Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker

merlotsmile

Medlem
Tycker du skall köpa boken "VIN - vinets grunder" som ovan nämnde Anders Öhman har översatt till svenska. Den är skriven av Filip Verheyden, som ger ut kultvinmagasinet Tong Magazine.
VIN - Vinets grunder
Det finns idag ingen bok om vin som samlar all grundläggande kunskap på ett tydligt, lättläst och välstrukturerat sätt. Boken är handplockad för den svenska marknaden och översatt av vinutbildaren Anders Öhman som är vd för Gustibus Wine & Spirits Academy där boken kommer användas i sommelierutbildningen.

Boken är uppdelad i fyra större avsnitt som vart och ett består av korta, komprimerade texter som innehåller all den information som behövs för att förstå vin. Varje text åtföljs av ett vackert färgfoto som tydligt illustrerar ämnet.De fyra delarna är:

Hur man dricker vin
Vin och mat
Vingården
Så gör man vin

Grundidén med denna bok är att sprida riktig kunskap baserad på professionellt kunnande och vetenskaplig grund. Boken är avsedd både för den vetgirige nybörjaren och för finsmakaren som söker djupare kunskap. Den är uppbyggd på ett sådant sätt att man kan hoppa fram och tillbaka och fördjupa sig i de ämnen man vill, samtidigt som vinkunskaperna växer utan att du tänker på det. Boken har en exklusiv känsla med en raffinerad och sparsmakad formgivning och pryder sin plats i bokhyllan eller på soffbordet.

Författaren Filip Verheyden är en världsledande kännare av vin och gastronomi, och utgivare av den internationellt hyllade vintidningen TONG Magazine. Han har även skrivit flertalet hyllade böcker om mat.

Här finns smakprov på några kapitel ur boken:

Vad är vin? http://ohmansmatovin.com/2013/05/23/vin-vad-ar-vin/

Vinstocken http://ohmansmatovin.com/2013/05/25/vin-vinstocken/

Ungt eller moget vin? http://ohmansmatovin.com/2013/05/31/vin-ungt-eller-moget-vin/

Vin och mat http://ohmansmatovin.com/2013/06/02/vin-vin-och-mat/


Titel: Vin : vinets grunder
Originaltitel Wine
Författare: Filip Verheyden, Romana Eschensperger, Fiona Morrison
Förlag: Bokfabriken
Bandtyp: Inbunden
ISBN: 9789187301001
Antal sidor: 286
Översättare: Anders Öhman
Releasedatum: 2013-06-24
Upplaga: 1
Finns på vinetoglaset.se som Anders fru driver, så köp den där :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Där satt den! Tack för tipset :) En sån blev det!
Har hört att den boken är kass om man är ute efter kartor (bra förövrigt), men om du även kombinerar med vinbibeln...
Eller varför inte Atlas över världens viner av Hugh Johnson och Jancis Robinson, bra och grundläggande om druvor och vinmakning och sedan alla dessa kartor, jag älskar kartor :rolleyes:
...så har du det mesta du behöver. :)
 

merlotsmile

Medlem
Beställde just den här boken :):
http://www.bokus.com/bok/9780226014692/land-and-wine/
For centuries, France has been the world's greatest wine-producing country. Its wines are the global gold standard, prized by collectors, and its winemaking regions each offer unique tasting experiences, from the spice of Bordeaux to the berry notes of the Loire Valley. Although grape variety, climate, and the skill of the winemaker are essential in making good wine, the foundation of a wine's character is the soil in which its grapes are grown. Who could better guide us through the relationship between the French land and the wine than a geologist, someone who deeply understands the science behind the soil? Enter scientist Charles Frankel.

