Vinets Dag 22/1 2015 - Tema: Druvsortsdiversifiering

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias Schyberg, 13 januari 2015.

1. Larseman

Larseman Medlem

Hur var det, måste det vara en "udda" druva eller går det också med en "vanlig" druva i en udda form, typ mousserande Gamay som nämndes tidigare i tråden?

2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Jag tycker att "reglerna" kan brytas helt beroende på vad man själv tycker. Syftet är ju ändå att framhäva det mindre kända, oavsett om det handlar om druva eller vin. :)

Larseman gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Kunde inte motstå att plocka en Tannat (Montus -11) på vägen hem från jobbet. Jag tror det blir mitt vin imorgon. :)

Mats gillar detta.
  4. Jonas Rydgren

Jonas Rydgren Medlem

Jag tjuvstartar några timmar med en druva som jag inte provat tidigare, xinomavro. Kir yianni ramnista var klart värd sitt blygsamma pris, en hel del fat gör det svårt att helt bedöma druvan men jag gillar syran och de torra tanninerna får mig att tänka lite på CS tillsammans med någon rivigare druva.

5. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Har letat som en hund efter ett kul vin på bolaget till ikväll. Dock utan lycka, så jag tänkte öpnna lite champagne istället. (suprise).
    Vet att det iaf blir en Drappier Carte d'or 1992 eftersom pinot menuer fanns med på Matlens lista över udda druvor och Drappier har ca 3% menuer i sin flaska. Sen får vi se vad som dyker upp.

MartinE och Mattias Schyberg gillar detta.
  6. Mattias Schyberg

Det viktiga är att fira och i ditt fall så stretchar du ju när du dricker bubbel med 3 % P. Meunier, så kör du på det. ;)

Skumpagne och gece gillar detta.
  7. gece

gece Man vänjer sig.

Ska man dricka Drappier har de ju sin "blanc de quatre blanc" Quattuor som har lite fler ovanliga sorter också om man vill vara äventyrlig ;)

MartinE, Skumpagne, kayaker och 1 annan gillar detta.
  8. Mattias Schyberg

Lite VÄL äventyrligt för @Skumpagne :tystad:

Skumpagne och gece gillar detta.
  9. Skumpagne

Men det är inget som jag har hemma ;-)

10. Skumpagne

Kanske vågar när jag ändrat nickname till Indiana Jones

11. Michael_M

Michael_M Medlem

Vinets dag får firas imorgon tyvärr. Valet av vin står mellan en Baga från Beiras eller en Encruzado - Malvasia Fina från Dao. Lutar åt Encruzado då jag känner ett sug efter den druvan.

chambertin och Mattias Schyberg gillar detta.
  12. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Vinets dag får firas med lite udda viner. :)
    Passerina från Italien, Gamay från Australien och Nebbiolo från USA.

13. Mattias Schyberg

Sent skall syndaren vakna. Trodde nästan du hade övergivit oss i denna tråd med tanke på din frånvaro. :)

14. chambertin

chambertin Medlem

Lutar nog åt ett Bagavin här också. Tror källaren har en flaska 2001 Luis Pato Vinhas Velhas Tinto.
    Eventuellt får den vänta tills fredagens lammstek och så blir det ett glas 20 y.o. Tawny från Quinta Vale D.Maria.

Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Michael_M

Michael_M Medlem

Har du provat Luis Pato Vinhas Velhas förrut?

16. Skumpagne

Dra på trissor, se vad jag hittade på hyllan...

image.jpg

Larseman och gece gillar detta.
  17. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Tveksamt om det finns någon druvkaraktär att prata om där :)

Skumpagne gillar detta.
  18. Skumpagne

Finns alltid någonstans att hälla det, vare sig det är strupen, grytan eller vasken.

Mattias Schyberg gillar detta.
  19. chambertin

chambertin Medlem

Ja fast det är många år sedan. Var förr ofta i Portugal och plockade gärna upp Patos viner när jag hittade dom.
    Drack en VV-98 för några år sedan som var mkt bra. Diverse Vinha Pan och Vinha Barrosa har också slunkit ner och presterat fint.

20. Mattias Schyberg

Dela sidan