Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförslag till en lördagsmeny

Claudio

Medlem
Har tänkt mig testa detta:

Inledning, lite västerbottensostkex med cocktail kapris

Förrätt
Murkelsoppa med smak av tryffel med Allerumflarn(allerumpräst och rosmarin).

Huvudrätt
Baconlindad stekt hälleflundra med rödvinssås serverat med rotsaker och klyftpotatis

Efterrätt:
Semifreddo di mascarpone e miele con mele in vaniglia

Efteråt blir det sannolikt lite ost&kex

Har en viss aning men är tacksam för lite stöd...... :)
 

Krug88

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Claudio skrev:
Har tänkt mig testa detta:

Inledning, lite västerbottensostkex med cocktail kapris

Förrätt
Murkelsoppa med smak av tryffel med Allerumflarn(allerumpräst och rosmarin).

Huvudrätt
Baconlindad stekt hälleflundra med rödvinssås serverat med rotsaker och klyftpotatis

Efterrätt:
Semifreddo di mascarpone e miele con mele in vaniglia

Efteråt blir det sannolikt lite ost&kex

Har en viss aning men är tacksam för lite stöd...... :)
Hade sagt Champagne först om det inte varit äppelkapris med, med kanske en frisk halvtorr riesling?
En lätt ekad chardonnay till förrätten.
En trevlig röd Bourgogne eller Brunello till varmrätten kanske.
Något sött med lite fat till semifreddon, en Sauternes?
 

chambertin

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Claudio skrev:
Har tänkt mig testa detta:

Inledning, lite västerbottensostkex med cocktail kapris

Förrätt
Murkelsoppa med smak av tryffel med Allerumflarn(allerumpräst och rosmarin).

Huvudrätt
Baconlindad stekt hälleflundra med rödvinssås serverat med rotsaker och klyftpotatis

Efterrätt:
Semifreddo di mascarpone e miele con mele in vaniglia

Efteråt blir det sannolikt lite ost&kex

Har en viss aning men är tacksam för lite stöd...... :)
Går nog på Krug88:ans Riesling-rekommendation till inledningen.

Till murkelsoppan skulle jag spontant vilja ha en inte alltför dominerande Pinot Noir. Är lite osäker på hur tryffeln påverkar vinvalet men svamp och röd Bourgogne har funkat för mig i de flesta lägen.

Till hälleflundran skulla jag fortsätta med rött och varför inte en bra Sangiovese (Brunello eller Chianti). Kan även tänka mig en fruktig nya världen-Shiraz också men inte för mycket alkoholbomb bara.

Fatlagrad söt Muscat (Pantelleria eller Setubal) borde funka bra med efterrätten.

Sen skall du ju förstås ha osten före efterrätten och inte tvärtom. :)

Vill du ha ett vin som funkar till många ostar så får du begränsa antalet olika typer av ost eftersom vinvalet till en färsk Chèvre knappast är samma som för mogen Stilton eller lagrade hårdostar.
Har du mycket salta, grönmögel/blåmögel-ostar så gå för Sauternes eller bra Port. Kittostar funkar bra med Chardonnay. Chèvre väldigt fint ihop med Sauvignon Blanc. Lagrade hårdostar gifter sig fint med lite mognare och komplexa röda.

Själv får jag rysningar av obehag när någon ställer fram ett ungt strävt rött ihop med Brie, Camembert m.fl.

Ostbrickan trivs för det mesta bättre med dom vita vinerna och lite sötma i vinet brukar aldrig vara helt fel.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Kan hålla med dig om en pinot till förrätten.
Tänkte att det skulle vara lite roligare med ett vitt före det röda, och då var det enda spontana jag kunde komma på en ekad chardonnay med lite mera kraft.

En fatad Muscat skulle nog vara trevligt till desserten.
 
Trådskapare
C

Claudio

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Supertack! Vilka bra uppslag och infallsvinklar. Tack för era utömmande svar och intressant med vinerna till ostarna!Nu har jag lite beslut som måste fattas! :)

Trevlig Helg
 
Trådskapare
C

Claudio

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Tror ni (någon) att ett vin från södra Rhone, exempelvis, gigondas, vaqueyras eller ett påvevin skulle passa till hälleflundran eller???
 

anders

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Claudio skrev:
Tror ni (någon) att ett vin från södra Rhone, exempelvis, gigondas, vaqueyras eller ett påvevin skulle passa till hälleflundran eller???

Det skulle mycket väl kunna fungera. "Men tänk på pocenten, Hejge".

Den som troligen är mest lämpad att besvara exakt vilken producent som är bra torde vara Jos.

Såg att Finare Vinare hade testat två av dem som alltid finns i sortimentet, kanske inte de mest upphetsande:
http://vinare.blogspot.com/2008/01/2004-chteau-mont-redon.html
http://vinare.blogspot.com/2009/04/2007-xavier-chateauneuf-du-pape.html
Läs gärna kommentarerna då mycket info finns att hämta där. Direkt ur minnet skulle jag tro att Redon är den som passar bäst av de båda till din tänkta mat. Jag har för mig att Xavier är kraftigare i smaken.

Tyvärr måste du släpa dig till butiken för att kolla årgångarna.
 
Trådskapare
C

Claudio

Medlem
SV: Vinförslag till en lördagsmeny

Ånyo supertack för responsen! Jag skall kolla in länkarna, Anders - vilken tur jag har att det är lördag om två veckor som planeras! Då kan jag ha "beslutsvånda" en stund!!! :)
 
Toppen