In Land and Wine, Frankel takes readers on a tour of the French winemaking regions to illustrate how the soil, underlying bedrock, relief, and microclimate shape the personality of a wine. The book's twelve chapters each focus in depth on a different region, including the Loire Valley, Alsace, Burgundy, Champagne, Provence, the Rhone Valley, and Bordeaux, to explore the full meaning of terroir. In this approachable guide, Frankel describes how Cabernet Franc takes on a completely different character depending on whether it is grown on gravel or limestone; how Sauvignon yields three different products in the hills of Sancerre when rooted in limestone, marl, or flint; how Pinot Noir will give radically different wines on a single hill of Burgundy as the vines progress upslope; and how the soil of each chateau in Bordeaux has a say in the blend ratios of Merlot and Cabernet-Sauvignon.

Land and Wine provides a detailed understanding of the variety of French wine as well as a look at the geological history of France, complete with volcanic eruptions, a parade of dinosaurs, and a menagerie of evolution that has left its fossils flavoring the vineyards. Both the uninitiated wine drinker and the informed gourmand will find much to savor in this fun guide that Frankel has spiked with anecdotes about winemakers and historic wine enthusiasts-revealing which kings, poets, and philosophers liked which wines best-while offering travel tips and itineraries for visiting the wineries today.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tycker du skall köpa boken "VIN - vinets grunder" som ovan nämnde Anders Öhman har översatt till svenska. Den är skriven av Filip Verheyden, som ger ut kultvinmagasinet Tong Magazine.

Finns på vinetoglaset.se som Anders fru driver, så köp den där :)

Nu har jag plöjt igenom alla sidor i boken! Den var mycket bra!

Välskriven, bra strukturerad, mycket intressanta bilder som ger en tydlig uppfattning.

Tack för tipset, riktigt bra!

Nu ska jag börja läsa "Stora boken om VIN" skriven av Marnie Old. Impulsköp för några veckor sen. Ingen aning om den kommer att vara bra eller ej, men den såg rolig och lättläst ut. Kanske inte blir lika informativ som Öhmans bok, men väl värt ett försök.

Jag tar gärna emot fler förslag om ni har några. Jag föredrar att läsa på svenska!
 

Cavan

Medlem
Börjar i morgon på distanskursen Dryckeskunskap 2 på Grythyttan och en av tre examinationsuppgifterna är att skriva en uppsats om antingen Alsace, Mosel, Bordeaux eller Barolo. Det lutar åt Barolo, men jag hittar inte speciellt mycket litteratur om Barolo - har ni några tips?
 

Magikern

Medlem
Eftersom det finns en tråd om vintidningar får jag väl starta en om vinböcker. Vilken är din favorit?

Min är Hugh Johnsons eminenta "Vin genom tiderna", en lysande skildring av vinets historia som fängslar och underhåller. Jag har läst mitt ex så mycket att pärmarna börjar släppa...

Undrar om han korrigerat lite sakfel från Stora Vinboken i denna.

Ett citat från Stora Vinboken är " 4 eller 5 år är en respektable ålder när det gäller Pomerol även när det rör sig om ett bra år"
Då menar han även toppvinerna som Petrus, det är inte enbart de billigaste han syftar på.

Man kunde nog redan när boken skrevs ifrågasätta om toppviner från Pomerol är goda redan efter 4-5 år.

Fast smaken är ju olika, en del älskar säkert Petrus 2010 redan nu.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag läst klart Marnie Olds bok "Stora boken om vin".
Mycket bra! Enkel uppbyggnad och logiska förklaringar. Kapitel efter kapitel som byggde vidare på kunskapen från tidigare nämnda områden. Stark köprekommendation om man inte redan kan så mycket om vin!

Nu blir det att försöka komma på något nytt, som ett mellanalternativ innan jag vill djupdyka. Jag vill inte ha allt för komplicerat, då blir jag uttråkad.
Några fler tips?
 

Daniel A

Administratör
Jag har ett boktips för de som är intresserade av samtliga aspekter av vinets värld.

