Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag 22/1 2015 - Tema: Druvsortsdiversifiering

Larseman

Medlem
Hur var det, måste det vara en "udda" druva eller går det också med en "vanlig" druva i en udda form, typ mousserande Gamay som nämndes tidigare i tråden?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hur var det, måste det vara en "udda" druva eller går det också med en "vanlig" druva i en udda form, typ mousserande Gamay som nämndes tidigare i tråden?
Jag tycker att "reglerna" kan brytas helt beroende på vad man själv tycker. Syftet är ju ändå att framhäva det mindre kända, oavsett om det handlar om druva eller vin. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har letat som en hund efter ett kul vin på bolaget till ikväll. Dock utan lycka, så jag tänkte öpnna lite champagne istället. (suprise).
Vet att det iaf blir en Drappier Carte d'or 1992 eftersom pinot menuer fanns med på Matlens lista över udda druvor och Drappier har ca 3% menuer i sin flaska. Sen får vi se vad som dyker upp.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har letat som en hund efter ett kul vin på bolaget till ikväll. Dock utan lycka, så jag tänkte öpnna lite champagne istället. (suprise).
Vet att det iaf blir en Drappier Carte d'or 1992 eftersom pinot menuer fanns med på Matlens lista över udda druvor och Drappier har ca 3% menuer i sin flaska. Sen får vi se vad som dyker upp.
Det viktiga är att fira och i ditt fall så stretchar du ju när du dricker bubbel med 3 % P. Meunier, så kör du på det. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Har letat som en hund efter ett kul vin på bolaget till ikväll. Dock utan lycka, så jag tänkte öpnna lite champagne istället. (suprise).
Vet att det iaf blir en Drappier Carte d'or 1992 eftersom pinot menuer fanns med på Matlens lista över udda druvor och Drappier har ca 3% menuer i sin flaska. Sen får vi se vad som dyker upp.
Ska man dricka Drappier har de ju sin "blanc de quatre blanc" Quattuor som har lite fler ovanliga sorter också om man vill vara äventyrlig ;)
 

chambertin

Medlem
Lutar nog åt ett Bagavin här också. Tror källaren har en flaska 2001 Luis Pato Vinhas Velhas Tinto.
Eventuellt får den vänta tills fredagens lammstek och så blir det ett glas 20 y.o. Tawny från Quinta Vale D.Maria.
 

Michael_M

Medlem
Lutar nog åt ett Bagavin här också. Tror källaren har en flaska 2001 Luis Pato Vinhas Velhas Tinto.
Eventuellt får den vänta tills fredagens lammstek och så blir det ett glas 20 y.o. Tawny från Quinta Vale D.Maria.
Har du provat Luis Pato Vinhas Velhas förrut?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Dra på trissor, se vad jag hittade på hyllan...

image.jpg
 

chambertin

Medlem
Har du provat Luis Pato Vinhas Velhas förrut?
Ja fast det är många år sedan. Var förr ofta i Portugal och plockade gärna upp Patos viner när jag hittade dom.
Drack en VV-98 för några år sedan som var mkt bra. Diverse Vinha Pan och Vinha Barrosa har också slunkit ner och presterat fint.
 
Toppen