Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförslag till min källare

Hycken

Medlem
Hej på er!

Jag ska i dagarna fylla på min källare lite, idag dricker jag en del Amarone, Ribera del duero samt Châteauneuf du pape.

Med andra ord behöver jag hjälp med inspiration och förslag på nyinvesteringar. Jag har tänkt att lägga ca 8000:- men inte intresserad av 2 flaskor bordeaux á 3900 kr st.

//Hycken
 

anders

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Med tanke på vad du skriver att du dricker idag får jag känslan att dina preferenser ligger på röda viner som ofta(st) är relativt alkoholstarka med en ganska rejäl fruktighet, är detta korrekt? Nästa fråga blir om du är inne på att fortsätta i de uppkörda hjulspåren eller om du tänker dig att undersöka andra typer av viner. Sedan är det ju frågan om du tänker dig att dricka vinet primärt till mat eller om du är ute efter mer kontempleringsvin. Och hur tänker du dig fördelningen mellan rött, vitt och mousserande...

Lite för dig att fundera på under det att du suger på vår sedvanliga "välkommen hit"-hälsning.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinförslag till min källare

anders skrev:
Lite för dig att fundera på under det att du suger på vår sedvanliga "välkommen hit"-hälsning.

Vilken fin "välkommen hit" hälsning! Han måste vara rörd! ;D

Jag håller med ingenjörn, bena ut lite mer vad du vill göra med pengarna, bur långt du vill att de ska räcka etc. Det är ju väldigt lätt, om än tråkigt, att köpa en låda vin för 8000. Hur många flaskor skulle du vilja ha, dricka nu kontra spara ett antal år, om spara: hur länge etc.

Du har säkert en idé om ungefärr hur många flaskor du skulle vilja få ut i grundkällaren: 12, 24, 36 eller 48?

Vi ska nog kunna hjälpa dig, och det är ju en jäkla tur att PPs 99 är slut annars hade det haglat förslag om denna som spön i backen!
 

CH

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Vad det talas om är Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999. En helt fantastisk champagne för väldigt lite pengar enligt majoriteten på detta forumet.

Kolla med vinalliansen om det finns några kvar. Enligt Elvis så fanns det 39st kvar i mitten på oktober men det var väll någon törstig j*vel här som köpte på sig de sista.

Förövrigt, välkommen till forumet.
 
Trådskapare
H

Hycken

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Man bockar och tackar för alla fina välkommen hit hälsningar ;D Jag är rörd till tårar... snyft snyft

Jag kan absolut tänka mig prova "nya" infalls vinklar gällande vin. Men visst gillar jag dessa alkoholstarka och fruktiga Amarone viner.
Min källare idag består till större delen av röda viner men har kanske ett 30 vita. mosserade lyser än så länge med sin frånvaro, vet inte varför men så har det blivit.
Jag tror docka att min källare kommer till större delen innehålla röda viner.

Jag har inte ambitionen att gå till SB och inhandla 80 talet flaskor runt 100 lappen men inte heller en låda á 8000 kr.
Kan tycka att det får gärna ligga från 200:- - 600:- flaskan.

Krug vad menar du med "hur mycket jag vill få ut i grundkällaren"? (jag är rätt novis på området)
Har idag kanske 170-talet viner i min källare.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinförslag till min källare

Hycken skrev:
Man bockar och tackar för alla fina välkommen hit hälsningar ;D Jag är rörd till tårar... snyft snyft

Jag kan absolut tänka mig prova "nya" infalls vinklar gällande vin. Men visst gillar jag dessa alkoholstarka och fruktiga Amarone viner.
Min källare idag består till större delen av röda viner men har kanske ett 30 vita. mosserade lyser än så länge med sin frånvaro, vet inte varför men så har det blivit.
Jag tror docka att min källare kommer till större delen innehålla röda viner.

Jag har inte ambitionen att gå till SB och inhandla 80 talet flaskor runt 100 lappen men inte heller en låda á 8000 kr.
Kan tycka att det får gärna ligga från 200:- - 600:- flaskan.