Phylloxera - How Wine was Saved for the World, av Christy Campbell
Det är en redogörelse av vinlusens intrång i Frankrike under slutet av 1800-talet. Jag skulle nog beskriva den som en vetenskapshistorisk detektivskildring. Fokus ligger på vetenskapsmän och vinbönders jakt på förståelse och fram för allt lösningar. Allt snyggt skrivet (inte för akademiskt, inte för oakademiskt), med lagom mycket övergripande info om dåtidens vinindustri. Härligt insnöad bok! Mycket trevlig läsning, tyckte jag. Sannolikt lite väl smalt ämne och fokus för många, dock. Krävs nog lite vetenskapshistoriskt intresse (biologers metoder på 1800-talet var... spännande).

Här har ni lite exempel på "bekämpningsmedel" som testades mot vinlusen, utan framgång: "diluted petroleum, heavy oil, coal tar, 'black soap', arsenical acid, phenic acid, salt of copper, 'oil of cade', infusions of tobacco and mustard, aloes and walnut leaves" (s.53)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag vann Håkan Larssons bok i en tävling och tyckte faktiskt att den var rätt bra! Grundläggande, men inte alltför simpel.

Jag läste första tjugo sidorna på Håkan Larssons bok, sen gav jag upp! :p Kanske tar tag i det lite senare. Den andra boken från Marnie Old tyckte jag var väldigt bra!
 

Zmirc

Medlem
Efter att ha läst Kerin O'Keefes bok "Barolo and Barbaresco – The King and Queen of Italian Wine" (utgiven 2014) tänkte jag att en kort recension kan vara av intresse. Jag är själv entusiastisk över Nebbiolo men nybörjare både drick- och kunskapsmässigt.

Boken är uppdelad i två delar där den första handlar om vinernas historia, Nebbiolos speciella förutsättningar i dessa delar av Piemonte, de så kallade Barolokrigen mellan traditionalister och modernister, samt de olika växtplatserna, crus. Dessa cirka 50 sidor ger en bra introduktion till området även om partierna om jordmåner var läsmässigt torra som sand.

Resterande 250 sidor (cirka) utgörs av genomgångar av byar och producenterna som håller till där. O'Keefe proklamerar tidigt sin fäbless för traditionella vinmakare och detta har styrt urvalet. Boken är således ingen encyklopedisk genomgång men även vissa modernister får goda omdömen. Noterbart är att O'Keefe har kritiserats för att ha utelämnat framstående producenter från boken, till exempel Vietti.

Jag tycker att bokens styrka framför allt ligger i beskrivningarna av vinmakarna och deras metoder. Av särskilt intresse finner jag information om hur producenterna har ändrat sig över tid och tänker kring de kommande åren. Man kan till exempel läsa att Albino Rocca planerade att helt sluta med franska barriques till förmån för stora slavonska ekfat från och med 2012 för sin Barbaresco Ronchi – intressant att veta när just denna årgång släpptes nyligen på Systembolaget.

O'Keefe skriver också en hel de om producenternas användning av bekämpningsmedel, att en del odlar ekologiskt med mera. Men när det gäller andra nämner hon inte ett ord om detta vilket lämnar läsaren lite undrande om dessa producenter står med skyddande helkroppsdräkter och besprutar odlingarna dagarna i ända.

För varje vinfirma finns några provningsnoteringar från nyligen provade årgångar samt i några fall noteringar från äldre årgångar. Poäng delas inte ut. Författaren ger anvisningar för när vinerna ska drickas samt en årgångsgenomgång i slutet av boken. O'Keefe verkar inte anse att vinerna behöver lagras särskilt länge innan de är drickfärdiga. Hennes åsikt att årgång 2008 är klar att dricka har nog fått en och annan fantast av vällagrad Barolo och Barbaresco att höja på ögonbrynen någon decimeter.

O'Keefe är en duglig skribent men ingen stor stilist. Någon redaktör hade behövt begränsa användandet av till exempel ordet eponymous samt uttrycken "one of the most celebrated crus" och "the firm's calling card", för att nämna några fraser som återkommer för ofta i boken.

