Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförslag i hummerbisque?

Kommer tillaga en större sats hummerbisque till ca 20 personer. Inga direkta finsmakare kanske, men man vill ju att jag det skall bli en bra upplevelse och tänkte därför höra om det finns några bra förslag på specifika viner från SB som skulle passa bra i en hummerbisque?

Gärna under 200 kr flaskan om möjligt...
 

Per Stade

Lege artis
Ärligt talat måste jag erkänna att jag var tvungen att ta reda på vad hummerbisque är.
Det låter gott så jag känner att det måste jag prova.
Snart.
Torrt vitt låter som det passar men till en sådan här lyxig rätt skulle jag nog ändå välja champagne.
Varför inte Comtesse de Neples, som Hans Artberg rekommenderar i sitt senaste månadsbrev?

Chansen finns att dina gäster kommer att bli överväldigade.
 
Last edited:
Trådskapare
P
Ärligt talat måste jag erkänna att jag var tvungen att ta reda på vad hummerbisque är.
Det låter gott så jag känner att det måste jag prova.
Snart.
Torrt vitt låter som det passar men till en sådan här lyxig rätt skulle jag nog ändå välja champagne.
Varför inte Comtesse de Neples, som Hans Artberg rekommenderar i sitt senaste månadsbrev?

Chansen finns att dina gäster kommer att bli överväldigade.

Champagne i? Blir tyvärr alkoholfri dryck till.


Hm, kommer ha cognac i. Fungerar det fint med sherry? I så fall; specifik rekommendation?
 

LarsW

Medlem
Är det många muggles som ska dricka så hade jag föreslagit Rotari Brut Riserva på magnum.
Du håller budget. Det är ett helt OK vin - gör inte ont någonstans att dricka det.
Torrt mousserande funkar till allt som har med skaldjur att göra.

Och bubbel på magnum är alltid kul!
 
Trådskapare
P
Jag gör hummerbisque när jag lagar hummerpasta, sås till fisk eller soppa. Vilket oekat torrt vitt vin som helst funkar, lägg inte 200 spänn på matlagningsvin, det är inte vinet som står i centrum i en hummerbisque. Du kommer inte känna skillnad på ett dyrt eller ett billigt vin på slutresultatet. Detta kommer göra jobbet, https://www.systembolaget.se/produkt/vin/six-hats-678501/

Märks definitivt skillnad på om man använder bra eller dåliga viner i matlagning. Gäller samma som för alla andra råvaror.
 

Per Stade

Lege artis
Märks definitivt skillnad på om man använder bra eller dåliga viner i matlagning. Gäller samma som för alla andra råvaror.
“I’d challenge anyone to know which variety of wine you’ve used after you’ve cooked a dish for 3 hours”
Alex Mackay, Guild of Food Writers Cookery Writer of the Year

“Like any other ingredient the quality of the wine you use is important but that doesn’t mean it has to be expensive. We get great results with rioja and some of the cheaper Rhone reds”
David Everitt-Mathias, Le Champignon Sauvage, Cheltenham

“To spend more than £4 on a bottle of wine for cooking is stupid - a complete waste of money” Raymond Blanc - Le Manoir aux Quat’ Saisons.
 
Leitz Ein Zwei Dry, torr riesling för 105 spänn. Gott nog att ta ett glas av när man lagar mat också, vilket är något av en regel jag själv brukar följa med matlagningsviner. Trots det håller jag ändå med tidigare inlägg om att det är kapitalförstörelse att koka bort vin för 200 kr och uppåt.
 
Trådskapare
P
Leitz Ein Zwei Dry, torr riesling för 105 spänn. Gott nog att ta ett glas av när man lagar mat också, vilket är något av en regel jag själv brukar följa med matlagningsviner. Trots det håller jag ändå med tidigare inlägg om att det är kapitalförstörelse att koka bort vin för 200 kr och uppåt.
Tackar, lutar åt en torr riesling eller en Gewurztraminer. Senast jag använde en riesling blev det lite för hög syra. Håller också med om att det känns onödigt att gå över 200 kr, därav min övre gräns i frågeställningen.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
1702356870373.png

Den här muscadet för 95kr brukar vara mitt go-to vin när jag ska laga fisksoppa mm.
Finns på hyllan i de flesta butiker.


Även kocken blir lite glad av att få i sig en skvätt av det under matlagningen. Inte dumt alls!
 

Jonas Sand

Medlem
Märks definitivt skillnad på om man använder bra eller dåliga viner i matlagning. Gäller samma som för alla andra råvaror.
Jag säger inte emot, men har också svårt att få in i hjärnan att det spelar särskilt stor roll. Låt oss säga att vi har en gryta med högrev. Vi har i vin, fond, lök, morot, lagerblad, lite enbär, grönpeppar. Mot slutet lägger vi i stekt sidfläsk och stekta champinjoner. Det är en gryta vi kör på ganska ofta och sammanlagd koktid är kring 3 timmar kanske.
Klarar man att känna vilket vin som är ett bättre vi om man blindtestar två grytor intill varandra, med resterande tillagning likvärdig?
Återigen, jag är inte motståndare till vad du skriver utan jag är mer nyfiken på om någon här testat?
Sorry för trådkapning. Jag tycker själv muscadeten ovan låter fin.
 
