets on each MGA with NEW and MORE detailed descriptions
over 700 names explained and catalogued
(place names, brand names, historic zones)
  • TIRHD EDITION HIGHLIGHTS
  • COMPLETELY REVISED AND REWRITTEN
  • communal maps showing the distribution of the grape varieties
  • new MGA maps with stunning details and producers breakdown
  • vintage chart (expanded)
  • a detailed research on the first vintage produced for each MGA
  • more than 50 new producers added
  • more than 300 new wines added, included those to be released for the first time in the next 3 years
  • production data updated to the 2022 vintage"

Jag har sett dem men förstår inte riktigt vad det är för skillnad på de två volymerna. Har du spanat in dem personligen?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur skiljer sig den här boken ifrån The Oxford Companion to Wine?
World Atlas of Wine 8th Edition
ser ut att vara från 2019 och The Oxford Companion to Wine – the 5th edition, är en helt ny version från 14 September 2023. Innehåller den kanske mest kartor och sånt?
The World Atlas of Wine är precis som namnet säger en vinatlas, med kartor och lite text, etikettbilder och andra bilder runtomkring. The Oxford Companion to Wine är en uppslagsbok. Båda har hängt med i olika upplagor i flera decennier och Jancis är inblandad i båda.
 

buteljen

Medlem
Jag har sett dem men förstår inte riktigt vad det är för skillnad på de två volymerna. Har du spanat in dem personligen?
Jag har bläddrat i dem. Trodde volym 2 var Barbaresco, men det visade sig att Barbaresco är en tredje bok. Barolo Volym 2 innehåller " the evolution of the Barolo region from the early 20th century until today."
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Jag har bläddrat i dem. Trodde volym 2 var Barbaresco, men det visade sig att det är en tredje bok. Barolo Volym 2 innehåller " the evolution of the Barolo region from the early 20th century until today."
Barbaresco har en egen volym, min är från maj 2016, osäker på om det kommit någon senare. Min Barolo är från mars 2015, dvs då den utgjordes av endast en volym.
 

Bastardo

Medlem
The World Atlas of Wine är precis som namnet säger en vinatlas, med kartor och lite text, etikettbilder och andra bilder runtomkring. The Oxford Companion to Wine är en uppslagsbok. Båda har hängt med i olika upplagor i flera decennier och Jancis är inblandad i båda.
Tack, vintomas!
Jag anade att det kunde vara på det viset. Skaffade nyligen den tjockare boken utan kartor och har varit mycket nöjd med den.
När jag inte är så extremt nördig av mig gällande vin, så kanske den andra boken är lite lite overkill för mig. :cool:
Eller jag kanske kan försöka hitta några källor om den, som visar lite av innehållet. Med rätt pris vore det kul att ha den också hemma, men först får de gärna komma med lite fräschare innehåll.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack, vintomas!
Jag anade att det kunde vara på det viset. Skaffade nyligen den tjockare boken utan kartor och har varit mycket nöjd med den.
När jag inte är så extremt nördig av mig gällande vin, så kanske den andra boken är lite lite overkill för mig. :cool:
Eller jag kanske kan försöka hitta några källor om den, som visar lite av innehållet. Med rätt pris vore det kul att ha den också hemma, men först får de gärna komma med lite fräschare innehåll.
Tja, på Amazon kan du titta på några sidor.
 
Toppen