Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbrunch i nostalgins tecken.

Som en del av er vet så spenderade jag en hel del tid på Eriks Vinbar. Fortfarande, enligt min mening, Sveriges genom tiderna bästa vinbar. Förstå mig inte fel, älskar många av de nya , Folii och många andra, hänger ofta på Djuret men Eriks Vinbar hade något speciellt, ett vardagsrum borta från hemmet.

En tradition som Eriks Vinbar hade var årsavslutet där vinbaren stängde, en söndag i december. En tradition för mig var att bjuda på brunch innan vi gick till vinbaren (vilken öppnade runt 4)

Då Eriks Vinbar inte längre finns beslöt vi att i år utöka brunchen, bjuda personer som är oss närstående och helt enkelt köra en vinbar hemma kombinerat med brunch. För att efterlikna en vinbar var alla viner prissatta. Dock var valutan monopolpengar vilket alla fick då de anlände. Tricket var att välja de man ville dricka för de "pengar" man förfogade över.

Vi körde även två auktioner, där man fick bjuda på glas med vinet i fråga ( Keller Abts-E 2010 och DRC Échezeaux 2011) samt ett vinlotteri ( Savart L'Année 2011)

Ska skriva lite anteckningar men viner som för mig stack ut var Keller Abts-E 2010, Rudi Pichler Grüner Veltliner Wösendorfer Hochrain 2009 ( varför köpte jag inte fler av denna), Comtes de Champagne 2002, Roberto Voerzio Barolo Riserva 10 anni Fossati Case Nere 2004 och Patrice Rion Grand Cru Charmes-Chambertin 2005.
 

Attachments

  • 2019-12-15-d.pdf
    259,2 KB · Visningar: 359

Jos

Medlem
Kul upplägg!

Tror det är svårt för någon ny att fylla tomrummet om de inte har tillgång till en "gammal vinkällare" då de också handlar om valet att dricka på vinbaren alt. med polare hemma. När priserna har stuckit som de gjort sista tiden kan det ibland bli svårmotiverat att betala de nya priserna gånger 3,4 eller tom 5 ibland som vissa sätter.

Du nämnde Folii som exempel och det är ju en supertrevlig vinbar men även de kan ha helt galna priser ibland vilket gör att det blir mindre kul. T.ex. 2013 Roederer Rosé på Folii för 3200 SEK som jag har svårt att se att någon alls skulle kunna köpa in och se helt glad ut även om den är kanonbra... Möjligtvis glad och ledsen på samma gång i så fall:
main-qimg-633fd6759a8459110401d4b8713242ab
 

gece

Man vänjer sig.
Ja, Eriks saknar jag också, gör nästan ont i hjärtat att se menyn.

Fritidsgårdskänslan, vinutbudet, räkmackorna... ingen har riktigt den känslan.

När vi pratar ledsamheter vill jag passa på att rikta en tanke till 19 Glas som stänger idag.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som en del av er vet så spenderade jag en hel del tid på Eriks Vinbar. Fortfarande, enligt min mening, Sveriges genom tiderna bästa vinbar. Förstå mig inte fel, älskar många av de nya , Folii och många andra, hänger ofta på Djuret men Eriks Vinbar hade något speciellt, ett vardagsrum borta från hemmet.

En tradition som Eriks Vinbar hade var årsavslutet där vinbaren stängde, en söndag i december. En tradition för mig var att bjuda på brunch innan vi gick till vinbaren (vilken öppnade runt 4)

Då Eriks Vinbar inte längre finns beslöt vi att i år utöka brunchen, bjuda personer som är oss närstående och helt enkelt köra en vinbar hemma kombinerat med brunch. För att efterlikna en vinbar var alla viner prissatta. Dock var valutan monopolpengar vilket alla fick då de anlände. Tricket var att välja de man ville dricka för de "pengar" man förfogade över.

Vi körde även två auktioner, där man fick bjuda på glas med vinet i fråga ( Keller Abts-E 2010 och DRC Échezeaux 2011) samt ett vinlotteri ( Savart L'Année 2011)

Ska skriva lite anteckningar men viner som för mig stack ut var Keller Abts-E 2010, Rudi Pichler Grüner Veltliner Wösendorfer Hochrain 2009 ( varför köpte jag inte fler av denna), Comtes de Champagne 2002, Roberto Voerzio Barolo Riserva 10 anni Fossati Case Nere 2004 och Patrice Rion Grand Cru Charmes-Chambertin 2005.
Kul upplägg! Hur mycket cash fick man och var det någon desperat som ville betala kontant i slutet?:D

Har Lasse & Hasse en solera? Till mig var Jerome franskt tydlig med att det var en perpetuelle reserve, eller har de två olika?

Dom Pèrignon 79!? Antar att det var 76.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har Lasse & Hasse en solera? Till mig var Jerome franskt tydlig med att det var en perpetuelle reserve, eller har de två olika?
Perpétuelle réserve är väl bara fransosiska för solera, som ju brukar användas som begrepp för de flesta former av batchvis årgångsblandning där man aldrig tömmer tanken helt? Möjligen kan man, om man är petig, vilja skilja på om man har allt i en tank eller blandar i flera steg mellan fat i flera våningar, som är brukligt i sherry (mer fullständigt namn "solera och criadera").
 
Trådskapare
A
Kul upplägg! Hur mycket cash fick man och var det någon desperat som ville betala kontant i slutet?:D

Har Lasse & Hasse en solera? Till mig var Jerome franskt tydlig med att det var en perpetuelle reserve, eller har de två olika?

Dom Pèrignon 79!? Antar att det var 76.

Det ska vara en 1982, en del fel i listan som jag ändrat i efterhand men missade den,.

PI, när jag drack den första gången, från faten där den är lagrad, blev av Jeromes pappa presenterad som en Solera (dosage kommer för övrigt från en provning på Grappe där vi drack vinet med olika dosage och kom fram till att runt 3 var lagom, vilket gav namnet).

Summan alla fick var 5100 monopolpengar (MP). Vi hade förutom listan också ett lotteri (pris 20 MP per lott) med ett glas av Savart 2011 som pris och två auktioner (blinda med Keller och DRC). Regeln var att man inte fick ge andra pengar (vilket naturligtvis bröts av en person som började ta av sin frus). Under kvällen blev jag erbjuden många personliga tjänster för extra pengar :). Intressant är att alla direkt gick på saker som Selosse, Comtes, Cristal. Männen brände pengarna betydligt snabbare än kvinnorna vilket gynnande de sistnämnda i auktionen.

Gav möjlighet att tjäna lite pengar om man hjälpte till med att plocka undan etc vilket var väldigt lättsålt :)
 
Last edited:
Toppen