Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[vinet finns ej på bolaget, arkiverad] - Castello di Gabbiano Chianti Classico Bellezza 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Status
Stängd för vidare inlägg.

Trydebull

Medlem
Då så! Först och främst tack till @petterkalle för äran att få dela och bära den här stafettpinnen en månad!
Ärofyllt uppdrag naturligtvis!

Jag bestämde mig direkt för att det borde vara dax för en kvalificerad genomgång av något sött. Helst något tyskt, men det
skulle kunna fungera även med något franskt. Det känns ju som ett lite märkligt val av rubrik i så fall, tänker du?

Ja, efter lite sonderande kom jag fram till att det inte fanns något jag skulle vilja dela med er inom rimligt prisspann,
just för tillfället. Om några veckor kommer Kellers PIUS 2016 i småpartisläppet, och även om den hade varit tok-ung
så hade den kunnat vara en kandidat. Men för sent. Så då landade jag istället på en riktig outsider från Grekland, och
Kreta. Lyrarakis Malvasia of Crete. Men...

... så tittar jag igenom den historiska listan igen och ser att vi inte har delat någon Chianti Classico. Kanske inte mitt uppenbara
förstaval när det gäller mina personliga preferenser, men ett av de första områden som jag botaniserade något mer i för sisådär
20-25 år sedan. Framförallt tack vare att jag började intressera mig mer för kvalitetsviner när årgångarna 90, 95 och sedan även
97 landade på flaskor under mitten och slutet av 90-talet. Då främst tillsammans med Rhoneviner och röda Bourdeaux.

Så när jag tittade igenom listan över vad som fanns på SB som skulle kunna vara intressant så fick jag ner det till två kandidater.
Valet föll på ett slott som jag besökt själv, första gången 1998 och sen igen 2008 om jag minns rätt. Väldigt trevligt ställe, och ett
besök kan absolut rekommenderas! Jag vill minnas att jag köpt min absoluta favorit-balsamicovinäger där. Tror att den kostade typ 400:-
för en (möjligtvis) 40cl flaska - men det var så mycket smak nedkokt i deras reservavinsbaserade "slottstillagade" droppar så man skulle
med enkelhet kunna dricka flaskan med sked i fåtöljen framför brasan. Och känna hur den la sig som balsam kring själen!

Men nu pratar vi ju vin här. Så då bestämmer jag att månadens vin, mitt i småpartivakuumets januari 2018, blir:
Castello di Gabbiano Bellezza Chianti Classico DOCG Gran Selezione 2012
299:- på SB 76476
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chianti-classico-bellezza-7647601

Detta är producentens motsvarighet till Gran Riserva. Så bästa läget precis som för den uttalade Riservan, men än mer noggrann
druvsortering, koncentrerat druvval, och längre tid på fat - och sen även längre tid på flaska innan den når oss konsumenter.
100% Sangivonese (till skillnad mot de flesta andra Chiantis som ju ofta innehåller 5-10% andra druvor också)
Lagrat på små 225-liters ekfat i minst 14-16 månader.
Jag kan inte minnas om jag själv druckit den vid något tillfälle, men det har i så fall varit innan de empiriska anteckningarnas tid
så jag är själv väldigt nyfiken på att hälla upp ett glas.
Den här är ju naturligtvis fortfarande ung, så om jag får lägga mig i serveringen, så glöm för allt i världen inte att tillsätta luft...
Ganska mycket, och ett par timmar - om ni frågar mig:)

Oh, ja, och den som skulle vilja läsa in sig, eller leta efter en framtida trevlig dagsutflykt eller härbärge när du är i krokarna strax
nordväst om Grevie in Chianti kan ju kika in på http://www.castellogabbiano.it/

Men, som min fru brukar säga, berätta nu inte all information INNAN jag smakat - jag vill få den i efterhand, och jag vill kunna ställa
frågor. Så - häng med på vinet, beställ redan idag som sista beställningen för 2017 (eller möjligtvis första för 2018 - någon ära kan
jag väl få i din personliga vinberättelse), låt den insupa luft, häll upp, drick, anteckna och läs sen!

Snälla @Deppodi, @Mattias Schyberg, @Larseman eller @thunberg - kan någon av er hjälpa mig med omröstningen?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, det kan inte stämma - och jag kan beställa nu? Har du fått mail i efterhand om att den skulle vara slut?
image.png


Kanske är det importören som gärna slipper att skeppa till Göteborg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen