Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner från Montenegro - producenter att besöka?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vi planerar att åka till Montenergo i början av sommaren och jag måste givetvis redan nu börja planera vad som ska drickas, vilka producenter som ska besökas etc. Är det någon som har erfarenhet av viner från Montenegro, vad är bra, vad ska undvikas?
 

chambertin

Medlem
Vi planerar att åka till Montenergo i början av sommaren och jag måste givetvis redan nu börja planera vad som ska drickas, vilka producenter som ska besökas etc. Är det någon som har erfarenhet av viner från Montenegro, vad är bra, vad ska undvikas?
Har varit några ggr i Montenegro i början av 2000-talet men hade inte möjlighet att utforska vinvärlden särskilt mkt (besökte bara Kotor och Bar vid kusten).
Vad jag minns var att Vranac med lite ålder kunde vara drickbart och t.o.m ganska gott (den gamla stilen vara gjord med hela klasar och lång maceration så det var riktiga tanninmonster ibland). Även några vita från Plantaze var helt ok (Chardonnay och Sauvignon Blanc).
Här fanns en lista på ngns val av de 10 bästa vingårdarna i Montenegro: https://theculturetrip.com/europe/montenegro/articles/the-top-10-vineyards-in-montenegro/
Kan tänka mg att utvecklingen har gått framåt en hel del sedan jag var där senast och att man hittar väsentligt fler välgjorda viner nu idag. I alla fall så var det en sådan utveckling jag såg från mitten 90-talet och 10-12 år framåt i Serbien, Montenegro och Makedonien.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack @chambertin. Jag har läst på lite om viner, druvor etc och det verkar finnas c:a 50 producenter totalt i landet, förutom alla småodlare som enbart producerar för eget bruk, så det finns möjlighet att hinna besöka i alla fall 10% av totalen. Druvan Vranac verkar intressant, även den som är en korsning mellan cs och grenache.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Bra tanninbett i de flesta Vranac.
Rent generellt är de producenter som har vingårdar längre norrut en svalare och oftast seriösare stil.
Jag upplever att juggar gillar alkoholkänslan som bränner till. Den kommer oftast fram lite väl klumpigt hos många producenter som odlar för nära Adriatiska havet. Eftersom det är sjukt bra med soltimmar ger mognaden i många fall klumpiga viner (hög alkoholhalt)
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bra tanninbett i de flesta Vranac.
Tanniner är inget jag backar för. Klart är att viner gjorda på Vranac mår mycket bra av att vila ett gäng år. Detta verkar en del producenter tagit fasta på och det ser ut som att det finns möjlighet att få tag på viner med lite mognad. Ju mer jag läser desto mer nyfiken blir jag.

Du har helt rätt i att de "bästa" vingårdarna i huvudsak ligger runt huvudstaden, norr om sjön Skadar.
 

Hipshot

Medlem
Nu har jag inget tips på viner men om du råkar ha vägarna förbi Kotorbukten så rekommenderar jag att bila runt hela bukten. Sjukt vackert ställe. Staden Kotor som ligger längst in är ett måste och har man tid över så gå runt gamla ringmuren som går och en bra bit upp på berget. Finns mycket restauranger inne i gamla stan.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    121,9 KB · Visningar: 241
Hur upplevde du Montenegro? Jag ska dit i sommar, Petrovac närmare bestämt.
Något man måste se? Viner att köpa?
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur upplevde du Montenegro? Jag ska dit i sommar, Petrovac närmare bestämt.
Något man måste se? Viner att köpa?
Sorry danryd men det blev ändrade planer så vi hamnade på Brac i Kroatien istället. Anledningen var att det hotell vi skulle bo på visade sig inte riktigt hålla måttet.
 
Toppen