Krug vad menar du med "hur mycket jag vill få ut i grundkällaren"? (jag är rätt novis på området)
Har idag kanske 170-talet viner i min källare.

Du får göra vad vi andra gör: Låtsas att vi förstår vad de menar och sen bara köra på med fikonspråk själv!

Nja, det var väl mest "vad du vill få ut av källaren" rent innehållsmässigt,typ antalet flaskor du skulle vilja få ut på de pengarna du är villig att lägga samt om fokus ska ligga på vin till mat eller vin till prat så att säga.

Naturligtvis förstår jag att det är svårt att svara på allt, och naturligtvis är det så att man vill ha viner som passar både som mat och pratviner, men för att få de där riktigt upplevelserna så måste man ibland våga chansa lite! En del viner är faktiskt inte speciellt bra till mat, och en del smakar helvete att dricka till käk.

Tack för infon, nu tror jag att begåvningsreserven kan börja jobba lite 8)
 

anders

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Japp, det går knappast att undvika att vara skumpatorsk här så där måste en stöt sättas in. Gillar själv t ex Jacquessons prylar och dessa kan hittas hos SS utan pappersexcersisen.
 

anders

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Måste naturligtvis nämna Egly-Ouriet också. Drog deras rose i helgen och den får utan tvivel betyget 'lättsupen'. Tyvärr är det dåligt med Egly på SS just nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Det är alltid trevligt med lite årgångschampagne i vinkällaren och Pierre Peters Cuvée Speciale 1999 är som sagt fantastisk, så försök få tag på (minst) en kartong. Här är några andra spännande champagner ur SB:s sortiment i ditt prissegment:

7581 Leclerc Briant Divine 2002 (429 kr)
7407 Vilmart Coeur de Cuvée "1998" (658 kr)
88285 Pol Roger Blanc de Blancs 1999 (505 kr)
88588 Vilmart Grand Cellier Rubis 2000 (619 kr)

Jag satte citationstecken för Vilmart Coeur de Cuvées årgång för SB har bytt till 1999:an utan att ändra i sin databas. Jag har provat både 1998:an och 1999:an och tycker att de är likvärdiga (och mycket bra!).

Det finns självklart mycket bra NV också, men det finns det en hel tråd om sedan tidigare:
http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=7
 

Vega

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Hej Hycken,

Jag ska ge dig tre bra tips på viner jag tycker du ska ha i din källare !

Nu i novembersläppet kommer en bra Rioja i Roda 1 reserva. (nr: 96336 ) 389:- Köp , lagra , den kommer växa.

I Decembersläppet trillar det in en Riesling du ska skaffa: 2002 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile (nr 97675) 332:-
Recention: http://frankofilen.blogspot.com/2008/09 ... rdric.html

Och slutligen ett sött supervin som otroligt nog finns kvar på bolachet ännu (borde ta slut direkt)
Château Suduiraut 2001 Nr (nr 98843) 565:- / halvfl. Mangefik årgång, tester... http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1339

Dessa tre kommer att mogna fint och jag tror inte du kommer ångra köpen !!!

Lycka till
//Vega
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinförslag till min källare

Japp, då ska vi se lite här vad vi kan komma på!

Börja med att sprida ut dina inköp lite, även om du föredrar kraftiga röda så behöver man ha lite blandade prylar i källaren. Du säger ju att du idag har ca 150 flaskor i källaren och då antar jag att det är viner av den typen som du idag föredrar, men som med alla andra hobbys har vinnörderiet en förmåga att släpa med en i oväntade riktningar!

