Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinet luktar kork!

Håkan70

Medlem
Köpte en flaska Moulin Touchais 1998 som jag korkade upp i dag. Vinet hade krupit nästan hela vägen upp för korken. Först luktade det inte så mycket men efter en stund luktade det rejält av kork. Det smakade dock inte kork vilket jag tyckte var underligt. Två frågor, är det vanligt att Moulin Touchais har dåliga korkar eller hade jag bara otur? Borde inte vinet smaka kork om det luktar kork?

Som tur är har jag kvittot kvar.
 

Gurto

Medlem
SV: Vinet luktar kork!

Har Moulin Touchais på jobbet och min erfarenhet är att de relativt ofta är korkade. Är definitivt det vin som står för mest korkdefekter. Med stor marginal. Så, ja, de verkar ha dåliga korkar.

Det är inte alltid det är lika tydligt i smak som i doft. Men jämför man en korkdefekt flaska med en korrekt så är oftast frukten mycket plattare i den korkade och den saknar fräschören.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinet luktar kork!

Hm, av ca 15 flaskor Moulin Touchais jag provat under de senaste två åren har en varit korkad, så jag kan inte säga att Moulin Touchais totalt sett är korkade så ofta. Men den korkskadade av dessa 15 var just en nyinköpt 1998:a (av totalt två provade av den årgången), så jag kan inte utesluta att det är en årgång som drabbats av mer korkdefekter än tidigare MT-årgångar. De bör ju ha lagts på flaska i slutet av 1998 eller i början av 1999 och fått sin kork då.

Var det inte så att korkdefekter började uppmärksammas mer under/i slutet av 1990-talet just p.g.a. att många upplevde en ökad frekvens av korkdefekter? Har en känsla av att problemen varit mindre under de senaste åren, men absolut inte borta.
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Vinet luktar kork!

Dramatic decline in cork taint.
http://www.amorimcork.com/media/filer_p ... btb_27.pdf

--------------------------------------

Nedanstående är från en artikel i WB - Wine Business Monthly (dock från 2009)
Har klippt ut då artikeln kräver inloggning...

Riverside

Dan Berger could be considered almost the dean of wine writers with his long writing for both consumers and the trade, and he's also run the Riverside Wine Competition since 1982.

He said that 58 of the 1,806 wines at the latest Riverside competition May 1-3, 2009 were rejected, a level of 3 percent. He says those numbers should be taken with a grain of salt, though. "Fifty-eight wines were recalled, but there was no attempt at confirmation." He personally thinks that half a dozen weren't really corked. And half of those that were defective were manufactured corks--almost all on wines selling for less than $10.

Berger said, by comparison, in 1999, 8 percent were bad, though it dropped to 6 percent the next year.

Observers agree that the number of wines that are rejected for "cork taint" (TCA and related defects) has been dropping. This results from better processing and screening by natural cork closure producers as well as increased use of alternative closures, which probably reduce problems with TCA--though they may introduce other issues such as reduced wines. wbm

Cork Industry Data Shows TCA Levels Continuing to Decline

In the past few years, leading cork producers have spent considerable sums on preventative measures aimed at controlling and eliminating precursors to, and contamination from, 2,4,6-trichloroanisole or TCA, a compound associated with "cork taint."

Those efforts have been covered in detail in WBM, and there's a perception among winemakers that the incidence of TCA in corks has generally declined. The leaders vertically integrated their operations to control the raw material, improved their manufacturing processes and deployed advanced screening tools such as SPMI (Solid Phase Micro Extraction) machines to eliminate bad batches.

Taken together, these initiatives seem to have been effective though they haven't completely eliminated TCA from cork. (See "Insight & Opinion: Whatever Happened to Cork Taint?" WBM, September 2007, "Amorim to Introduce New Steam Cleaning Process for Natural Corks," WBM, September 2005 and "Signs of Success in Battle Against Cork Taint," WBM, June 2002).

Data collected by the California-based, Cork Quality Council, a group of producers, shows cork shipments continuing to see a reduction in TCA occurrence. During the past eight years the CQC says members have screened every natural cork shipment brought to their warehouses. Before they accept any lot into inventory, screening samples are sent to ETS Laboratories for GC/MS analysis of TCA.

For a typical lot of 100,000 corks, CQC guidelines require a minimum sample of 250 corks taken from a selection of at least five separate bales, which are placed in 50-cork wine soaks for 24 hours to extract releasable TCA. Resulting soaks are analyzed using a method that reports concentrations as low as 1 part per trillion. If one of the five soaks indicates TCA as high as 1.5 ppt, the entire lot is withheld from inventory.

CQC members conducted more 25,000 analyses last year. Their combined screening records over the past eight years show TCA levels are now 84 percent lower than results seen when records were first tabulated in 2001.

According to the CQC, the average releasable TCA level for natural cork shipments is currently calculated to be 0.66 ppt. The CQC screening protocol receives data with a minimum reporting limit of "<1.0 ppt." The group has agreed to treat these results as "0.5 ppt" for statistical purposes. Under this assumption, the statistical records cannot improve below 0.5 ppt. In the last reporting period, 93 percent of incoming cork shipments were tested at the <1.0ppt level. Another 5 percent had results between 1.0-2.0ppt. Approximately 3 percent of shipments were rejected by the CQC members prior to acceptance into inventory.

