Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner som är 50+ år gamla

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hej!

Då mina föräldrar nu relativt snart fyller 60 år, har jag redan nu börjat leta efter trevliga viner från deras födelseår -56 resp. -58 som jag kan ge till dem. De uppskattar ofta dyrare viner och har på senare år utvecklat en ganska stor passion för vin och har nu en större samling flaskor i sin källare.

Via diverse kontakter från utlandet har jag fått möjlighet att köpa lite vin från dessa två årgångar, men jag själv har aldrig testat vin som är äldre än kanske 30 år, och jag har ingen djup kunskap i huruvida äldre flaskor än så verkligen är drickvänliga efter så pass lång tid som har förflutit.

Till en början har jag kikat på några italienska och franska viner.
Är det någon som vet hur ex. Marchesi de' Frescobaldi Chianti Rùfina Castello di Nipozzano Riserva Montesodi skulle göra sig efter 60 år? Det är en 100% sangiovese. De jag varit i kontakt med säger att det är en 100% sangiovese vilket talar för att den klarar av längre lagringstid.

Hur är det med med Bordeaux-viner från den här perioden?
Jag tänker framförallt på Chateau Ausone 1er Grand Cru Classé Saint-Emilion & Château Haut-Brion 1er Cru

Jag vet att det är några år kvar tills gamlingarna (!) blir 60, men jag tänkte det var dags att börja spana i tid!

Jag är tacksam för alla tips och svar jag kan få, samt förslag på annat som kan tänkas passas!

Väl mött & trevlig helg,
T
 

kristerb

Medlem
SV: Viner som är 50+ år gamla

Hej,
jag har bara provat Haut-Brion 1958 en gång (vi var tre som delade en flaska till en middag för ett par år sen) och den var fortfarande i fin form - jag kanske inte skulle sparat den i 20 år till men den var inte over the hill.
Vinet utvecklades under mer än en timme i karaff, hade en doft av varm frukt, fat, ceder, kaffe och lätt Haut Brion-mockaton. Smaken var lätt, balanserad med nyanser av ceder och mocka-kaffe. Slutet långt, koncentrerat med torkade frukter. Jag satte 4,5/5 som betyg.
(nu är jag visserligen ett Haut Brion-fan men det är otroligt hur konsekvent vinet är genom alla tider)

Hittar du en bra flaska ska det inte vara några problem att bjuda på den om fem år.
Har dessvärre inte provat 1956.

Lycka till!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Viner som är 50+ år gamla

Drack en flaska Calon Segur för ca 10 år sedan ifrån 1944 och den var riktigt fin! Kan rekommendera den producenten om du hittar 8)
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Viner som är 50+ år gamla

Tack för alla Era svar! Haut-Brion verkar riktigt trevlig än, och vad jag vet så är det bra skick på flaskorna jag kan köpa, vilket bådar gott!

Guayabera; där sa du något! Jag ska kika efter sådant också då iaf. far min är väldigt förtjust i cognac!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Viner som är 50+ år gamla

Guayabera skrev:
Givet riskerna med gamla viner skulle jag gardera med några säkrare kort såsom Madeira, Port och Cognac.

bra ställen att börja jakten är http://www.rare-wine.de/ och http://www.belgiumwinewatchers.com/

Jag håller med, sikta på starkviner, i första hand de som tillbringar lång tid på fat innan buteljering (Madeira, Coleita Port). Mycket stor risktagning med skicket hos oförstärkta viner vid 60 års ålder, om du tänker ge en flaska och det inte rör sig om någon person med specialintresse och acceptans för hög defektprocent.
 

Jos

Medlem
SV: Viner som är 50+ år gamla

Inte för att jag har någon större erfarenhet men Chiantin känns ju tveksam helt klart.

Och inte för att vara petig men pratar vi inte 10% Colorino också om det är från Rufina? ;)
 

Gurto

Medlem
SV: Viner som är 50+ år gamla

Lite förvånad att inte någon nämnt det ännu men Barolo är ju definitivt ett alternativ! Lätt att få tag i dessutom på www.barolobrunello.de. -58 ska dessutom vara ett kanonår. Drack en Fontanafredda -58 som visserligen var mycket mogen (självklart) men inte på något vis förstörd. Ett riktigt häftigt vin. Sen drack vi iofs samtidigt en Pio Cesare -78 som var oxiderad. Finns ju inga garantier när det gäller så gamla flaskor. Verkar som att det sällan korkas om och en kork med närmare 60 år på nacken är ju inte helt optimalt. Även om vinet i flaskan hade klarat lagringen så hjälper ju inte det om korken krympt och det smyger sig in luft.
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Viner som är 50+ år gamla

Jag beställde en flaska Rivesaltes från -56, vilket tydligen ska vara trevligt. Jag hade helt missat att -56 var ett rejält frostår i Frankrike, vilket förklarar varför det finns så få viner från det året att hitta överhuvudtaget.

Gurto, jag har tittat på Barolo-viner, framförallt från -58 tidigare, på Winestore.co.uk. Tack för att du länkade till den tyska sidan, priserna där är nästan halva av vad engelsmännen vill ha!
Även om vinet kanske inte är helt fantastiskt så är det en rolig present så det får nog bli några flaskor i den stilen!

Återigen, tack för alla svar! :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Viner som är 50+ år gamla

Hakar på tråden lite...
Nån som kan tipsa om bra pushers av vintage port?
 
Toppen