Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner till bordeauxblendprovning

Fredrik L

Medlem
Har fått i uppdrag att hålla en provning av klassiska och bra bordeauxblends från hela världen. Tanken är 6-8 viner med ett snittpris på 1300/flaska.

Sätt igång! Ge förslag på viner, så som bara detta forum kan göra!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nu är det här lite av en slamkrypare sett till priset per flaska, men jag skulle vilja slå ett slag för Meerlust Rubicon om ni kör blindprovning. Det är en väldigt trevlig Bdx-kopia som framförallt visar sina bästa sidor efter många timmars luftning (om du inte hittar en äldre flaska). Jag tänker att det är roligt med viner som levererar mycket bra utifrån sin prisklass, och som kanske kan förvåna lite i sammanhanget! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om du väljer Meerlust kan du köpa en Ridge Montebello som släpps 17/11 och fortfarande klara budget.
Gran Enemigo från Bodega Aleanna är en Bordeauxblend, om än med lite underliga proportioner, som också skulle passa. Finns som privatimport på Vinunic, eller på Philipsson där du även kan hitta lite äldre årgångar.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter som en provning där vinerna kommer att vara för unga! :( På den här prisnivån bör ju vinerna, särskilt Cab-baserade sådana, få sin mogna hygglig tid i källaren!

Den i sammanhanget billiga Mas La Plana kan vara en idé att ta med, eftersom den är i lite spansk-typisk stil och räknades som bra förr. (Men finns inte på SB just nu.)

Rust en Vrede Estate borde passa in som handske och ger mycket valuta för pengen. :D
Med ca 30% Syrah är det väl ingen Bordeauxblend utan en helt annan typ av Cab-blend? (Men ja, den är bra.)
 

LeChat

Medlem
klassiska och bra bordeauxblends från hela världen.
Det låter som att du vill att provningen ska vara åt det klassiska hållet och att flaskpriset kan vara relativt högt.
Att i dagsläget hitta flaskor i rätt fas hos SB låter sig inte göras. Du måste nog försöka hitta intressanta flaskor på auktion eller hos handlare ute i Europa.
2-4 flaskor från Italien och USA beroende på vad man kan hitta och resterande från Bordeaux, högra och vänstra stranden, skulle jag kört på.
Reativt ung CS är sällan roligt så kan ni hitta flaskor med åtminstone 10 år på korken så kommer det ge mer rättvisa åt vinerna och er upplevelse av bordeauxblends.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Låter som en provning där vinerna kommer att vara för unga! :( På den här prisnivån bör ju vinerna, särskilt Cab-baserade sådana, få sin mogna hygglig tid i källaren!

Den i sammanhanget billiga Mas La Plana kan vara en idé att ta med, eftersom den är i lite spansk-typisk stil och räknades som bra förr. (Men finns inte på SB just nu.)


Med ca 30% Syrah är det väl ingen Bordeauxblend utan en helt annan typ av Cab-blend? (Men ja, den är bra.)

Det låter som att du vill att provningen ska vara åt det klassiska hållet och att flaskpriset kan vara relativt högt.
Att i dagsläget hitta flaskor i rätt fas hos SB låter sig inte göras. Du måste nog försöka hitta intressanta flaskor på auktion eller hos handlare ute i Europa.
2-4 flaskor från Italien och USA beroende på vad man kan hitta och resterande från Bordeaux, högra och vänstra stranden, skulle jag kört på.
Reativt ung CS är sällan roligt så kan ni hitta flaskor med åtminstone 10 år på korken så kommer det ge mer rättvisa åt vinerna och er upplevelse av bordeauxblends.
Jag har tillgång till Winesearcher Pro, så kan säkert hitta en del äldre årgångar om jag börjar leta! Känner mig alltså inte begränsad enbart till Systembolagets sortiment.

Mitt problem är ju att jag mest kan en massa om italienska viner, och därför inte har så bra kolla på bdx-blends. Har ju nu fått en del förslag att börja kolla på. Tar tacksamt emot fler!
 

