Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner från 1985?

Tjabba!

Jag håller just nu på att kolla in lite viner från 1985 (helst röda och franska men jag är helt klart öppen för det mesta). På SS hemsida hittar man ju inte så värst mycket, och en snabb sökning på forumet avslöjar att den Chambolle-Musigny som finns i sortimentet inte verkade så kul. Så, vad kan man hitta för roligt, både i Sverige och utomlands för beställning runt tusenlappen? Även champagne är självklart intressant, men jag antar man då måste lägga ut ganska mycket mer.

Den banala anledningen är en 25-årsdag, men om det finns något ännu roligare att beställa från andra årgångar så säg gärna till!

Tack!
Pelle
 

Elvis

Medlem
SV: Viner från 1985?

Dom Perignon 1985 och Winston Churchill 1985 är två fantastiska champagner. Dock lär de bli svåra att hitta för 1000 kr.
 

chambertin

Medlem
SV: Viner från 1985?

Krasnojarsk skrev:
Tjabba!

Jag håller just nu på att kolla in lite viner från 1985 (helst röda och franska men jag är helt klart öppen för det mesta). På SS hemsida hittar man ju inte så värst mycket, och en snabb sökning på forumet avslöjar att den Chambolle-Musigny som finns i sortimentet inte verkade så kul. Så, vad kan man hitta för roligt, både i Sverige och utomlands för beställning runt tusenlappen? Även champagne är självklart intressant, men jag antar man då måste lägga ut ganska mycket mer.

Den banala anledningen är en 25-årsdag, men om det finns något ännu roligare att beställa från andra årgångar så säg gärna till!

Tack!
Pelle

Pelle,
Röd Bordeaux -85 hade en del riktigt bra viner.
Har själv druckit bl.a Cos d'Estournel, Pichon-Lalande och Lynch-Bages. Lynch-Bages är nog favoriten av dessa tre och det borde gå att hitta dom runt 1000-lappen eller strax över.
Kolla in http://www.vinopedia.com/index.jsp eller www.wine-searcher.com för att hitta lämpliga handlare och priser.

Av röd Bourgogne så är nog mycket från -85 som du kan få under 1000-lappen over the hill vid det här laget men det var en ganska bra årgång om än en som mognade ganska fort.
 

Guayabera

Medlem
SV: Viner från 1985?

Här har du några flaskor för precis runt tusenlappen:
http://www.theis-vine.dk/vine/1985

Jag skulle rekommendera att du införskaffar en flaska Port också. Bra att ha som ett säkert kort när man ger sig på en samling äldre grejer. 1985 är en något kontroversiell årgång för Port men declared nonetheless. Taylor's är riktigt trevlig och går att få tag på billigt från flertalet handlare i England.

Lycka till!
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner från 1985?

Hej och tack för alla svar!

Jag ska titta närmare på de Bordeauxer som nämnts här! Google verkar också hålla med om att Bourgognerna kan vara förbi sitt fönster så att det kanske passar bättre med Bordeaux. Champagne vore mycket kul, men som sagt går det lite över budget. Port är jag så dålig på själv så jag vet inte om jag skulle kunna uppskatta det som sig bör.

Pelle
 

Jos

Medlem
SV: Viner från 1985?

Håller med Chambertin om Lynch Bages som är kanon. Conseillante för något halvår sen var riktigt bra också. Problemet är väl att de är svåra att hitta för en tusing...

Kolla dessa och stäm av med dryckesnoteringar från Parker eller någon annan och beställ så dimper det ner en flaska inom en vecka.
http://www.millesimes.com/liste.html?pa ... =2&d=1&p=2
 

Lando

Medlem
SV: Viner från 1985?

Drack ganska nyss en 1985 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Rabajà som jag köpt från www.barolobrunello.com

Svinigt bra, fullt mogen såklart men absolut inte över gränsen, bra pris också, 70€ tror jag att jag gav. Maila Stefan Toepler och förklara läget för honom om du är intresserad av italienskt alltså. 85 var för övrigt en guldårgång i hela Italien.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner från 1985?

Hej och tack igen för svar! Barolo låter intressant, jag ska kolla upp det! Är det någon av Bordeauxerna på Millesimes som någon kan rekommendera personligen annars?
 

Andreas L

Medlem
SV: Viner från 1985?

Om gränsen är 1000 kr kan du fortfarande hitta Gruaud-Larose, Talbot (båda var väldigt bra vid denna tidpunkt) Grand-Puy-Lacoste, Haut-Bailly, Clos du Marquis, Montrose med flera...
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner från 1985?

Hej Andreas, tack för det! Gruaud-Larose hade jag också tittat på, den verkar intressant. Jag tror jag börjar runt tusen, men senare i höst kanske jag branchar ut lite. Har blivit sugen på Lynch-Bages också...

Men om det står mellan Grand Puy Lacoste och Gruaud Larose...vad hade du kört på? Den ska drickas direkt i stort sett så inget för rålagring.
 

Andreas L

Medlem
SV: Viner från 1985?

Jag skulle säga att de är lika bra GPL blir lite mer struktur och en klassisk stram Pauillac-profil med läder och cigarrlåda.
GL blir aningen mer stall, lite vildare och snäppet mjukare.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner från 1985?

OK, tack för det! Det blir någon av dem iallafall, kanske blir fler under hösten ändå.
 
Toppen