Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner man bara måste plocka upp på SB när du är ute i sista sekund?

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, jag vet - vi gillar inte Systembolaget och rådande monopol. Trots detta så är det just till denna butik vi tvingas vända oss när vi i smått panik måste hitta ett vin för kvällen.

Vad har ni för favoriter som alltid går hem? Säkra kort så att säga.

Kan bidra med ett par favoriter:
  • La Bastide Blanche (2262)
  • Kanonkop Paul Sauer (90319)
Nu vill jag ha tips från er!
 

chambertin

Medlem
Guigals Côte-Rotie Brune & Blonde
Det mesta från Mastroberardino.
Alvarinho från Anselmo Mendes.
Ruwer-Riesling från Werner Tyrell.
Saar-Riesling från Zilliken.
Terre d'Argile och Les Garrigues från Dom de la Janasse
Chardonnay från Hamilton-Russel, Springfield, Bouchard-Finlayson
Barolo från Aldo Conterno
Ch och PN från Felton Road
Flertalet Bierzo-viner från Domino de Tares.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Guigals Côte-Rotie Brune & Blonde
Det mesta från Mastroberardino.
Alvarinho från Anselmo Mendes.
Ruwer-Riesling från Werner Tyrell.
Saar-Riesling från Zilliken.
Terre d'Argile och Les Garrigues från Dom de la Janasse
Chardonnay från Hamilton-Russel, Springfield, Bouchard-Finlayson
Barolo från Aldo Conterno
Ch och PN från Felton Road
Flertalet Bierzo-viner från Domino de Tares.
Gött, mycket trevligt där att kolla in vid tillfälle - tack!
 

Magikern

Medlem
San Fereolo Dolcetto 2005 är nog rödvinet jag köpt om jag passerat en vinkällarbutik med en maxgräns på 200 i budget.

Smakförvandlingen efter drygt en timmes dekantering är riktigt intressant, frukt och bär ersätts med mer kryddiga och fatiga smaker. Ett vin som nog passerat många förbi rätt obemärkt. De bästa rödvinet under 200 på sb idag mig veterligen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
San Fereolo Dolcetto 2005 är nog rödvinet jag köpt om jag passerat en vinkällarbutik med en maxgräns på 200 i budget.

Smakförvandlingen efter drygt en timmes dekantering är riktigt intressant, frukt och bär ersätts med mer kryddiga och fatiga smaker. Ett vin som nog passerat många förbi rätt obemärkt. De bästa rödvinet under 200 på sb idag mig veterligen.
Kul tips, den hade jag nog aldrig hittat utan din hjälp. Lite ålder också. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skriv gärna kommentarer till vinet när du provat. ;) Tror de kommer att ta slut rätt fort dock så de värt att slå till nu.
Japp, såg att det endast fanns i ett fåtal butiker här i GBG, tyvärr...Nordstan brukar annars ha det mesta, men inte detta.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
San Fereolo Dolcetto 2005 är nog rödvinet jag köpt om jag passerat en vinkällarbutik med en maxgräns på 200 i budget.

Smakförvandlingen efter drygt en timmes dekantering är riktigt intressant, frukt och bär ersätts med mer kryddiga och fatiga smaker. Ett vin som nog passerat många förbi rätt obemärkt. De bästa rödvinet under 200 på sb idag mig veterligen.
Provade det i höstas på en provning med Vinbanken. Kul och udda vin som man nog aldrig hade satt blint. Mycket mognadstoner av stall och läder och mycket stramare än vad man förväntar sig av en Dolcetto. Vet inte riktigt varför jag aldrig köpte det, kanske hade ett köpstopp just då...
 
Ja, jag vet - vi gillar inte Systembolaget och rådande monopol. Trots detta så är det just till denna butik vi tvingas vända oss när vi i smått panik måste hitta ett vin för kvällen.

Vad har ni för favoriter som alltid går hem? Säkra kort så att säga.

Kan bidra med ett par favoriter:
  • La Bastide Blanche (2262)
  • Kanonkop Paul Sauer (90319)
Nu vill jag ha tips från er!
Barolo GD Vajra. Fynd till dem pengarna. Finca el Puig. Priorat till bra peng. Sedan Bierzo förstås. Finns Baltos kvar köp! Riesling från Dönnhof.
 
San Fereolo Dolcetto 2005 är nog rödvinet jag köpt om jag passerat en vinkällarbutik med en maxgräns på 200 i budget.

Smakförvandlingen efter drygt en timmes dekantering är riktigt intressant, frukt och bär ersätts med mer kryddiga och fatiga smaker. Ett vin som nog passerat många förbi rätt obemärkt. De bästa rödvinet under 200 på sb idag mig veterligen.

Intressant tips. Dolcetto gillar jag mycket och det är en druva som ofta förbises. Fanns inte så många flaskor kvar såg jag så det gäller att skynda sig
 

Magikern

Medlem
Barolo GD Vajra. Fynd till dem pengarna.

Är inte så förtjust 08:an om du menar den enklare varianten som finns i alla butiker. Bricco Dele Viole för runt 400 sträcket tror jag dock stenhårt på även om den är lite ung idag.

Någon speciell Bierzo som är extra bra?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Varför inte en languedoc'are...
Las Flors de la Peira 2010 (nr 70198), 321 kr
10-40 åriga viner. Kalkstensinnehållande grus tillsammans med sand, silt och lera.
Syrah, Grenache, Mourvèdre, Viognier, Roussanne, Cinsault, Carignan. 8-10 hl/ha.
18 - 24 månader på nya fat på jästfällning.

------------------------------------
http://vininfo.wordpress.com/

Är den lik 09:an?

09:an hade lite för mycket dr pepper och gamla järnspik över sig för min smak men 10:an kanske är betydligt bättre.
 

Magikern

Medlem
Din beskrivning låter ju god ju. Dr Pepper och järnspik, kan det bli bättre. ;)

Det är lite elakt kanske men visst var det rätt mycket "funky flavors" en hel del ek men vinet var old world utan tvekan. Helheten var rätt god och annorlunda. Älskar man just denna stilen är det ett mycket bra vin.
 
Toppen