Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinexkursion i Tyskland

3

3 Trauben

Bilar nästa vecka ned till Tyskland för att testa -07:eek:rna och i viss utsträckning -06:eek:r. Kommer att besöka Baden, Ahr och Rheingau, med tyngdpunkten på den sistnämnda.

Har den samlade vineliten ::) några dark horses att komma med? Inplanerade besök är WG Michel i Baden, WG Nelles och ev Adeneuer i Ahr samt Breuer, Weil, P.J Kühn, Spreitzer och Querbach i Rheingau. Troligen blir det också en avstickare upp till Spay och WG Florian Weingart trots att han inte presenterat sina -07:eek:r ännu, har beviljats audiens :D. Det blir med andra ord en hel del Riesling och en och annan Spätburgunder i bagaget på returresan.

Det skulle vara intressant att prova något helt nytt utifrån andra läckergommars preferenser, därför välkomnas era synpunkter mer än gärna.
Och nej, det blir inget Mosel, Pfalz och Alsace denna omgång, det blir i #2 i Juli.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinexkursion i Tyskland

Själv har jag tyvärr ingenting att komma med i ämnet, vi får hoppas att våra tysklandsvänner anders & Myson (aka the bastuboys) och den internationellt kände supersommelieren Andreas L (som håller föredrag i ämnet på vinordic i dagarna) kan bidra med något!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinexkursion i Tyskland

Krug skrev:
Själv har jag tyvärr ingenting att komma med i ämnet, vi får hoppas att våra tysklandsvänner anders & Myson (aka the bastuboys) och den internationellt kände supersommelieren Andreas L (som håller föredrag i ämnet på vinordic i dagarna) kan bidra med något!

Då Mosel är mitt favoritdistrikt och Rheingau sakta men säkert håller på att jobba sig upp ur en lång svacka har jag inte så mycket att bidra med i just de distrikten.

Ett outsidertips kan ju som jag väl tidigare skrivit vara att prova gamla f.d. kraftigt underpresterande Schloss Johannisbergs Eiswein.

Rheingau är vackert, men Rüdesheim lite väl mycket turistfälla. Att prova en god riesling från 1971 på Georg Breuers pang ackompanjerad av nån slags dansbandsmusik och tjoande skrålande svenskar som kommit med busslast från Skåne kändes lite väl malplacerat...
 
Trådskapare
3

3 Trauben

SV: Vinexkursion i Tyskland

Tack för era svar!
Vad jag är ute efter är om någon har stött på någon ny ung förnyare på era resor. Har själv sedan mitten av 70-talet besökt och följt utvecklingen där nere, från 70- och 80-talets högst mediokra sockervatten till dagens i flera fall eleganta och finessrika torra viner. För 20 år sedan blev man betraktad som en komplett idiot när man efterlyste "trockene weine":(.
Jag känner även väl till turistfällor som Rüdesheim och många städer utefter Mosel. Lyckligtvis kan man ju undvika dem. Vad gäller Mosel har jag idag bara hittat 2 (två) producenter som kan göra vin i min smak, Martin Conrad i Brauneberg och Ulrich Franzen i Bremm vid Calmont. Resten lever kvar i det förgångna med sin vinifikation. Förmodligen en stark överdrift eftersom jag bara besökt ett 50-tal producenter i Mosel::).
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinexkursion i Tyskland

3 Trauben skrev:
Tack för era svar!
Vad jag är ute efter är om någon har stött på någon ny ung förnyare på era resor. Har själv sedan mitten av 70-talet besökt och följt utvecklingen där nere, från 70- och 80-talets högst mediokra sockervatten till dagens i flera fall eleganta och finessrika torra viner. För 20 år sedan blev man betraktad som en komplett idiot när man efterlyste "trockene weine":(.
Jag känner även väl till turistfällor som Rüdesheim och många städer utefter Mosel. Lyckligtvis kan man ju undvika dem. Vad gäller Mosel har jag idag bara hittat 2 (två) producenter som kan göra vin i min smak, Martin Conrad i Brauneberg och Ulrich Franzen i Bremm vid Calmont. Resten lever kvar i det förgångna med sin vinifikation. Förmodligen en stark överdrift eftersom jag bara besökt ett 50-tal producenter i Mosel::).

Här är det ju vin inte jag känner till du nämner, har druckit ett par rieslingviner från en Reinhold Franzen "Bremmer Calmont Goldkapsel" heter det väl, + en Weissburgunder från samma producent. De var riktigt bra.
Martin Conrad har jag inte druckit något vin från alls.
Har du någon länk till dessa producenter, för det låter intressant?
 

