Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinförslag till trerättersmeny

Elvis

Medlem
En god vän ska arrangera en fest och har bett om vintips till en trerätters:

Rödbetscarpaccio med rostade pinjenötter, parmesan, balsamicoglace
*
Portvinsglaserat ankbröst med vit sparris och dragonolja
*
Kakao-pannacotta med flamberad mango, björnbär och musoradokex


(Har ingen aning om vad musoradokex är...)

Spontant tycker jag själv att det borde passa med champagne till förrätten. Vad tycker ni? Och vad skulle ni rekommendera till huvud- och efterrätten? Festen är om två veckor så vi är begränsade till utbudet på SS.
 

Referee

Medlem
SV: Vinförslag till trerättersmeny

Elvis skrev:
*
Kakao-pannacotta med flamberad mango, björnbär och musoradokex[/i]

(Har ingen aning om vad musoradokex är...)

Känns som en felskrivning och borde vara Muscovadokex.

Någon form av kex täckt med mörkt eller ljust muscovadosocker???
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Vinförslag till trerättersmeny

Du har säkert rätt. Jag fick menyn uppläst per telefon. OK, då så. Vilka menyer skulle ni rekommendera till:

Rödbetscarpaccio med rostade pinjenötter, parmesan, balsamicoglace
*
Portvinsglaserat ankbröst med vit sparris och dragonolja
*
Kakao-pannacotta med flamberad mango, björnbär och muscovadokex
 

anders

Medlem
SV: Vinförslag till trerättersmeny

Rödbetscarpaccio med rostade pinjenötter, parmesan, balsamicoglace

Känns spontant som att carpaccion inte är den viktigaste smakgivaren här utan parmesanen, nötterna och balsamicon ska bonkas ihop med ett vin. Inte lätt. Här kan man prova med ett rött vin av någon av Bordeauxdruvorna. Sikta på att fyllighet, strävhet och fruktsyra ska stå på cirka klockan 8 enligt bolagets klockvisare.
Vill man vara modig kan man prova med en ganska söt Riesling, typ Auslese. Vill man ha skoj väljer man båda och får ett gratis samtalsämne kring bordet.
Spontant känns champagne väl syrlig men med tanke på vi inte har så mycket att jobba med informationsmässigt ska man kanske inte utesluta detta kategoriskt.

Portvinsglaserat ankbröst med vit sparris och dragonolja

Så fort jag ser "vit sparris" tänker jag alltid Silvaner. Känns som att kryddigheten skulle kunna komplettera dragonen och syran matcha oljan och den feta ankan. Vill man ha rött så känns Pinot som alternativet. Dock så är det den fruktiga skola som gäller och den hittar man oftast i Bourgogne. Och nu är vi ute och cyklar på hal is. Att hitta en bra vinare därifrån utan att betala skandalpriser är inte helt lätt...

Kakao-pannacotta med flamberad mango, björnbär och muscovadokex

På med Rieslingen igen. I och med att pannacotta är rejält fet hade jag inte gett mig upp i de sötaste kategorierna, det behövs en övervikt av syra eftersom den "försvinner" mot fettet. Detta känns faktiskt ganska snarlikt den dessert jag rapporterade om för någon dag sedan och där satt Rieslingen fruktansvärt snyggt. Det känns dock mer tveksamt om vinet behöver vara spritsigt i det här fallet.

Rätt eller ej, men där har du i alla fall förslag att jobba vidare med. Tills någon av det riktiga sommeliererna kastar sig in i leken vill säga...
 
Toppen