Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

bmf

Medlem
Hej!

Ska på en helgresa till Edinburgh och underar om det är någon som har tips på bra vinbarer, restauranger och vinbutiker. Även dito när det gäller whisky mottages tacksamt

/Robert
 
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

bmf skrev:
Hej!

Ska på en helgresa till Edinburgh och underar om det är någon som har tips på bra vinbarer, restauranger och vinbutiker. Även dito när det gäller whisky mottages tacksamt

/Robert
Har bara varit ett par gånger i Edinburgh i korta resor. Den resturang som jag tyckte var bra är Dubh Prais, http://www.dubhpraisrestaurant.com Den ligger precis mittemot Radisson Blue på High Street. Typiska rätter från Skottland så gillar du det är det en resturang jag kan rekommendera (ingen Guide Michelin resturang dock)

En vinaffären som jag vet är bra är Raeburn. De har ibland riktigt bra priser. http://www.raeburnfinewines.com/
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

Nu sitter jag tyvärr lite för långt bort från verkligheten just nu, men när jag kommer hem så ska jag kolla upp några ställen åt dig. Rent generellt så finns de roligaste restaurangerna och barerna nere i Leith, syskonstaden till Edinburgh (de är sammanvuxna till en stad) som traditionellt har varit arbetarstaden, numera barer, restauranger och konstnärer och elände.

Finns ett grymt bra Fish & Chips hak där som är värt ett besök. Det är också ett svenskt par som har tre restauranger i Leith, varav någon med stjärna. Som sagt, forskar mer när jag kommer hem!

//J
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

Tack för tipsen, ska definitivt göra ett besök på Raeburn. Verkar finnas endel trevligt där.
/Robert
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

Var i Edinburgh i helgen och kan verkligen hålla med Shorepower om att Raeburn var en bra vinshop. Bra urval på lagrad Bourgogne och bra priser. Köpte bland annat lite David Leclapart l'Artiste för 62 pund och l'Amateur för 31 pund.

En restaurang jag måste rekommendera är The Vintners Room i Leith. Kolla in vin- och whiskeylistan http://www.vintnersrooms.com/wine-list.html
Tänk om det skulle finnas en restaurang i Sverige som hade dessa viner och whiskeys (ca 1300 single malt) till såna priser. Maten var inget mindre än fantastisk och servicen gick inte att klaga på. Restaurangen hade 30 platser och jag ringde och bokade bord för 14 personer kvällen innan och det var inga problem.
Missa inte denna restaurang om ni åker till Edinburgh.

/Robert
 
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

bmf skrev:
Var i Edinburgh i helgen och kan verkligen hålla med Shorepower om att Raeburn var en bra vinshop. Bra urval på lagrad Bourgogne och bra priser. Köpte bland annat lite David Leclapart l'Artiste för 62 pund och l'Amateur för 31 pund.

En restaurang jag måste rekommendera är The Vintners Room i Leith. Kolla in vin- och whiskeylistan http://www.vintnersrooms.com/wine-list.html
Tänk om det skulle finnas en restaurang i Sverige som hade dessa viner och whiskeys (ca 1300 single malt) till såna priser. Maten var inget mindre än fantastisk och servicen gick inte att klaga på. Restaurangen hade 30 platser och jag ringde och bokade bord för 14 personer kvällen innan och det var inga problem.
Missa inte denna restaurang om ni åker till Edinburgh.

/Robert

Kul att affaren var bra. Hittade den via Per Stade ursprungligen. Bra priser, speciellt på amateur. Förutsätter att det var skotska pund :)

Får prova resturangen nästa gång jag är där
 
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

bmf skrev:
En restaurang jag måste rekommendera är The Vintners Room i Leith. Kolla in vin- och whiskeylistan http://www.vintnersrooms.com/wine-list.html
Tänk om det skulle finnas en restaurang i Sverige som hade dessa viner och whiskeys (ca 1300 single malt) till såna priser. Maten var inget mindre än fantastisk och servicen gick inte att klaga på. Restaurangen hade 30 platser och jag ringde och bokade bord för 14 personer kvällen innan och det var inga problem.
Missa inte denna restaurang om ni åker till Edinburgh.

/Robert
Bara som en uppdatering. Stängde för ca 2 veckor sedan. Tyvärr. Inget vet varför då restaurangen precis hade fått riktigt bra betyd i många tidningar

Var istället på Iglu, www.theiglu.com. Helt ok gastropub med kanske lite kort vinlista, men bra mat på närproducerade råvaror.


PS. Undra om Jimmy kommit hem ännu så han kan ge sina tips ;D

Jimmy Forsman skrev:
Nu sitter jag tyvärr lite för långt bort från verkligheten just nu, men när jag kommer hem så ska jag kolla upp några ställen åt dig.
//J
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinbutiker, vinbarer och restauranger i Edinburgh

Jag är fortsatt i ett förvirrat tillstånd...
 
Toppen