Håkan

Medlem
SV: Vinexkursion i Tyskland

Jag förstår att du inte hittar något bra trocken i Mosel för det finns inte. Mosel är det förlovade Spätleselandet, tack för det, det är inget som helst omodernt i det, det är väl snarare det som är framtiden, att göra det som de trots allt är bra på (flera odlare har slutat med sina trocken eftersom de ändå inte sålde och inte blev bra). Och 80tals Spätlese kan vara magnifik och inte medioker, skilj på mediokra viner och viner du inte gillar. Annars gör de ganska bra "trocken" i Österrike och Alsace också. I bla Pfalz och Reinhessen finns det dock flera odlare som gör bra trocken, och bäst är Keller, om du inte har träffat på hans Cuvee "Limestone" tycker jag du skall göra det, det är inte en av hans dyrare och den är oerhört mineralig.
 
Trådskapare
3

3 Trauben

SV: Vinexkursion i Tyskland

Håkan,
jag känner alltför väl svårigheten, alternativt oviljan, att göra torr Riesling i Mosel.

Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt exakt, men jag har faktiskt följt utvecklingen i Tyskland mot torra Rieslingviner i 35 år. Jag har under decennierna fraktat hem långt över 2500 flaskor från de flesta tyska topproducenter (samt från en del mindre goda chansningar :-[), tappade räkningen för 6 år sedan pga en diskkrasch. Moselvinerna har något speciellt i sin terroir som gör att jag fortsätter mitt sökande efter torra viner från Mosel. I mitt svar till Mysonoxen hittar du två som kan göra torr Riesling med allt det andra i behåll. Nu var det inte speciellt Moselviner jag efterlyste, jag var ute efter de där unga, fortfarande okända och ej meriterade vinproducenterna, som vågar experimentera och har lyckats med det som andra inte klarat. De finns, jag har hittat åtskilliga under årens lopp, men jag ville veta om någon här på forumet har gjort några fynd utöver de redan meriterande. De senare känner jag sedan 10-30 år tillbaka. Det är de mindre uppkomlingarna jag är ute efter, där jag kan hitta toppviner för 8-20 Euro. Jag menar sådana som Florian Weingart i Spey, Spreitzer i Rheingau, Hexamer i Nahe, Philippe Kuhn i Pfalz med flera.

De stora, kända har fått sitt på det torra, utan att prestera något anmärkningsvärt utöver ovanstående exempel. De är idag inte särskilt intressanta, då jag måste betala 25-45 Euro för deras viner i motsats till 10-20 Euro för uppkomlingarnas väl så goda viner. Förstår du? Jag tar hem ca 150-200 flaskor varje resa och köper enbart toppviner, då blir det viss skillnad mellan en totalnota på 2500 Euro och en på upp mot 8000 Euro. Den skillnaden brukar jag använda till riktigt goda Chabliser och Nebbioloviner.

Därför har jag gått ut med denna fråga på det synbarligen mest kunniga vinforumet. Kanske gäller dock inte spetskompetensen tyska torra Rieslingar. Jag är inte längre intresserad av Riesling med restsötma, har druckit alltför mycket Spätlese utan trocken-stämpel och Auslese. Dessa blir drickbara först efter 10-25 år ;D. Tog en Mosel Riesling Auslese från 85 i julas. Lysande, men inte till vardags ;D.
 

Håkan

Medlem
SV: Vinexkursion i Tyskland

Har tyvärr mycket få bra upplevelser av Trocken från Mosel. Och ärligt talat så tror jag inte terroiren i Mosel gör torra viner till sin fördel. Jag har provat torra från Pauly Bergweiler tex och de kändes klart svagare än Spät/Aus, nu är detta inte någon av mina favoriter utan var enbart ett exempel. Jag skulle nog leta utanför Mosel och leta i Baden alt Reinhessen, möjligtvis i Nahe, men där är det nog lite dyrt (och tyvärr tycker jag Dönnhoffs trocken är svagare än hans Spät/Aus). Jag tycker i allmänhet att Tyskarna blir lite klena i frukten och att alkoholen tar över och köper hellre Österrikare eller Alsace. Alzinger i Österrike rekommenderas, men du har nog redan varit där.
Vad jag irriterade mig på i ditt inlägg var att du klankade ner på en vinstil som omodern bara för att du nu inte gillar den. Tror nog faktiskt att det mest innovativa sker på Spätlese/Auslese nivå idag på många håll i Tyskland. Och jag håller inte med om att de behöver 25 års lagring.
 
Toppen