Vinbutiker i Berlin

Diskussion i 'Resor' startad av Speedo77, 10 december 2013.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

En av forumets mest vana berlinresenärer är @MartinE. Har du tur har han eller någon annan lite tips. :)

2. MartinE

MartinE Medlem

Bästa ställe att köpa klassiska viner från gamla världen är helt klart vinavdelningen på Galleria Kaufhof på Alexanderplatz (Mitte). Vinavdelningen på Karstadt på Kurfürstendamm (Charlottenburg) är ett bra alternativ för tyska viner. Ett annat trevligt alternativ, litet men med förhållandevis bred inriktning och kunnig ägare, är Planet Wein vid Gendarmenmarkt (Mitte)!

När det gäller vinbarer är Weinbar Rutz fortfarande en av mina absoluta favoriter, även om den bärande kraften i form av Billy Wagner lämnat sedan länge (och öppnat Nobelhart & Schmutzig)! Annars Cordobar (Mitte) för österrikiskt/tyskt eller Ottrorink (Kreuzberg) för primärt tyska viner på glas. Trevliga naturviner hittar du bl a på Wild Things och Jaja i Neukölln!

Du hittar en del om ovanstående samt en del annat, som förhoppningsvis fortfarande är aktuellt, på min kära, gamla Berlinblogg: http://10243berlin.blogspot.se/search/label/vin

Här hittar du för övrigt en fin gammal tråd om Berlin: https://www.finewines.se/threads/vinbutiker-i-berlin.2443/

Kanske t o m läge att slå ihop dessa båda trådar, @Mattias Schyberg ?

Last edited: 7 januari 2018
    Martin Hansson, Mats, thunberg och 3 andra gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Done!

MartinE gillar detta.
  4. Alex

Alex Medlem

Toppen! Tack för alla fina tips
    Ska även kika in på länkarna

5. Trydebull

Trydebull Medlem

Jaha! Slog några sökningar, landade i den här tråden och hittade precis allt jag letade efter för veckan. Ffa @MartinE har ju hållt liv i tråden under fem-sex år:) Kommer att hinna med lite Alexanderplatz om inget oförutsett händer.

Hittade allt, utom möjligtvis flygplatsen - är det värt att spara platsen i handbagaget för taxfree? Någon som lyft därifrån i närtid?

6. MartinE

MartinE Medlem

Vilken av flygplatserna flyger du ifrån? Eller förresten, det spelar ingen roll... Det blir samma svar ändå: Nej! Berlins flygplatser är över huvud taget ganska trista platser. Du hittar roligare och bättre prissatta flaskor på exempelvis Ullrich (livsmedelsbutik under spåren vid Bahnhof Zoologischer Garten i Charlottenburg).

Men Berlin är fantastiskt. Trevlig resa!

7. Trydebull

Trydebull Medlem

Faktum är att jag inte bestämt mig för Tegel eller Schönefeld men då verkar det ju inte spela någon större roll...

Tack. Jobb naturligtvis, men borde åka privat i närtid. Har inte varit i Berlin på 15 år utanför jobb och då ser man ju ändå nästan bara flygplats, konferens- och hotellrum...

Dela sidan