Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbutiker i Berlin

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska åka på en Berlin Weekend om några veckor. Så jag skulle behöva era tips på vinbutiker och vinbarer. Denna resa är vi nog inte ute efter att köpa så mycket toppviner hem till källaren utan främst är tanken att prova/köpa lite annourlunda spännande viner.
Kanske lite naturviner eller något rött från teneriffa, så ja det behöver heller inte vara mer spännande än så. Bara det är några nyheter för oss på vinlistan.
Vad har ni för tips? :)
En av forumets mest vana berlinresenärer är @MartinE. Har du tur har han eller någon annan lite tips. :)
 

MartinE

Medlem
Jag ska åka på en Berlin Weekend om några veckor. Så jag skulle behöva era tips på vinbutiker och vinbarer. Denna resa är vi nog inte ute efter att köpa så mycket toppviner hem till källaren utan främst är tanken att prova/köpa lite annourlunda spännande viner.
Kanske lite naturviner
Bästa ställe att köpa klassiska viner från gamla världen är helt klart vinavdelningen på Galleria Kaufhof på Alexanderplatz (Mitte). Vinavdelningen på Karstadt på Kurfürstendamm (Charlottenburg) är ett bra alternativ för tyska viner. Ett annat trevligt alternativ, litet men med förhållandevis bred inriktning och kunnig ägare, är Planet Wein vid Gendarmenmarkt (Mitte)!

När det gäller vinbarer är Weinbar Rutz fortfarande en av mina absoluta favoriter, även om den bärande kraften i form av Billy Wagner lämnat sedan länge (och öppnat Nobelhart & Schmutzig)! Annars Cordobar (Mitte) för österrikiskt/tyskt eller Ottrorink (Kreuzberg) för primärt tyska viner på glas. Trevliga naturviner hittar du bl a på Wild Things och Jaja i Neukölln!

Du hittar en del om ovanstående samt en del annat, som förhoppningsvis fortfarande är aktuellt, på min kära, gamla Berlinblogg: http://10243berlin.blogspot.se/search/label/vin

Här hittar du för övrigt en fin gammal tråd om Berlin: https://www.finewines.se/threads/vinbutiker-i-berlin.2443/

Kanske t o m läge att slå ihop dessa båda trådar, @Mattias Schyberg ?
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Jaha! Slog några sökningar, landade i den här tråden och hittade precis allt jag letade efter för veckan. Ffa @MartinE har ju hållt liv i tråden under fem-sex år:) Kommer att hinna med lite Alexanderplatz om inget oförutsett händer.

Hittade allt, utom möjligtvis flygplatsen - är det värt att spara platsen i handbagaget för taxfree? Någon som lyft därifrån i närtid?
 

MartinE

Medlem
Hittade allt, utom möjligtvis flygplatsen - är det värt att spara platsen i handbagaget för taxfree?
Vilken av flygplatserna flyger du ifrån? Eller förresten, det spelar ingen roll... Det blir samma svar ändå: Nej! Berlins flygplatser är över huvud taget ganska trista platser. Du hittar roligare och bättre prissatta flaskor på exempelvis Ullrich (livsmedelsbutik under spåren vid Bahnhof Zoologischer Garten i Charlottenburg).

Men Berlin är fantastiskt. Trevlig resa!
 

Trydebull

Medlem
Vilken av flygplatserna flyger du ifrån?
Faktum är att jag inte bestämt mig för Tegel eller Schönefeld men då verkar det ju inte spela någon större roll...

Men Berlin är fantastiskt. Trevlig resa!
Tack. Jobb naturligtvis, men borde åka privat i närtid. Har inte varit i Berlin på 15 år utanför jobb och då ser man ju ändå nästan bara flygplats, konferens- och hotellrum...
 

Emvima

Medlem
Många bra tips i denna tråd, tack! Åker till Berlin ikväll, Rammstein på söndag. Någon som varit i Berlin/Tyskland nyligen och vet om och vad för restriktioner dom har kvar där nere?
 

Vingubben

Medlem
Många bra tips i denna tråd, tack! Åker till Berlin ikväll, Rammstein på söndag. Någon som varit i Berlin/Tyskland nyligen och vet om och vad för restriktioner dom har kvar där nere?
Var på mässa nyligen och inga restriktioner vad jag kunde se. Det enda som märktes var munskydd i kollektivtrafiken.
 
Toppen