En tanke kan vara att dela upp inköpen enligt följande:

Mousserande viner
• champagne
• rosé champagne (kan vara lite överkurs)

Vitt torrt
• Riesling (Alsace, Tyskland)
• Chablis, vit Bourgogne
• Sauvignon Blanc (Sancerre, Nya Zeeland)

Rött
• Pinot Noir (Bourgogne, Kalifornien, Central Otago NZ)
• Bordeaux & Bordeauxblends (USA är väldigt duktiga, sorry Larsson)
• Södra Rhône, Châteauneuf-du-Pape
• Spanien (Bierzo, Priorato, Ribiera del Duero)
• Italien (”Supertuscans”, Klassisk toscana, Piemonte, Veneto)

Vitt sött
• Sauternes
• Bonnezeaux (Loire)

Nu behöver du ju naturligtvis inte viner från alla de områden jag listat upp här, men jag tror att du gör bäst i att titta lite på viner som går att lagra, det kommer du att vinna på när du börjar tröttna på ”amarone” stilen som är väldigt fruktig, alkoholstark och söt. Ett alternativ till detta är alltid Châteauneuf-du-Pape som enligt mig är betydligt mer lagringsdugliga än exempelvis amarone, eller för den delen Zinfandel.

Jag vill inte gå in på SS hemsida och leta efter viner i ovan nämnda kategorier då jag är övertygad om att jag drabbas av någon suspekt sjukdom om jag surfar runt där.

Men vi kan ju bolla lite kul producenter om du går in och snokar lite!
 
Trådskapare
H

Hycken

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Tack Krug, CH, Elvis, Vega och Anders för alla inputs och förslag!

Jag är otroligt tacksam.

Då är det bara att börja införskffa lite nya juveler, ska bli otroligt spännande!!
:eek:
 

CH

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Hycken skrev:
Tack Krug, CH, Elvis, Vega och Anders för alla inputs och förslag!

Jag är otroligt tacksam.

Då är det bara att börja införskffa lite nya juveler, ska bli otroligt spännande!!
:eek:

Lista gärna vad du tillslut köpte eftersom frågan troligtvis kommer att dyka upp igen.

Jag själv sitter bara på champagne för tillfället men tids nog så kommer jag att utöka med stilla viner och då finns det ju en mycket bra grund i denna tråden att utgå ifrån.
 

Jörgen

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Hej!
Med tanke på vilken typ av viner du gillar tycker jag att du absolut ska investera i några bra sydafrikanska viner. Det är nämligen så att förutom att vara mkr fruktiga, komplexa, kraftfulla men också eleganta viner har de en (för många) förvånansvärd bra förmåga att tåla lagring! Många bra producenter (t.ex Grangehurst, Vergelegen, Morgenster) släpper sina 03or nu, ja en del t.o.m sina 01or!
Dessutom är de ofta utomförträffligt bra som "utomhusvin", dvs de "blåser inte bort" så lätt utan ger med sin kraft och intensitet bra utdelning vid grillen t.ex :p

Här några förslag, vinerna finns oftast i små kvantiteter i de tre vinkällarbutikerna men kan naturligtvis beställas till vilket SB som helst:

98766 -04 Ernie Els 499,- ett måstevin, enastående bra "bordeauxblend"
96509 -03 Vergelegen Estate 295,- det klassiska toppvinet i SA, "bordeauxblend"
97288 -03 Morgenster Estate 329,- samarbete med Ch Cheval Blanc, cab.franc + merlot dominerar
98364 -01 Nikela, Grangehurst 215,- Jeremy Walkers Cape blend, innehåller pinotage tillsammans med cab s + merlot
98658 -04 Elevation 393, de Trafford 450,- från kanske det minsta boutiquevineriet i SA, cab s + merlot + shiraz
96003 -03 Malabar, Spice Route 422,- mest shiraz + lika delar mourvédre och pinotage, kryddat med grenache o viognier!
98515 -05 Cab.sauv, Boekenhoutskloof 299,- strålande ren cab från en mästare!

Det finns många fler, håll ögonen öppna varje nysläpp!
Lycka till!
 
Trådskapare
H

Hycken

Medlem
SV: Vinförslag till min källare

Stort tack Jörgen..
Jag kommer sammanfatta vads jag hat köpt för godsaker så snart jag är klar!

Någon som har flera förslag så mottager jag dom gärna!!
 
Toppen