Repetition är också ett problem när det gäller vissa historiebeskrivningar. Några förlopp berättas först i den inledande delen av boken, sedan i de inledande partierna om byarna i del två och sedan ännu en gång i producentbeskrivningarna. Det funkar om man använder boken som ett uppslagsverk men blir tröttsamt om man läser den i ett nafs.

Okej, det kanske inte blev en särskilt kort recension till slut… Men avslutningsvis vill jag säga att boken är läsvärd, speciellt för nybörjare. Konkurrensen från andra relativt nyutgivna böcker om ämnet verkar dessutom vara i princip obefintlig. Det får bli tre nebbiolodruvor av fem möjliga i betyg.
 

chambertin

Medlem
Efter att ha läst Kerin O'Keefes bok "Barolo and Barbaresco – The King and Queen of Italian Wine" (utgiven 2014) tänkte jag att en kort recension kan vara av intresse. Jag är själv entusiastisk över Nebbiolo men nybörjare både drick- och kunskapsmässigt.

Boken är uppdelad i två delar där den första handlar om vinernas historia, Nebbiolos speciella förutsättningar i dessa delar av Piemonte, de så kallade Barolokrigen mellan traditionalister och modernister, samt de olika växtplatserna, crus. Dessa cirka 50 sidor ger en bra introduktion till området även om partierna om jordmåner var läsmässigt torra som sand.

Resterande 250 sidor (cirka) utgörs av genomgångar av byar och producenterna som håller till där. O'Keefe proklamerar tidigt sin fäbless för traditionella vinmakare och detta har styrt urvalet. Boken är således ingen encyklopedisk genomgång men även vissa modernister får goda omdömen. Noterbart är att O'Keefe har kritiserats för att ha utelämnat framstående producenter från boken, till exempel Vietti.

Jag tycker att bokens styrka framför allt ligger i beskrivningarna av vinmakarna och deras metoder. Av särskilt intresse finner jag information om hur producenterna har ändrat sig över tid och tänker kring de kommande åren. Man kan till exempel läsa att Albino Rocca planerade att helt sluta med franska barriques till förmån för stora slavonska ekfat från och med 2012 för sin Barbaresco Ronchi – intressant att veta när just denna årgång släpptes nyligen på Systembolaget.

O'Keefe skriver också en hel de om producenternas användning av bekämpningsmedel, att en del odlar ekologiskt med mera. Men när det gäller andra nämner hon inte ett ord om detta vilket lämnar läsaren lite undrande om dessa producenter står med skyddande helkroppsdräkter och besprutar odlingarna dagarna i ända.

För varje vinfirma finns några provningsnoteringar från nyligen provade årgångar samt i några fall noteringar från äldre årgångar. Poäng delas inte ut. Författaren ger anvisningar för när vinerna ska drickas samt en årgångsgenomgång i slutet av boken. O'Keefe verkar inte anse att vinerna behöver lagras särskilt länge innan de är drickfärdiga. Hennes åsikt att årgång 2008 är klar att dricka har nog fått en och annan fantast av vällagrad Barolo och Barbaresco att höja på ögonbrynen någon decimeter.

O'Keefe är en duglig skribent men ingen stor stilist. Någon redaktör hade behövt begränsa användandet av till exempel ordet eponymous samt uttrycken "one of the most celebrated crus" och "the firm's calling card", för att nämna några fraser som återkommer för ofta i boken.

Repetition är också ett problem när det gäller vissa historiebeskrivningar. Några förlopp berättas först i den inledande delen av boken, sedan i de inledande partierna om byarna i del två och sedan ännu en gång i producentbeskrivningarna. Det funkar om man använder boken som ett uppslagsverk men blir tröttsamt om man läser den i ett nafs.

Okej, det kanske inte blev en särskilt kort recension till slut… Men avslutningsvis vill jag säga att boken är läsvärd, speciellt för nybörjare. Konkurrensen från andra relativt nyutgivna böcker om ämnet verkar dessutom vara i princip obefintlig. Det får bli tre nebbiolodruvor av fem möjliga i betyg.
Bra, informativ recension. Tack !
 
Toppen