Trådskapare
P
Jag säger inte emot, men har också svårt att få in i hjärnan att det spelar särskilt stor roll. Låt oss säga att vi har en gryta med högrev. Vi har i vin, fond, lök, morot, lagerblad, lite enbär, grönpeppar. Mot slutet lägger vi i stekt sidfläsk och stekta champinjoner. Det är en gryta vi kör på ganska ofta och sammanlagd koktid är kring 3 timmar kanske.
Klarar man att känna vilket vin som är ett bättre vi om man blindtestar två grytor intill varandra, med resterande tillagning likvärdig?
Återigen, jag är inte motståndare till vad du skriver utan jag är mer nyfiken på om någon här testat?
Sorry för trådkapning. Jag tycker själv muscadeten ovan låter fin.
Beror ju på vad du menar med "bättre". Behöver i min mening vara ett vin som passar till rätten och är tillräckligt bra för att vara något man får njutning av att dricka.
 

johan636

Medlem
Märks definitivt skillnad på om man använder bra eller dåliga viner i matlagning. Gäller samma som för alla andra råvaror.
Lycka till att känna skillnad på vin när det gäller 2 dl i en hummerbisque som du dessutom ska ha konjak i. Som jag skrev, vinet står inte i fokus, det enda du egentligen vill åt är syran. Varsågod att spendera 200 spänn, jag lägger hellre det på något gott i glaset istället 😊
 

chambertin

Medlem
Jag säger inte emot, men har också svårt att få in i hjärnan att det spelar särskilt stor roll. Låt oss säga att vi har en gryta med högrev. Vi har i vin, fond, lök, morot, lagerblad, lite enbär, grönpeppar. Mot slutet lägger vi i stekt sidfläsk och stekta champinjoner. Det är en gryta vi kör på ganska ofta och sammanlagd koktid är kring 3 timmar kanske.
Klarar man att känna vilket vin som är ett bättre vi om man blindtestar två grytor intill varandra, med resterande tillagning likvärdig?
Återigen, jag är inte motståndare till vad du skriver utan jag är mer nyfiken på om någon här testat?
Sorry för trådkapning. Jag tycker själv muscadeten ovan låter fin.
Är helt på din linje. Enda funderingen jag har vg vin för matlagning (vitt som rött) är syranivån. Reducerar jag t.ex en större mängd rödvin till en sås så brukar jag använda mig av mjuka runda viner utan allt för hög syra. Syra, sötma och sälta är så enkelt att tillsätta på slutet när man smakar av men har det gått överstyr pga vinvalet så är det ju kört.

För att gå lite tillbaka till topic så har jag ofta en skvätt vit vermouth med i smakrikare skaldjursfonder m.m (typ Noilly Prat) utöver ngt vitt matlagningsvin då också så klart.
Oekad Chardonnay, Muscadet, Gros Plant, Vinho Verde m.fl är användbara tycker jag. Brukar undvika alltför aromatiska viner som Riesling och Sauvignon Blanc till fiskfonder men till skaldjur så funkar dessa också bra.
 

Jonas Sand

Medlem
Beror ju på vad du menar med "bättre". Behöver i min mening vara ett vin som passar till rätten och är tillräckligt bra för att vara något man får njutning av att dricka.
Jag vet inte riktigt själv. Men säg så här då. Vi har en box Lindeman syrah med lite CS kvar sedan en tillställning då gäster tog med den. Jag tog en slurk av det vinet häromdagen och det var riktigt tråkigt. Inte äckligt, men tråkigt. Jag tror dock att det skulle funka i den grytan jag hade som exempel. Ponera att vi tar en Yann Chave från Crozes-Hermitage för omkring 250 spänn (vilket är ett vin jag uppskattar).
Kommer jag då troligen
1 Känna skillnaden?
2 Veta vilket vin som är i vilken gryta?

Återigen. Jag argumenterar egentligen inte för min sak, då jag inte vet själv. Jag tycker bara det är intressant.

 
Trådskapare
P
Är helt på din linje. Enda funderingen jag har vg vin för matlagning (vitt som rött) är syranivån. Reducerar jag t.ex en större mängd rödvin till en sås så brukar jag använda mig av mjuka runda viner utan allt för hög syra. Syra, sötma och sälta är så enkelt att tillsätta på slutet när man smakar av men har det gått överstyr pga vinvalet så är det ju kört.

För att gå lite tillbaka till topic så har jag ofta en skvätt vit vermouth med i smakrikare skaldjursfonder m.m (typ Noilly Prat) utöver ngt vitt matlagningsvin då också så klart.
Oekad Chardonnay, Muscadet, Gros Plant, Vinho Verde m.fl är användbara tycker jag. Brukar undvika alltför aromatiska viner som Riesling och Sauvignon Blanc till fiskfonder men till skaldjur så funkar dessa också bra.
Gjorde den missen med en jordärtskockssoppa i helgen. En syrlig riesling, blev inte bra alls.
 
Toppen