The CQC's members are Amorim Cork America, Cork Supply USA, Ganau America, Juvenal Direct, Lafitte Cork & Capsule, M.A. Silva Corks USA, Portocork America and Scott Laboratories. wbm
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinet luktar kork!

Säkert ett jätteintressant tekniskt inlägg. Men vilken relevans har det för frågeställningen i ursprungsinlägget?

Personliga erfarenheter av MT, speciellt äldre årgångar, tycker jag har varit ganska ojämna. Mycket korkdefekt helt enkelt. Och MT har väl varit ökända för det. Å andra sidan är en bra MT riktigt jävla bra.

Angående smaka kork så är det väldigt svårt att avgöra precis hur TS upplever korkdefekt och därför svårt att uttala sig. Personligen har jag ofta lättare att hitta kork på smaken, speciellt om det är lite på näsan.

//J
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Vinet luktar kork!

Vintomas: "Har en känsla av att problemen varit mindre under de senaste åren, men absolut inte borta."

Var ett inlägg baserat på Vintomas känsla..., samt att ämnet var just korkdefekt...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinet luktar kork!

vininfo.nu skrev:
Vintomas: "Har en känsla av att problemen varit mindre under de senaste åren, men absolut inte borta."

Var ett inlägg baserat på Vintomas känsla..., samt att ämnet var just korkdefekt...

Ok.

Då får du gärna, och för alla användares glädje, formulera om texterna något och kanske göra dem lite mer populärvetenskapliga. Inte alla är kemister, minst av alla jag. Skriv gärna vad det är du svarar på också så att det blir flyt i tråden och en diskussione, då det är vad vi eftersträvar här. Alla ska delta och alla ska utvecklas.

Att kopiera in den typen av texter är inte att ta diskussionen framåt. Anpassa sig efter sin publik är lite av en ledstjärna. Det behöver inte betyda att man minskar sina ambitioner.

//J
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Vinet luktar kork!

Herre gud!

Jimmy, tala om att använda tråden till något helt annat.

Mitt inlägg handlade faktiskt om just korkdefekt, dvs trådens titel. Stod dessutom inget i titeln om att det handlade om just 1998 MT, dvs titeln uppmuntrar till alla som har intresse att läsa om korkdefekt att just klicka vidare...

Att jag klippt in en text var för att jag inte bara ville hänvisa till en text på nätet som kräver inloggning, dvs knappt någon kommer åt den.

Ditt (Jimmy's) senaste inlägg är väl något som du snarare kanske borde ha sänt som ett meddelande till undertecknad och inte lagt ut på tråden, väl?

Dessutom har jag fattat! Jag får leta efter ett annat forum för mer vetenskapliga inlägg.

Föreslår (Jimmy) att du tar bort de två senaste inläggen då varken ditt eller nu mitt senaste hör till tråden.

// Lars.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinet luktar kork!

Jag tycker att det är intressant med inlägg som ger möjligheter att nörda ner sig lite extra så jag vill tacka för inlägget. :)
 
SV: Vinet luktar kork!

Vininfo, tror det hela handlar om att vi får trådarna lite mer ”on-topic” vilket vi ofta har lite utmaningar med på finewines.se :)

Frågeställningen var:
Två frågor, är det vanligt att Moulin Touchais har dåliga korkar eller hade jag bara otur? Borde inte vinet smaka kork om det luktar kork/

Utifrån den frågan så är det MT som avhandlas här. vilket förringar inte ditt inlägg men jag tror att det kan göras mer kopplat till ämnet vilket underlättar diskussionen
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinet luktar kork!

Jimmy Forsman skrev:
Då får du gärna, och för alla användares glädje, formulera om texterna något och kanske göra dem lite mer populärvetenskapliga. Inte alla är kemister, minst av alla jag. Skriv gärna vad det är du svarar på också så att det blir flyt i tråden och en diskussione, då det är vad vi eftersträvar här. Alla ska delta och alla ska utvecklas.

Ärligt talat, det där i och för sig rätt långa citatet, var väl fullt begripligt för alla som kan engelska och vet (eller av sammanhanget kunde lista ut) vad korkdefekt heter på engelska?

För övrigt stämmer min erfarenhet inte med ditt påstående, om att äldre Moulin Touchais visar upp mycket korkdefekter. Flaskvariationen kan däremot vara hyggligt stor på de äldre årgångar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinet luktar kork!

vintomas skrev:
Ärligt talat, det där i och för sig rätt långa citatet, var väl fullt begripligt för alla som kan engelska och vet (eller av sammanhanget kunde lista ut) vad korkdefekt heter på engelska?

För övrigt stämmer min erfarenhet inte med ditt påstående, om att äldre Moulin Touchais visar upp mycket korkdefekter. Flaskvariationen kan däremot vara hyggligt stor på de äldre årgångar.

1) Ok

2) Då har vi olika erfarenhet. ;)
 
Toppen