Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker

Mysonoxen

Medlem
Eftersom det finns en tråd om vintidningar får jag väl starta en om vinböcker. Vilken är din favorit?

Min är Hugh Johnsons eminenta "Vin genom tiderna", en lysande skildring av vinets historia som fängslar och underhåller. Jag har läst mitt ex så mycket att pärmarna börjar släppa...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinböcker

Sinnessjuk som man är så håller jag nog Oxford som den bästa och även a history of wine som nämnts redan.
 

R.P

Medlem
SV: Vinböcker

Hoppas jag inte blir lynchad nu men Parker´s Wine Buyer´s Guide tycker jag är ett bra uppslagsverk när man är ute på okänt vatten.

edit: kul tråd f ö, roligt att få förslag på bra vinlitteratur. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinböcker

R.P skrev:
Hoppas jag inte blir lynchad nu men Parker´s Wine Buyer´s Guide tycker jag är ett bra uppslagsverk när man är ute på okänt vatten.

edit: kul tråd f ö, roligt att få förslag på bra vinlitteratur. :)

Ha! Du och Krug88 kan bilda en liten klubb. Han kan ligga och läsa PWBG i timmar och dregla över vinbeskrivningar... Jag har försökt låna ut lite riktiga böcker till honom Som Pauline Réages "Berättelsen om O", men han vägrar läsa dessa kvalitativa värk ( ;D ) och fortsätter att greppa den feta advokaten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinböcker

Parker, om man vill få nån (en sin egen, om man har nån) annans uppfattning om ett vin!
 

R.P

Medlem
SV: Vinböcker

magnum skrev:
Parker, om man vill få nån (en sin egen, om man har nån) annans uppfattning om ett vin!

Jovisst, det är sant, men dom är ändå underhållande. :)
 

anders

Medlem
SV: Vinböcker

Vill man ha tung(!) litteratur så kan jag rekommendera Vin av Andre Domine. Köpte den på bokrean för tror det var 149 spänn. Över 900 sidor. Somnar man med den på bröstet kommer man vakna abrupt med ett brutet näsben...
 

Krug88

Medlem
SV: Vinböcker

Krug skrev:
Ha! Du och Krug88 kan bilda en liten klubb. Han kan ligga och läsa PWBG i timmar och dregla över vinbeskrivningar... Jag har försökt låna ut lite riktiga böcker till honom Som Pauline Réages "Berättelsen om O", men han vägrar läsa dessa kvalitativa värk ( ;D ) och fortsätter att greppa den feta advokaten.
Var inte det den där sadistboken du försökte få mig att läsa?
Tror jag orkade med 40 sidor, stod inte ett ord om vin någonstans...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinböcker

Sadistbok? Nej, nej! Det är en bok om att göra allt för den man älskar. Sen att "allt" i det här fallet kanske inte var helt kosher varje gång... Och du har rätt. Inga viner, men jag trodde att du skulle kunna hantera 120 sidor utan vin...
 

Keen

slan
SV: Vinböcker

anders skrev:
Vill man ha tung(!) litteratur så kan jag rekommendera Vin av Andre Domine. Köpte den på bokrean för tror det var 149 spänn. Över 900 sidor. Somnar man med den på bröstet kommer man vakna abrupt med ett brutet näsben...


Har den också, inte direkt nåt man tar med och läser på bussen ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Vinböcker

Richard Juhlin Champagne Guide släpptes på Akademibokhandeln igår, och jag har precis köpt ett exemplar. Som jag skrev i min reseberättelse från Champagne är det här en uppdaterad version av 4,000 Champagnes, men i A5-format. Provningsanteckningarna är komprimerade så att man för äldre viner bara får reda på betyg, inget annat. Vad som är helt nytt är en resesektion med tips om hotell, restauranger och annat i Champagne. Mycket trevlig läsning och för mig som ibland läst 4,000 Champagnes i sängen uppskattas det nya formatet. :)
 

Arvid

Medlem
SV: Vinböcker

Som andra redan nämnt, The Story of Wine av Hugh Johnson. Antagligen den bästa vinboken som finns.

Annars skattar jag Wine Science av Jamie Goode väldigt högt. Det är skönt när knoppar brister. Myt- och ignoransknoppar det vill säga. Den har svarat på så mycket frågor när det gäller vin, och ställt ännu fler.

När det gäller rena, världsomspännande "läroböcker" så tycker jag mest om Hugh Johnsons vinatlas. André Dominés bok tycker jag är riktigt usel, även om jag har den. Mycket faktafel, för att inte nämna trista språkfel.

Juhlins champagneböcker tycker jag också är riktigt torra historier. Lite bra bakgrundsinfo, men väldigt intetsägande tastingnotes, och då de fyller majoriteten av böckerna så skippar jag. Har någon några bra kommentarer till Tom Stevensons bok? Den skall tydligen komma i reviderad upplaga inom den närmsta tiden.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinböcker

Väcker liv i den här gamla tråden igen, för jag köpte nyligen en alldeles utmärkt bok om champagne som jag vill rekommendera: The Finest Wines of Champagne av Michael Edwards. Den är inte lika fokuserad på provningsanteckningar som Juhlins böcker utan fokuserar i stället på historien, champagnehusen, odlarna och vinmakarna. Om man, som många här i forumet, gillar champagne så är den här boken ett måste.
 
SV: Vinböcker

Elvis skrev:
Väcker liv i den här gamla tråden igen, för jag köpte nyligen en alldeles utmärkt bok om champagne som jag vill rekommendera: The Finest Wines of Champagne av Michael Edwards. Den är inte lika fokuserad på provningsanteckningar som Juhlins böcker utan fokuserar i stället på historien, champagnehusen, odlarna och vinmakarna. Om man, som många här i forumet, gillar champagne så är den här boken ett måste.
Kan bara hålla med Elvis här, riktigt bra bok, Tror att den är slut i Sverige men går nog att köpa via Amazon. En annan bok som rekommenderas är Champagnebibelen av Mads Rudolf. Den är väldigt personligt skriven men kräver naturligtvis att man har lite koll på danskan.
 
SV: Vinböcker

Har ni något förslag på bra litteratur att ge till en person som initalt ska utbilda sig till bartender men vill gå vidare mot en bredare sommelierutbildning längre fram. Så gärna något som täcker grunderna kring dryckerhantering och kanske något som inspierar till vidare "stordåd"
 
Toppen