Bastardo

Medlem
Med ca 30% Syrah är det väl ingen Bordeauxblend utan en helt annan typ av Cab-blend? (Men ja, den är bra.)
Helt korrekt av dig, vintomas!
Jag blandar lite ihop olika saker. Har läst mycket positiva saker om vinet på nätet. Hos Alko säljer de årgång 2015 för 39.98 euro. Vi ska vara glada att deras prissättning finns inte här! Jag menar vad är vitsen att ange priset på detta sättet – ojämna siffror, precis som på ett snabbköp? :)
I övrigt stod det ett tag sen på en finsk avis att alkoholen är i genomsnittet 37% dyrare i Finland än här. Inte så konstigt då att mina landsmän åker ganska ofta över till Tallinn och köper lite kranvin och billig vodka. ;) Finare viner och bättre starksprit är inte lika billigt i jämförelse.
 

chambertin

Medlem
Om vi skall fortsätta på SA-spåret så är här några förslag utöver dom ovan som tidigare nämnts:
Kanonkop Paul Sauer
Keet First Verse
Stark Condé Three Pines C.S

Finns bra utbut här:

Ger dig utrymme att ha med bra Bdx, USA eller Supertuscans utan att knäcka budgeten allt för mycket.

Från Bdx tycker jag att du skall leta upp ngn Pontet Canet som ofta är nära toppslotten i kvalitet men långt under i pris. Från högra stranden gillar jag Monbousquet mycket som går att hitta en bit under 1000-lappen tror jag.
Haut Condissas från Medoc är ett annat vin på mycket hög nivå som förr fanns på SB men inte just nu i alla fall.

På budgetsidan från Italien så ligger Sondraia väldigt bra till och brukar finnas hos Philipson i Dk.
 

Jos

Medlem
Om vi skall fortsätta på SA-spåret så är här några förslag utöver dom ovan som tidigare nämnts:
Kanonkop Paul Sauer
Keet First Verse
Stark Condé Three Pines C.S

Finns bra utbut här:

Ger dig utrymme att ha med bra Bdx, USA eller Supertuscans utan att knäcka budgeten allt för mycket.

Från Bdx tycker jag att du skall leta upp ngn Pontet Canet som ofta är nära toppslotten i kvalitet men långt under i pris. Från högra stranden gillar jag Monbousquet mycket som går att hitta en bit under 1000-lappen tror jag.
Haut Condissas från Medoc är ett annat vin på mycket hög nivå som förr fanns på SB men inte just nu i alla fall.

På budgetsidan från Italien så ligger Sondraia väldigt bra till och brukar finnas hos Philipson i Dk.
Instämmer verkligen på Keet, mycket bra
 

Magikern

Medlem
Jag vet inte hur viktigt det är att vinerna har ålder men är det inte det finns det ju rätt mycket.

Kanonkoop Paul Sauer är ett fynd på många sätt. Pontet-Canet är tyvärr inte så billigt länge men Domaine De Chevalier, Grand Puy-lacoste, Troplong-Mondot och Larcis-Ducasse är utmärkta viner i sin prisklass. Ett klokt beslut är nog att ha 6 viner med lite ålder varav ett är lite dyrare och äldre. Kolla Bukowskis auktion om några veckor om du tycker att växlingskursen ställer till det internationellt. En viss nätvinhandlare (vars namn jag inte behöver nämna längre) har en del BDX med ålder och bra pris också.
 

Jos

Medlem
Bordeaux hittar du hos Comptoir också. Hade givetvis tagit med Poyferré, sjukt gott och gör alltid bra ifrån sig i blindprovningar.

-83 kanske!? Eller toppåret -05 :)

-00 är ju annars helt otroligt bra
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ridge Montebello och Kapcsandys viner. Inte billigt men riktigt bra.

Montebello kan du kanske hitta moget till "bra" pris med tanke på den kraftiga prisökningen på nysläpp.
 
Toppen