Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner till bordeauxblendprovning

Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Det blev följande viner, som kommer att provas på måndag:

2005 Château Pontet-Canet, Pauillac, Bordeaux 5ème Cru. 1978 kr.

2005 Clos Saint Martin, Saint-Émilion Grand Cru, Bordeaux. 1377 kr.

2006 Errazuriz Don Maximiano Founder’s Reserve, Aconcagua Valley. 748 kr.

2008 Castello di Ama L’Apparita, Toscana IGT. 3231 kr (magnum).

2009 Marchesi Antinori Tenuta Guado al Tasso, Bolgheri Superiore. 3132 kr (magnum).

2010 Cullen Diana Madeline, Margaret River. 1015 kr.

2011 Mayacamas Vineyards Cabernet Sauvignon, Mount Veeder, Napa Valley. 3125 kr (magnum).

2016 Les Hauts de Granget, Saint-Émilion Grand Cru, Bordeaux. 189 kr.

2019 De Toren Fusion V, Stellenbosch. 359 kr.

Som synes inte enbart bordeauxblends, utan temat utvidgades till viner gjorda på bordeauxdruvor. De två sista vinerna finns med som referensviner, för att kunna kontrastera mot de äldre och mer exklusiva.

Ska försöka skriva några noteringar efteråt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter som en provning där vinerna kommer att vara för unga! :( På den här prisnivån bör ju vinerna, särskilt Cab-baserade sådana, få sin mogna hygglig tid i källaren!

Den i sammanhanget billiga Mas La Plana kan vara en idé att ta med, eftersom den är i lite spansk-typisk stil och räknades som bra förr. (Men finns inte på SB just nu.)


Med ca 30% Syrah är det väl ingen Bordeauxblend utan en helt annan typ av Cab-blend? (Men ja, den är bra.)
Kan inte annat än hålla med.
Varför plockar du inte upp några mogna flaskor ur din källare för detta ändamål?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad tror ni förresten om luftning och/eller dekantering av dessa viner?
Oj...
Vilka knakelibrakare!

Pontet Canet kan nog vara yngst och bör förmodligen sällskapa med min flaska och ligga till sig en 10-20 år innan 4 timmars luftning. Lär i år inte vara särskilt snällt mot eventuella nybisar...

I övrigt ser det ut som en underbar provning av blandat omogna och mycket omogna viner. En provning kanske mest för att leta något man eventuellt vill investera i för framtiden.

Önskar verkligen jag kunde komma!
 

Poussard

Medlem
När det gäller Bdx är jag nyfiken på detta vinet och jag funderar på att ha med det på en provning.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chteau-fonplegade-9509201/

Någon som provat? Ett fynd eller?
Jag drack 1998:an i år. Det var ett trevligt vin. Jag betalade ca 300 kr för det på auktion. Så om det är ett fynd eller inte får du beräkna själv (men priserna har ju generellt sett gått upp mycket de senaste åren). Drick det om 20 år. Det går säkert bra att dricka redan 2028 också, men varför nu?
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@StefanAkiko @vintomas Hijackar tråden lite men vilka listor/sidor använder ni för att se dryckesfönster på Bdx, alternativt om ni går på egen känsla/erfarenhet vad har ni för riktmärken att dela med er av? Själv har jag flera gånger druckit saker efter CT’s fönster så litar inte jättemycket på det ffa vad gäller Bdx.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Kan inte annat än hålla med.
Varför plockar du inte upp några mogna flaskor ur din källare för detta ändamål?
Eftersom jag inte har särskilt många mogna flaskor. Började köpa vin för tio år sedan, och hade då inte så mycket pengar att lägga på bättre flaskor. Om tio år kommer dock min källare att vara full av lämpligt att dricka.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@StefanAkiko @vintomas Hijackar tråden lite men vilka listor/sidor använder ni för att se dryckesfönster på Bdx, alternativt om ni går på egen känsla/erfarenhet vad har ni för riktmärken att dela med er av? Själv har jag flera gånger druckit saker efter CT’s fönster så litar inte jättemycket på det ffa vad gäller Bdx.
Jag går mest på egna tumregler, inklusive årgångskaraktär, men sneglar på Parker/The Wine Advocate för omdömen om individuella viner trots att jag inte riktigt håller med RP om när viner ska drickas.

En gammal tumregel för röd Bordeaux är att man bör vänta 10 år efter skörd, och att det är bra om man kan vänta 20 år, om man vill ha ett moget vin. (Vi talar då inte om nekrofil-moget utan bara bra komplexitet och med lite mjuknade tanniner-moget.) Regeln passar nog bäst för nivån enklare grand cru classé eller cru bourgeois/motsvarande. För topp-cruer skulle jag nog lägga +5 år, och kanske även +5 år för särskilt tanninstinna årgångar, t.ex. 2005. För 10 år råder inte så mycket bot på riktigt tuffa tanniner. Vill man dricka vinerna riktigt unga är det kanske viktigare att hålla koll på årgångs- och producentstilen.

Det var bl.a. intressant att köra tre årgångar Smith Haut Lafitte till en middag i somras. Den fullt mogna 1995 (RP 90) var betydligt mer njutbar än 2008 (RP 92) och 2010 (RP 98), trots att de senare är från "en bättre era" vad gäller kvalitet hos denna producent och kommit upp i 14 resp 12 år och därför kunde uppfattas som inte alldeles purunga. Men bredvid 1995an var de rätt unga, även 2008an som jag nog trodde skulle ha kommit lite längre. Så >20 år är inte så dumt när det gäller Bordeaux, oavsett hur otidsenligt det är med sådant tålamod.

Att "crowdsourca" drickfönster för viner som kräver lagring tror jag är en ännu sämre idé än att crowdsourca allmänna omdömen, och det är nog ännu mindre troligt att en bred majoritet tycker likadant. Särskilt när man vet att många av de som skriver på CT är amerikaner som inte begriper sig på ens halvmogna viner och i många fall aldrig provat ett enda moget vin. Att bedöma ett vins utvecklingskurva kräver i mitt tycke mer vinprovarerfarenhet än att bedöma "kvalitet här och nu", och en vinprovarerfarenhet som långt från alla skaffar sig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom jag inte har särskilt många mogna flaskor. Började köpa vin för tio år sedan, och hade då inte så mycket pengar att lägga på bättre flaskor. Om tio år kommer dock min källare att vara full av lämpligt att dricka.
Det finns ju också auktioner :blyg:

...med risk att låta som:
"Jamen, om de inte har bröd, varför äter de då inte bakelser istället?"
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag går mest på egna tumregler, inklusive årgångskaraktär, men sneglar på Parker/The Wine Advocate för omdömen om individuella viner trots att jag inte riktigt håller med RP om när viner ska drickas.

En gammal tumregel för röd Bordeaux är att man bör vänta 10 år efter skörd, och att det är bra om man kan vänta 20 år, om man vill ha ett moget vin. (Vi talar då inte om nekrofil-moget utan bara bra komplexitet och med lite mjuknade tanniner-moget.) Regeln passar nog bäst för nivån enklare grand cru classé eller cru bourgeois/motsvarande. För topp-cruer skulle jag nog lägga +5 år, och kanske även +5 år för särskilt tanninstinna årgångar, t.ex. 2005. För 10 år råder inte så mycket bot på riktigt tuffa tanniner. Vill man dricka vinerna riktigt unga är det kanske viktigare att hålla koll på årgångs- och producentstilen.

Det var bl.a. intressant att köra tre årgångar Smith Haut Lafitte till en middag i somras. Den fullt mogna 1995 (RP 90) var betydligt mer njutbar än 2008 (RP 92) och 2010 (RP 98), trots att de senare är från "en bättre era" vad gäller kvalitet hos denna producent och kommit upp i 14 resp 12 år och därför kunde uppfattas som inte alldeles purunga. Men bredvid 1995an var de rätt unga, även 2008an som jag nog trodde skulle ha kommit lite längre. Så >20 år är inte så dumt när det gäller Bordeaux, oavsett hur otidsenligt det är med sådant tålamod.

Att "crowdsourca" drickfönster för viner som kräver lagring tror jag är en ännu sämre idé än att crowdsourca allmänna omdömen, och det är nog ännu mindre troligt att en bred majoritet tycker likadant. Särskilt när man vet att många av de som skriver på CT är amerikaner som inte begriper sig på ens halvmogna viner och i många fall aldrig provat ett enda moget vin. Att bedöma ett vins utvecklingskurva kräver i mitt tycke mer vinprovarerfarenhet än att bedöma "kvalitet här och nu", och en vinprovarerfarenhet som långt från alla skaffar sig.
Håller med.

Under mina yngre år som vinälskare uppfattade jag Hugh Johnson och RP som ett slags facit. Med tiden har jag utvecklat mina kunskaper och litar mycket mer till min personliga smak och erfarenhetsbank än till något proffs.

Men, man måste ju börja någonstans :)

Det enda man inte får göra, det är att ge upp.
 
Toppen